به گزارش ارتباطات و اطلاعرسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، الهام حسامی که به عنوان منتقد در این نشست حضور داشت، در ابتدای جلسه گفت: فیلم گیتا را دوست داشتم و فکر می کنم این اثری است که هیچ شباهتی به فیلم های خارجی که تا به حال دیدهام ندارد. این مهم ترین ویژگی فیلم بود که نظر مرا جلب کرد.
وی افزود: این فیلم داستان جدیدی می گوید و شخصیت های تازهای را به ما معرفی می کند. این اصیل و نو بودن فیلمنامه برای من خیلی جذاب بود و احساس کردم فیلم خوبی دیدم.
حسامی در ادامه و درباره موسیقی فیلم عنوان کرد: گاهی موسیقی جدا از فیلم شنیده شود که این می تواند خوب باشد یا به ساختار فیلم ضربه بزند، به نظرم در این فیلم اتفاق دوم افتاده و موسیقی به خوبی با فیلم آمیخته نشده است. منظورم این نیست که موسیقی جدا از فیلم ایرادی دارد، بلکه فقط موسیقی بر روی فیلم به درستی جای نگرفته و فیلمنامه خوب «گیتا» را تحت تاثیر گذاشته است.
وی در ادامه اظهار کرد: در بخش طراحی صحنه و لباس هم ضعفهایی در اثر وجود دارد، مانند صحنه مراسم خاکسپاری متین پسر گیتا که قرار است با نشان دادن درختچهای به پایان برسد اما به خوبی این اتفاق نمی افتد. در واقع عدم توجه به جزئیات ساختاری، باعث شده تا برخی جزئیات دیگر در فیلمنامه تحت تاثیر قرار بگیرد.
مسعود مددی، کارگردان این اثر نیز توضیح داد: دو سال قبل که ایده این قصه توسط خانم تیموریان مطرح شد، روی آن بحث زیادی داشتیم که چطور میتوانیم موضوعی که به نظر ساده میرسد را در لایههای درونی بیشتر بررسی کنیم و در دل آن به درام برسیم. همچنین در این مسیر از مشورت دوستانی کمک گرفتیم که آنها هم معتقد بودند این قصه قابلیت تبدیل به فیلم بلند را دارد.
این فیلم شب گذشته به دلیل مشکلات فنی با یک ساعت تاخیر شروع شده بود و در حین اکران هم پرشهایی داشت، مددی این اتفاق را ضربهای به اثر دانست و گفت: به دلیل همین مشکلات فنی بهترین صحنهای که بار عاطفی فیلم را نیز بر عهده داشت، از بین رفته بود و علاوه بر اینکه پرشهای مکرر داشت، قطع صدا هم داشت که اثر عاطفی مورد نظر در این شرایط خیلی خوب منتقل نمیشود.
این کارگردان با اشاره به اینکه کارش قطعا ضعفهایی دارد، اظهار کرد: قطعا تجربههایی که در این مسیر بدست میآورم در کارهای بعدی کمکم میکند، با این حال خوشحالم که اثر تاثیرگذاری خودش را داشته و ارتبا لازم در زمینههای بازیگری و دیگر بخشها را با مخاطب برقرار کرده است.
وی همچنین تاکید کرد که بعد از این اکران حتما در نسخه فیلم تغییراتی صورت میگیرد و نظراتی که در این روزها میشنود به او کمک میکند تا این بازنگری بهتر اتفاق بیفتد.
مددی در بخشی از صحبتهایش با اشاره به استفاده از درختی در قبرستان عنوان کرد: برای این صحنه در قبرستانهای زیادی گشتیم تا به درختچه داخل فیلم رسیدیم و به نظرم آمد که احساس مورد نظر را میتواند منتقل کند. من نمیخواستم زندگی را از مرگ جدا کنم و دقیقا این صحنه همزمان میشد با بحران روحی گیتا که با آن دست و پنجه نرم میکرد.
این کارگردان فیلم اولی ضمن تشکر از مسئولین برگزاری جشنواره گفت: فکر میکنم بهتر بود برای اکران روز اول از فیلمهایی که نشخه آماده آنها تحویل داده شده بود، انتخاب میکردند، چون فیلم ما ناآماده بود و برای سر وقت رساندن آن به برج میلاد استرس زیادی را متحمل شدیم.
