«فرشته طائرپور» عضو هیأت داوران سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: «وجدانا می‌گویم که امسال هیچ بی‌عدالتی در دیده شدن فیلم‌ها یا کوتاهی نسبت به فیلم‌ها صورت نگرفت».

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، «فرشته طائرپور» عضو هیأت داوران سی و ششمین جشنواره فیلم فجر که به دلیل ابتلا به سرماخوردگی نتوانست در برنامه زنده «شب‌های شفاهی» حضور یابد شب گذشته مهمان تلفنی این برنامه بود و به پرسش‌های محمود گبرلو تهیه کننده و مجری برنامه پاسخ داد. 

او در واکنش به برخی حاشیه‌سازی‌ها و این مبحث مطرح شده از سوی گبرلو درباره این که اگر فیلمی از جلسات داوری پخش شود، خیلی از مسائل حل می‌شود، گفت: «من تصور می‌کنم، آنهایی که شغل‌شان بهانه‌جویی است، اگر شما روی آنتن زنده تلویزیون هم مباحث و جلسات داوری را منعکس بکنید، باز صحبت‌ها و شائبه‌ها و حرف‌های خودشان را می‌زنند!» او گفت: «بحث‌های داوران طی چندین و چند شبانه‌روز تا 2 بامداد ادامه داشت و هر کس یادداشت بر می‌داشت... شاید بهتر این بود که تصاویر داوری ما ضبط می‌شد...»

طائرپور تصریح کرد: «انصاف حکم می‌کند که من اینجا اعلام کنم هیچ فیلمی در جلسات داوری دیده نشده نماند، برخی فیلم‌ها به جای یک‌بار، دو بار یا حتی سه بار دیده شدند و روی همه فیلم‌ها دقت شد. حال اگر مسائلی وجود دارد که دست ما را می‌بندد تا بتوانیم به تعداد کاندیداهای بیشتری توجه بکنیم، بحث دیگری است که جای صبحتش در شورای سیاستگذاری جشنواره است که اتفاقا ما هم آن را مطرح کردیم و انشالله بعد از جشنواره قرار است که بنشینیم و این مباحث را روی میز بگذاریم و ببینیم چه بخش‌هایی بودن یا نبودنشان مفی است یا چه نوع تقسیم‌بندی بین جوایز می‌تواند بحث‌هایی که به طور حاشیه‌ای پیش می‌آید و خیلی جاها متاسفانه از متن پیشی می‌گیرد و به متن قالب می‌شود، کاهش دهیم. جدای از این، وجدانا می‌گویم که امسال هیچ بی‌عدالتی در دیده شدن فیلم‌ها یا کوتاهی نسبت به فیلم‌ها صورت نگرفته است.» 
او ادامه داد: «البته شما اگر  یک هیات داوران دیگری داشتید؛ این اعتراض‌ها ممکن بود نسبت به فیلم‌های دیگری صورت بگیرد. نفس این که ما در این سینما داریم فیلم می‌سازیم یعنی جایزه. این که فیلم‌های‌مان در جشنواره شرکت می‌کند در پله دوم یعنی جایزه بالاتر. این که کاندیدا می‌شویم در پله سوم موفقیت سوم رقم می‌خورد و جایزه گرفتن در صدر این مسائل است.»
طائرپور در این ارتباط تلفنی، کیفیت بالای فیلم‌ها را عامل شکل‌گیری بحث‌ها دانست و گفت: «امسال به قدری فیلم‌ها خوب بودند که ما حتی در هیات داوران این بحث را مطرح کردیم که بیاییم بگوییم همه این بیست و چند فیلم کاندیدا هستند چرا که استاندارد ساخت، خوش ساختی و تنوع موضوعات این امکان را به ما می‌داد... به هر حال وقتی مجبور می‌شویم در مراحل مختلف از گزینه‌های انتخاب شده بکاهیم تا به فینال برسانیم، طبیعتا یک جاهایی شاید به نظر برسد اجحافی صورت گرفته ولو این که ما همه تلاش‌مان را کرده باشیم که این اتفاق نیفتد...»

او گفت: «شاید طرح این نظر شخصی بعد از داوری درست نباشد ولی واقعا من می‌خواهم اینجا اعلام کنم که جواد عزتی، ساعد سهیلی، هادی حجازی‌فر، میلاد کی‌مرام و بابک حمیدیان (در سرو زیرآب) تا مراحل آخر جزو نامزدها بودند و نامشان در لیست‌ها تا مراحل آخر با ما بود ولی وقتی ما مجبور به کاهش هستیم، بر اساس تعداد رأی می‌رسیم به نتیجه فعلی چرا که اینجا تعداد آراء تعیین‌کننده می‌شود.» 

طائرپور در پاسخ به پرسش گبرلو درباره نظر رسول صدرعاملی در یک برنامه تلویزیونی درباره کنارگذاشتن یک فیلم از داوری به دلیل موردپسند نبودن آن از سوی اعضای هیأت داوران، گفت: «من بعید می‌دانم منظور ایشان این بوده باشد، البته وقتی همه ما به عنوان مخاطب فیلمی را می‌بینیم، باید از آن فیلم و موضوع آن فیلم و نتیجه گیری‌اش خوش‌مان بیاید و به اجزایش توجه کنیم اما واقعا اینطور نبود که ما فیلمی را به این دلیل ندیده باشیم . ما در این دوره جشنواره فیلم‌های «اتاق تاریک»،«جاده قدیم»، «لاتاری» و باقی فیلم‌ها را دیدیم و این فیلم‌ها قضاوت شدند. البته در هر داوری اختلاف سلیقه هست اما بعید می‌دانم منظور آقای صدرعاملی به وضوح این بوده که چون از یک فیلم خوشمان نیامده اجزایش را مورد توجه قرار نداده‌ایم.»

طائرپور گفت: «دل‌مان می‌خواست هیچ عامل خارجی این شائبه را ایجاد نکند که ما سفارش‌پذیر هستیم. خود من آدمی هستم که اگر احساس کنم کسی دارد در کارم دخالت می‌کند،تاب نمی‌آورم. بحث کردن یک مطلب است اما این که بیایند و به عنوان مقام مسوول اعمال قدرت بکنند که این فیلم را اینطور ببینید یا جایزه‌ای را جا به جا کنید، من آدمی نیستم که زیر بار بروم و ممکن است بگذارم از جلسه بیرون بیایم. بقیه اعضا هم همینطور. همه اعضای هیات داوران این استقلال و دقت را دارند. حتی در مورد یکی از فیلم‌ها گفتند که خواهرزاده من در آن سرمایه‌گذاری کرده، در حالی که آن خانم حتی یک درصد در آن فیلم سهم ندارد و می‌توانند دفترچه مالکیت فیلم را کنترل کنند... از این بحث‌ها زیاد است و وقتی وارد مرحله دروغ و تهمت می‌شود، خیلی باعث تاسف است و جشن را به کام ما تلخ می کند. یک آبروی کلی وجود دارد که مهم‌تر از آبروی همه ماست؛ صیانت از ساحت سینما برای همه ما اینقدر مهم است که حاضریم از آبروی خودمان بگذریم و از آبروی سینما نگذریم و برای همین است که وقتی می‌بینیم آبروی کلی دارد لطمه می‌خورد افسرده و ناراحت و معترض می‌شویم.»

طائرپور در پایان گفت: «ای کاش فیلم‌های جشنواره سی و ششم در طول سال مورد استقبال قرار بگیرد و این بیش از بحث‌ها و خبرهای زرد و حاشیه‌ای اهمیت دارد.»  
 

30 تیر 1397 - 22:04