به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنوواره فیلم فجر، این رویداد مهم فرهنگی که اکنون پا به دهه چهارم عمر خود گذاشته بدون شک با گذر از فراز و نشیب های بیشمار با امید به فردای روشن تر به سی و چهارمین دوره خود رسیده است. هر چند کم و کاستی هایی در هر دوره به چشم می خورد اما پس از برگزاری معمولا سعی می شود در دوره های بعد این نواقص جبران شده و کار به گونه ای دنبال شود که هر سال بهتر از سال قبل باشد. اگر سخنان دبیران و مسئولان برگزاری تمامی دوره های جشنواره فیلم فجر را دگر بار به یاد آوریم آرزویی واحد و مشترک دارند: آرزوی برگزاری هر چه باشکوه تر این جشنواره. محمد حیدری دبیر جشنواره سی و چهارم فیلم فجر نیز بر چنین امری تاکید کرده و به عنوان یکی از برگزار کنندگان این جشنواره می گوید: “وظیفه همه ما برگزرای هرچه باشکوه تر جشنواره فیلم فجر است.”
هر ساله در همین ایام جشن سینمای ایران تکرار می شود، مراسم و جشنی برای اهالی سینما که تلاش شده هر سال حرفه ای تر از پیش برگزار شود و یا حداقل قرار است که چنین باشد. سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با رعایت اصول کلی این جشنواره با تغیراتی در جهت بهبود برگزاری اش، کار خود را از ماه ها پیش آغاز کرده است.
حتی در این میان علی جنتی-وزیر ارشاد- اینگونه اعلام کرده که پس از گذشت دو سال و نیم از آغاز به کار دولت، فیلم های این دوره از جشنواره را می توان اولین آثار مورد تائید و ساخته شده دولت جدید دانست.
در این جشنواره سعی شده تا نظم و انضباط حرف نخست را بزند چرا که بارها از سوی دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر این مهم مورد تاکید قرار گرفته و گفته شده است: “آنچه مورد تاکید ما است امسال باید به شعاری که دادیم صد در صد عمل کنیم که آن نظم و انضباط است.” دبیر این دوره از جشنواره بر مساله ای تاکید می ورزد که بسیار حیاتی است. مساله ای که اگر در هر کاری وجود داشته باشد ضریب خطایش به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. چه بسیار کارها که با زحمات زیاد و هزینه های گزاف به انجام می رسد اما ناخواسته در دستیابی به نتیجه مطلوب وا می ماند زیرا خارج از چارچوب نظم و انضباط رخ داده و در نقطه مقابل، چه بسیارند تلاشهایی که با کمترین انرژی و هزینه به نتایج درخشانی رسیده اند چرا که نظم و برنامه ریزی درست را شالوده کار خود ساخته اند.
این شعار سر لوحه کار تمامی مدیران، مسئولان و کارکنان در بخش های مختلف برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر قرار گرفته است. سید صادق موسوی مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در جایی اشاره کرده است که: “ما به دنبال احترام و نظم توامان هستیم.” در راستای همین اهداف و برای رسیدن به نتیجه ای مطلوب ستاد برگزاری جشنواره برای اولین بار از حضور هنرمندان در کنار خود و تیم اجرایی اش به عنوان مشاور استفاده می کند. دبیر جشنواره، مهتاب کرامتی را به عنوان مشاور هنری به منظور بهره مندی از خلاقیت های هنرمندانه و نگاه زیبایی شناسانه برمی گزیند تا با این اقدام کم سابقه در ایران، دیوار بین مدیران دولتی و هنرمندان را بردارد، از سویی دیگر معتقد است که حضور این نمایندگان نام آشنای سینمای ایران در حضور مخاطبان و مردم در این رویداد سینمایی نقش اساسی دارد. به اعتقاد او بازیگران و سینماگران می توانند ارتباط جشنواره و مردم را بیشتر کنند. حضور این افراد به عنوان مشاور و همراهان جشنواره، می تواند مخاطبان را به حضور در جشنواره ترغیب کرده و فاصله بین جشنواره و مردم از این طریق کاهش دهد. محمد حیدری دبیر جشنواره از نتیجه این کار تا کنون خرسند است چرا که اعتقاد دارد این موضوع بازخوردهای خوبی برای جشنواره به همراه داشته و امید می رود این اتفاق در جشنواره فیلم فجر در ادوار آینده نیز ادامه داشته و اقشار مختلف سینمایی در جشنواره در کنار مدیران نماینده ای داشته باشند.