میترا تیموریان، فیلمنامه نویس در این جلسه گفت: ایده این اثر سینمایی به آرامی در ذهن من شکل گرفت و شروع آن با یک تصویر ذهنی از مادری بود که فرزندش در کنارش نیست. مادری که انگیزه هایش را به خاطر دوری فرزندش از دست داده، چون بزرگترین انگیزه زندگی اش، مادر بودن بوده است. این شروع ایده اولیه فیلمنامه بود و آقای مددی از همان ابتدا از آن خوشش آمد. ما با هم هر روز درباره اش حرف می زدیم تا این که طرح اولیه سر و شکل گرفت.
مریلا زارعی، بازیگر نقش «گیتا» گفت: ما به عنوان بازیگر در طول سال قصه های متفاوتی را مطالعه می کنیم و بنا به نظر خودمان آنها را برای بازی انتخاب می کنیم. «گیتا» یکی از انتخابهای مهم من بوده است و دلیل انتخابم، فیلمنامه «گیتا» است. همچنین همیشه علاقه داشتم با فیلمسازان فیلم اولی کار کنم.
وی افزود: واقعیت این است که کار کردن با کارگردانی که اولین کار سینماییاش را میسازد، برای ما به نوعی ساخت است و برای کارگردان به نوعی دیگر. ما به خاطر تجربهای که داریم کمتر دچار دلهره و
وی افزود: این فیلم داستان جدیدی می گوید و شخصیت های تازهای را به ما معرفی می کند. این اصیل و نو بودن فیلمنامه برای من خیلی جذاب بود و احساس کردم فیلم خوبی دیدم.
حسامی در ادامه و درباره موسیقی فیلم عنوان کرد: گاهی موسیقی جدا از فیلم شنیده شود که این می تواند خوب باشد یا به ساختار فیلم ضربه بزند، به نظرم در این فیلم اتفاق دوم افتاده و موسیقی به خوبی با فیلم آمیخته نشده است. منظورم این نیست که موسیقی جدا از فیلم ایرادی دارد، بلکه فقط موسیقی بر روی فیلم به درستی جای نگرفته و فیلمنامه خوب «گیتا» را تحت تاثیر گذاشته است.
وی در ادامه اظهار کرد: در بخش طراحی صحنه و لباس هم ضعفهایی در اثر وجود دارد، مانند صحنه مراسم خاکسپاری متین پسر گیتا که قرار است با نشان دادن درختچهای به پایان برسد اما به خوبی این اتفاق نمی افتد. در واقع عدم توجه به جزئیات ساختاری، باعث شده تا برخی جزئیات دیگر در فیلمنامه تحت تاثیر قرار بگیرد.
مسعود مددی، کارگردان این اثر نیز توضیح داد: دو سال قبل که ایده این قصه توسط خانم تیموریان مطرح شد، روی آن بحث زیادی داشتیم که چطور میتوانیم موضوعی که به نظر ساده میرسد را در لایههای درونی بیشتر بررسی کنیم و در دل آن به درام برسیم. همچنین در این مسیر از مشورت دوستانی کمک گرفتیم که آنها هم معتقد بودند این قصه قابلیت تبدیل به فیلم بلند را دارد.
این فیلم شب گذشته به دلیل مشکلات فنی با یک ساعت تاخیر شروع شده بود و در حین اکران هم پرشهایی داشت، مددی این اتفاق را ضربهای به اثر دانست و گفت: به دلیل همین مشکلات فنی بهترین صحنهای که بار عاطفی فیلم را نیز بر عهده داشت، از بین رفته بود و علاوه بر اینکه پرشهای مکرر داشت، قطع صدا هم داشت که اثر عاطفی مورد نظر در این شرایط خیلی خوب منتقل نمیشود.
این کارگردان با اشاره به اینکه کارش قطعا ضعفهایی دارد، اظهار کرد: قطعا تجربههایی که در این مسیر بدست میآورم در کارهای بعدی کمکم میکند، با این حال خوشحالم که اثر تاثیرگذاری خودش را داشته و ارتبا لازم در زمینههای بازیگری و دیگر بخشها را با مخاطب برقرار کرده است.
وی همچنین تاکید کرد که بعد از این اکران حتما در نسخه فیلم تغییراتی صورت میگیرد و نظراتی که در این روزها میشنود به او کمک میکند تا این بازنگری بهتر اتفاق بیفتد.
