به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، فرشاد اکتسابی درباره ایده و سوژه اصلی این اثر گفت: این کار از طرف تهیه کننده، محمد داوودی به من پیشنهاد داده شد. البته قبل از این مستند هایی درباره تاریخ ایران ساخته بودم، اما موضوع تاریخ کشوری به غیر از ایران برایم جذاب بود.
او ادامه داد: زیرا قرار بود درباره تاریخ کشوری فیلم سازی کنم، که اطلاع زیادی درباره آن نداشتم و باید تحقیق و پژوهش فراوانی را انجام می دادیم.
کارگردان این اثر سینمایی درباره مدت زمان صرف شده برای تحقیق و پژوهش «همراه با فرات»، گفت: پژوهش این کار توسط یک تیم چند نفره با سرپرستی تهیه کننده انجام شد. حدود ۲ سال و نیم زمان صرف تولید این اثر شد.
اکتسابی با بیان اینکه تفاوت چندانی میان سینمای داستانی و مستند قائل نیست، افزود: در گذشته کارهای داستانی ساخته ام اما ۱۰ سالی است که به صورت متمرکز مشغول تهیه مستند هستم.
این کارگردان مستند ساز با اشاره جذابیت هایی که چالش های یک مستند برای کارگردان به همراه دارد، گفت: به طور مثال در حوزه داستانی، دکوپاژ وجود دارد و یا در هنگام تصویر برداری، اگر سکانسی خراب شود، می توان مجددا فیلم برداری کرد اما در مستند اینگونه نیست.
او اضافه کرد: شما باید بتوانید در هنگام روی دادن یک اتفاق، دوربین را در بهترین مکان ممکن تنظیم کنید، زیرا امکان دارد دیگر اتفاق مورد نظر شما روی ندهد و فقط زمان را برای فیلمبرداری از دست بدهید.
اکتسابی در ادامه گفت: همین سختی ها موجب درگیری ذهن می شود و باعث مواجه شدن کارگردان با چالش های جذابی می شود. جذابیت سینمای مستند به خاطر تجربه شیوه های متفاوت روایت است و کارگردان با سختی هایی زیادی نسبت به یک اثر داستانی مواجه و همین چالش ها این حوزه را جذاب می کند.
کارگردان مستند«سووز» درباره نمایش فیلم های مستند در جشنواره فیلم فجر، اظهار کرد: چرا نباید فیلم های مستند در جشنواره حضور داشته باشند؟ آثار مستند هم نوعی از سینما است و باید در این جشن حضور داشته باشند. علاوه بر اینکه هر نمایشی برای یک فیلم مستند غنیمت به شمار می آید و من جشنواره را برای دیده شدن مستندم غنیمت شمردم.
اکتسابی در پاسخ به این سوال که آیا فیلم های مستند قابل رقابت با آثار داستانی هستند، گفت: فیلم مستند مخاطب خاص خود را دارد و نمی توانیم از نظر مخاطب با سینمای داستانی مقایسه کنیم، اما مستند هایی وجود دارند که از نظر کیفیت بهتر از آثار داستانی هستند، کما اینکه در جشنواره امسال هم مستندها، با کیفیت بسیار بالایی ظاهر شده اند.