به گزراش ارتباطات و اطلاعرسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، محسن بیگآقا، منتقد جلسه در ابتدا اظهار کرد: من قبل از جشنواره فیلم را در تلویزیون دیده بودم و همان زمان نگرانیهایی داشتم، فیلم جزییات خاصی دارد که وقتی اثر را بار دوم میبینیم، متوجه آن میشویم. از نکتههای فیلم بازی خوب بازیگرهاست که کاملا روی آنها کار شده و بازیهای ظریفی را از خود به نمایش گذاشتهاند.
وی ادامه داد: از آنجایی که هاتف علیمردانی کارگردان جوانی است، ما همچنان منتظر دیدن بهترین فیلم او هستیم.
هرچه مینویسم، واقعی میشود
علیمردانی با اشاره به اینکه هفت ماهگی محصول کار تیمی گروهی است که سالها با یکدیگر کار میکنند، عنوان کرد: بازی حامد بهداد در این فیلم لبه اصلی کار بود و این اولین فیلم من است که از بند دکوپاژ رها شده و البته اولین بار است که طراح صحنه دارد. این اتفاق از این جهت رخ میدهد که ما از سینمای تجربی میاییم فیلم به فیلم هم یاد میگیریم و جلو میآییم.
این کارگردان در پاسخ به پرسشی درباره تصادفی که باران کوثری در جریان این فیلم داشت، عنوان کرد: اتفاقی که در دو فیلم آخر برای من افتاد، این بود که وقتی در «کوچه بینام» داستان سقوط هواپیما را نوشتم، چند روز بعد سقوط هواپیمایی اتفاق افتاد، در این مجموعه هم در فیلمنامه تصادفی داشتیم که دقیقا همین اتفاق افتاد. از طرفی فیلمنامه کوچکترین تغییری نکرده است و روند داستان دقیقا همین چیزی بوده که ساخته شده است.
وی ادامه داد: یکی از چیرهایی که باعث نوشته شدن این متن شد، پوست اندازی است که در جامعه شاهد آن هستیم. جامعه به سرعت تغییر میکند و تقابلی از مدرنیته و سنت را میبینیم. در این شرایط برخی هم هستند که نمیتوانند خودشان را شرایط وفق دهند.
علیمردانی درباره ممیزیهای ین فیلم نیز اظهار کرد: ممیزیها پیش از نمایش در برج میلاد بر روی فیلم انجام شدهاند.
وی در بخشی از صحبتهایش درباره اینکه گذشته شخصیتها در فیلم خیلی دیده نمیشود، اظهار کرد: معمولا فیلمهایی که در مدت زمان چند روز روایت میشوند، تنها پرانتزی از زندگی شخصیتها را به تصویر میکشند و باید در همین فضا ارتباط میان شخصیتها روایت شود.
علیمردانی با تاکید بر اینکه به قانون بسیار پایبند است، یادآور شد:از آنجایی که خیلی به قانون پایبند هستم، به همین دلیل به سیناپس اعتقادی ندارم و همیشه بر اساس فیلمنامهای ک کال نوشته شده و جزئیات را در بر میگیرد، کار میکنم.
وی همچنین درباره پایانبندی فیلمش اظهار کرد: فیلمسازها همیشه حدیث نفسی دارند که برای مثال من در تمام ساختههایی که داشتم، پایانبندی را در راستای تصورات ذهنی خودم قرار میدهم و اجازه بدهید این اتفاق بیفتد.
این کارگردان با اشاره به فضای ناتورلیستی که «هفت ماهگی»داشته، اشاره کرد: تمام لوکیشنهای هفت ماهگی ساخته شده است!
امیدوارم سهگانه فیلمهای علیمردانی تکمیل شود
تهیه کننده فیلم«هفت ماهگی» با اشاره به این که فیلم مشترک دیگرش با علیمردانی،«کوچه بی نام» از ۲۳ بهمن اکران عمومی می شود، گفت: ما می توانیم با فیلم سوی هم درباره این نسل، که در حال له شدن زیر اقتصاد رانتی است بسازیم هر چند با توجه به ممیزی هایی که به فیلم خورد کار سختی به نظر می رسد.
کوثری: دوباره تایید شدم
باران کوثری در این جلسه عنوان کرد: جایزه انجمن منتقدانی که سال گذشته گرفتم برایم بسیار مهم بود.
وی درباره دومین همکاری اش با علیمردانی گفت: زمانی که کارگردانی دوباره مرا به همکاری دعوت می کند به معنای تایید است که برایم خوشحال کننده است.
کامیاب امین عشایری، طراح صحنه و لباس که در جلسه حاضر بود از کارگردان و تهیه کننده تشکر کرد.
افشین عزیزی، آهنگساز نیز در این جلسه عنوان کرد: این پنجمن همکاری من با علیمردانی است و فکر می کنم مشکلی که در صدا بود به باندهای صدای برج میلاد برمی گشت که بسیار اذیت کننده بود. امیدوارم در سال های بعدی این مشکلات رفع شود.
وی افزود: کار کردن با علیمردانی سخت است چون او خودش شعر می گوید و دستی در موسیقی دارد.
امیر ادیب پرور، تدوینگر درباره همکاری اش گفت: علیمردانی در این کار به من اجازه داد که از زمان فیلمنامه حضور داشته باشم و بسیاری از زمان بندی ها را ما توانستیم از زمان فیلمنامه محاسبه کنیم و همزمان با گروه سعی می کردم تدوین را پیش ببرم. این پنجمین همکاری من با هاتف علیمردانی است و من همیشه از کار کردن با او لذت برده ام.
گریم باران کوثری واقعی بود
کوثری در آی سی یو مطرح شد، عنوان کرد: متاسفم بابت اتفاقی که برای باران کوثری افتاد. اما همه ما فکر کردیم که بهتر است از این صدمه ای که به صورتش خورده است در فیلم استفاده کنیم. با این حال بهتر بود که تعدیل شود.
علیمردانی در ادامه تاکید کرد: البته ما یک ماه برای این که صورت باران کوثری بهتر شود، صبر کردیم.