مددی در بخشی از صحبتهایش با اشاره به استفاده از درختی در قبرستان عنوان کرد: برای این صحنه در قبرستانهای زیادی گشتیم تا به درختچه داخل فیلم رسیدیم و به نظرم آمد که احساس مورد نظر را میتواند منتقل کند. من نمیخواستم زندگی را از مرگ جدا کنم و دقیقا این صحنه همزمان میشد با بحران روحی گیتا که با آن دست و پنجه نرم میکرد.
این کارگردان فیلم اولی ضمن تشکر از مسئولین برگزاری جشنواره گفت: فکر میکنم بهتر بود برای اکران روز اول از فیلمهایی که نشخه آماده آنها تحویل داده شده بود، انتخاب میکردند، چون فیلم ما ناآماده بود و برای سر وقت رساندن آن به برج میلاد استرس زیادی را متحمل شدیم.
میترا تیموریان، فیلمنامه نویس در این جلسه گفت: ایده این اثر سینمایی به آرامی در ذهن من شکل گرفت و شروع آن با یک تصویر ذهنی از مادری بود که فرزندش در کنارش نیست. مادری که انگیزه هایش را به خاطر دوری فرزندش از دست داده، چون بزرگترین انگیزه زندگی اش، مادر بودن بوده است. این شروع ایده اولیه فیلمنامه بود و آقای مددی از همان ابتدا از آن خوشش آمد. ما با هم هر روز درباره اش حرف می زدیم تا این که طرح اولیه سر و شکل گرفت.
مریلا زارعی، بازیگر نقش «گیتا» گفت: ما به عنوان بازیگر در طول سال قصه های متفاوتی را مطالعه می کنیم و بنا به نظر خودمان آنها را برای بازی انتخاب می کنیم. «گیتا» یکی از انتخابهای مهم من بوده است و دلیل انتخابم، فیلمنامه «گیتا» است. همچنین همیشه علاقه داشتم با فیلمسازان فیلم اولی کار کنم.
وی افزود: واقعیت این است که کار کردن با کارگردانی که اولین کار سینماییاش را میسازد، برای ما به نوعی ساخت است و برای کارگردان به نوعی دیگر. ما به خاطر تجربهای که داریم کمتر دچار دلهره و
۱۲:۱۵:۳۲ PM
دلواپسی میشویم، اما کارگردان چنین احساساتی را تجربه میکند. بنابراین سختی کار بیشتر بر روی دوش کارگردان است، چون او قرار است فیلمسازی را برای اولین بار تجربه کند.
این بازیگر در ادامه اظهار کرد: البته آقای مددی صاحب دانش و تجربه کافی در این زمینه بودند. برای من کار کردن با او بسیار جذاب بود و از طرف دیگر باز هم نقش مادر را به شکل متفاوتی تجربه کردم. همچنان مثل سال های گذشته فکر می کنم با بازی در هر نقش، قرار است تجربه جدیدی به دست بیاورم و حضور در این فیلم، به دلیل اتکای فیلمنامه به شخصیت گیتا و قلم زنانه خانم تیموریان بسیار برایم لذت بخش بود.
زارعی تاکید کرد: زمانی که فیلمنامه را خواندم به نام نویسنده آن توجه نکردم اما خود متن به من نشان داد که قلم زنانه ای آن را نوشته است و همیشه کارهای زنانه مرا ترغیب میکنند تا هر کاری از دستم بر میآید برای عینیت بخشیدن به آن انجام دهم.
بازیگر فیلم «گیتا» با بیان این که بعد از پایان فیلم تا چند ماه به لحاظ روحی درگیر شخصیت این فیلم بوده است، گفت: من امسال در سه فیلم بازی کردم، در فیلم«گیتا» نقش یک مادر، در فیلم«بادیگارد» نقش یک همسر و در فیلم «دختر» نقش یک خواهر را بازی کردم. این اتفاق برایم چالشی بود که امیدوارم مخاطب هم با آنها ارتباط برقرار کند.
شیخانصاری در ادامه نشست با اشاره به اینکه از ۹ ماه قبل از تکمیل فیلمنامه در جریان قصه بوده، عنوان کرد: ما خیلی زود برای تامین سرمایه اقدام کردیم، اما مشکلاتی که در مسیر پیش آمد، این جریان یک سالی طول کشید تا بتوانیم برای تولید اثر اقدام کنیم.
