سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
23:45 | | فجر 35

فیلم های مستند قابلیت رقابت با آثار داستانی را دارد

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، مهدی باقری درباره انتخاب سوژه که زندگی هشت شخصیت در خیابان ۳۰ تیر و قوام السلطنه است، اظهار کرد: مستندهایی که تا به حال ساخته ام همگی موضوعات شهری دارند یعنی در واقع در بستر شهر ساخته شده اند و شهردر آن ها به عنوان سوژه در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه این مستند درباره یک خیابان نیست بلکه درباره روح زندگی در یک خیابان است، افزود: انتخاب این سوژه در ادامه دیگر مستندهایم است که قرار بود درباره ۳ خیابان قدیمی تهران یعنی لاله زار، ناصر خسرو و قوام السلطنه ساخته شود.

باقری درباره ساخت این فیلم که سه سال زمان برده است، گفت: قرار بود مستند در ۲۵ جلسه فیلمبرداری شود اما متاسفانه سه سال طول کشید. هماهنگی و مصاحبه با هر کدام از شخصیت ها در مکان های خاص، زمان بر بود. علاوه بر اینکه باید تمام فصل های سال را در این خیابان فیلمبرداری می کردیم، این کار احتیاج به یک سال زمان داشت.

این مستندساز درباره علت انتخاب حوزه مستند به جای حوزه داستانی توضیح داد: انتخاب کار در حوزه مستند بستگی به شخصیت فردی انسان دارد. من در کارهای داستانی به عنوان دستیار کارگردان حضور داشته ام اما حوزه مستند را برای کارهای شخصی ام ترجیح می دهم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تمام مستند هایش، روایت محور است، خاطر نشان کرد: همه ما به خاطر آموزش هایی که دیده ایم علاقه مند به حضور در حوزه داستانی هستیم اما تاثیر این علاقه در کارهای داستانی من دیده می شود.

باقری در پایان اظهار کرد: فرم هایی مورد استفاده در سینمای داستانی، در سینمای مستند هم امتحان شده است. فضای خلوت سینمای مستند باعث می شود که به لحاظ فرم و انتخاب سوژه بدون نگرانی از میلیارد ها تومانی که صرف سینمای داستانی می شود بتوانید فیلمسازی را تجربه کنید.

متاسفانه مرورگر فعلی شما قدیمی بوده و پشتیبانی نمی‌شود!

لطفا از مرورگرهای بروز نظیر Google Chrome و Mozilla Firefox استفاده نمایید.