وی در ادامه نیز با اشاره به اینکه مریلا زارعی از ابتدا در جریان کار بوده، بیان کرد: حضور ایشان در فیلم و در کنار ما دلگرمی خوبی بود و از همان ابتدا هم از نظرات ایشان استفاده میکردیم.
این تهیهکننده با ابراز خوشحالی از اینکه در ساخت این اثر تجربه خوبی بدست آورده و در کنار افراد با انگیزهای بوده است، تاکید کرد: اختلالها و بینظمیهای سینمای ایران در پروژه ما هم خودش را نشان داد. از پیش تولید تا پست پروداکشن و البته آخری آن جریانی بود که شب گذشته برای فیلم اتفاق افتاد.
شیخانصاری درباره تاخیر شب گذشته نیز اظهار کرد: جشنواره قایقی است که همه در آن هستند و ما نمیتوانیم جایی که در آن هستیم را سوراخ کنیم! با این حال روش پخش در دنیا نظم خاصی دارد و استانداردها بر اساس زیر ساختهای خوب اتفاق میافتد. در ایران شرایطی کمی متفاوت است و دستگاه پخش فیلمی که در برج میلاد مستقر است، برای این سالن نیست و به اینجا آورده شده است. اما روش انتقال اطلاعات به آن از طریق یواسپی ۲ است. اگر قرار باشد پخش فیلم آنلاین اتفاق بیفتد، باید هارد خوبی داشته باشیم که این طور نیست. در غیر این صورت باید انتقال داده داشته باشیم که کپی حجم ۱۳۰ گیگی، بیش از یک ساعت طول میکشد.
وی در ادامه توضیح اد: DCP فیلم ساعت ۱۸ عصر به برج میلاد رسید، از آن زمان تلاش کردند که انتقال را انجام دهند که به ثمر نمیرسد و تا ساعتی که اعلام میکنند قابل پخش نیست، همچنان برای راه انداختن آن کار میکنند، البته بعد از آن تلاشهایی میتوانند این مشکل را حل کنند.
این تهیهکننده در ادامه با اشاره به اشکالاتی که در پخش فیلم وجود داشت، اظهار کرد: این اشکالات نه در دستگاه پخش است و نه در فایل اصلی، به دلیل این است که فیلم پخش آنلاین داشته و هاردها توان کشش چنین کاری نداشتند. این اتفاقها غیر قابل پیشبینی هستند و اگر ما میدانستیم در زمان پخش هم مشکلاتی خواهد بود، برای احترام به مخاطب میتوانستیم آن را در زمان دیگری نمایش دهیم. من همینجا از دوستانی که دیروز تحمل کردند و برای تماشای فیلم حاضر شدند، هم تشکر میکنم و هم عذر میخواهم و میدانم که قطعا همه مسئولیتها در این شرایط بر عهده تهیهکننده است.
سعید شهرام هم که آهنگسازی این اثر سینمایی را بر عهده داشته، بیان کرد: اردیبهشت امسال آقای مددی سناریو را برای من فرستادند، با اینکه متنهای زیادی در این مدت به دست من میرسید، اما فیلمنامه «گیتا» در همان صفحات اول تاثیری روی من گذاشت که ناب بودن موضوع مرا جذب کرد و دوست داشتم به لحاظ موسیقیایی هم آن را تجربه کنم. در همان ۵ صفحه ابتدایی ملودی که در فیلم شنیدید را نوشتم و فکر میکنم تاثیری که این فیلم دارد به دلیل زنانه و مادرانه بودن آن است.
این بازیگر در ادامه اظهار کرد: البته آقای مددی صاحب دانش و تجربه کافی در این زمینه بودند. برای من کار کردن با او بسیار جذاب بود و از طرف دیگر باز هم نقش مادر را به شکل متفاوتی تجربه کردم. همچنان مثل سال های گذشته فکر می کنم با بازی در هر نقش، قرار است تجربه جدیدی به دست بیاورم و حضور در این فیلم، به دلیل اتکای فیلمنامه به شخصیت گیتا و قلم زنانه خانم تیموریان بسیار برایم لذت بخش بود.
زارعی تاکید کرد: زمانی که فیلمنامه را خواندم به نام نویسنده آن توجه نکردم اما خود متن به من نشان داد که قلم زنانه ای آن را نوشته است و همیشه کارهای زنانه مرا ترغیب میکنند تا هر کاری از دستم بر میآید برای عینیت بخشیدن به آن انجام دهم.
بازیگر فیلم «گیتا» با بیان این که بعد از پایان فیلم تا چند ماه به لحاظ روحی درگیر شخصیت این فیلم بوده است، گفت: من امسال در سه فیلم بازی کردم، در فیلم«گیتا» نقش یک مادر، در فیلم«بادیگارد» نقش یک همسر و در فیلم «دختر» نقش یک خواهر را بازی کردم. این اتفاق برایم چالشی بود که امیدوارم مخاطب هم با آنها ارتباط برقرار کند.
شیخانصاری در ادامه نشست با اشاره به اینکه از ۹ ماه قبل از تکمیل فیلمنامه در جریان قصه بوده، عنوان کرد: ما خیلی زود برای تامین سرمایه اقدام کردیم، اما مشکلاتی که در مسیر پیش آمد، این جریان یک سالی طول کشید تا بتوانیم برای تولید اثر اقدام کنیم.
وی در ادامه نیز با اشاره به اینکه مریلا زارعی از ابتدا در جریان کار بوده، بیان کرد: حضور ایشان در فیلم و در کنار ما دلگرمی خوبی بود و از همان ابتدا هم از نظرات ایشان استفاده میکردیم.
این تهیهکننده با ابراز خوشحالی از اینکه در ساخت این اثر تجربه خوبی بدست آورده و در کنار افراد با انگیزهای بوده است، تاکید کرد: اختلالها و بینظمیهای سینمای ایران در پروژه ما هم خودش را نشان داد. از پیش تولید تا پست پروداکشن و البته آخری آن جریانی بود که شب گذشته برای فیلم اتفاق افتاد.
شیخانصاری درباره تاخیر شب گذشته نیز اظهار کرد: جشنواره قایقی است که همه در آن هستند و ما نمیتوانیم جایی که در آن هستیم را سوراخ کنیم! با این حال روش پخش در دنیا نظم خاصی دارد و استانداردها بر اساس زیر ساختهای خوب اتفاق میافتد. در ایران شرایطی کمی متفاوت است و دستگاه پخش فیلمی که در برج میلاد مستقر است، برای این سالن نیست و به اینجا آورده شده است. اما روش انتقال اطلاعات به آن از طریق یواسپی ۲ است. اگر قرار باشد پخش فیلم آنلاین اتفاق بیفتد، باید هارد خوبی داشته باشیم که این طور نیست. در غیر این صورت باید انتقال داده داشته باشیم که کپی حجم ۱۳۰ گیگی، بیش از یک ساعت طول میکشد.
وی در ادامه توضیح اد: DCP فیلم ساعت ۱۸ عصر به برج میلاد رسید، از آن زمان تلاش کردند که انتقال را انجام دهند که به ثمر نمیرسد و تا ساعتی که اعلام میکنند قابل پخش نیست، همچنان برای راه انداختن آن کار میکنند، البته بعد از آن تلاشهایی میتوانند این مشکل را حل کنند.
این تهیهکننده در ادامه با اشاره به اشکالاتی که در پخش فیلم وجود داشت، اظهار کرد: این اشکالات نه در دستگاه پخش است و نه در فایل اصلی، به دلیل این است که فیلم پخش آنلاین داشته و هاردها توان کشش چنین کاری نداشتند. این اتفاقها غیر قابل پیشبینی هستند و اگر ما میدانستیم در زمان پخش هم مشکلاتی خواهد بود، برای احترام به مخاطب میتوانستیم آن را در زمان دیگری نمایش دهیم. من همینجا از دوستانی که دیروز تحمل کردند و برای تماشای فیلم حاضر شدند، هم تشکر میکنم و هم عذر میخواهم و میدانم که قطعا همه مسئولیتها در این شرایط بر عهده تهیهکننده است.
سعید شهرام هم که آهنگسازی این اثر سینمایی را بر عهده داشته، بیان کرد: اردیبهشت امسال آقای مددی سناریو را برای من فرستادند، با اینکه متنهای زیادی در این مدت به دست من میرسید، اما فیلمنامه «گیتا» در همان صفحات اول تاثیری روی من گذاشت که ناب بودن موضوع مرا جذب کرد و دوست داشتم به لحاظ موسیقیایی هم آن را تجربه کنم. در همان ۵ صفحه ابتدایی ملودی که در فیلم شنیدید را نوشتم و فکر میکنم تاثیری که این فیلم دارد به دلیل زنانه و مادرانه بودن آن است.