یکی دیگر از کارهایی که مختص به این دوره از جشنواره فیلم فجر است، عدم معرفی هیات انتخاب قبل از معرفی آثار بوده است. دبیر جشنواره معتقد است با این کار از اظهار نظر شخصی هیئت انتخاب جلوگیری می شود. نظرات شخصی هر یک از اعضای هیئت انتخاب در صورتی که به جمع بندی نهایی نرسیده باشد می تواند برای یک فیلم شرایط
حاشیه ای ایجاد کند که در سال های گذشته به کرات شاهد این اتفاق بوده ایم. اما در این دوره تلاش شد که هیئت انتخاب درباره هیچ فیلمی اظهار نظر انجام نداده تا از این طریق از فیلم ها صیانت شود. جشنواره سی و چهارم تلاش کرده از تمام فیلم ها صیانت کند تا آنها بر اساس معیارهای هنری و سینمایی ارزیابی شوند. در حالی که بخش عمده ای از تولیدات سینمای ایران به دست جشنواره سپرده شده بود، گروهی یا شخصی بجز ترکیب هفت نفره هیئت انتخاب فیلم ها را ندیدند و راجع به فیلم ها اظهار نظری نکردند. دبیر جشنواره از قبل گفته بود: “وظیفه ما صیانت از فیلم ها و رای هایی است که در جشنواره اعلام می شوند. چیزی که در این میان بسیار اهمیت دارد این است که ما تابع انتخاب های اعضای محترم هیئت انتخاب و داوری هستیم و وظیفه ما این است که از فیلم ها و رای ها صیانت کنیم.”
از دیگر تدابیر جشنواره سی و چهارم می توان به این اشاره کرد که امسال و برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر، بنیاد «کمک» به ریاست کتایون ریاحی، بازیگر شناخته شده سینمای ایران، در کنار جشنواره قرار گرفته و مسئله اصلی را بر نیکوکاری در میان اقشار مختلف جامعه قرار داده است. امیدواریم که این اتفاق به شکل مطلوب و درست در این دوره از جشنواره برگزار شود و روند آن در دوره های بعد نیز ادامه داشته باشد.
همچنین امسال پخش فیلم های مستند در سالن اصلی کاخ میلاد حال و هوای دیگری به جشنواره داده است، یعنی در همان سالنی که فیلم های سینمایی و داستانی برای مخاطبان انبوه جشنواره به نمایش گذاشته می شوند فیلم های مستند نیز در شرایطی کاملا برابر به نمایش در می آیند و این نشان از جدی تر گرفته شدن هر چه بیشتر سینمای مستند و تاثیر غیر قابل انکار این نوع از سینما در جشنواره فیلم فجر دارد.
در انتها باید به اتفاقی که در این دوره از جشنواره در راستای چگونگی رسیدن به نظم، دقت و کنترل هر چه بیشتر شرایط برگزرای جشنواره رخ داده و پیشتر از آن صحبت به میان آوردیم نیز اشاره کرد، اینکه برای اولین بار خود جشنواره نیز به بخش های مختلفی تقسیم بندی شده که برای هر بخش مدیری در نظر گرفته شده است تا کارها با نظارت و توجه بیشتر انجام گیرد.
جشنواره سی و چهارم فیلم فجر برای دستیابی به شعار زمان بندی، نظم و انضباط تدابیری چند اندیشیده است که یکی از این موارد همین تقسیم بندی بخش های مختلف است: بخش بندی و تقسیم مسئولیت جشنواره، که برای هر بخش آن مدیر و مسئولی در نظر گرفته شده است که تمرکز و دقت بیشتری را نصیب کل مجموعه خواهد کرد. هر چند با رعایت تمامی نکات از پیش تعیین شده، موارد غیر قابل پیش بینی نشده ای هم وجود دارند که در هر دوره ای از جشنواره ها در ایران ممکن است رخ بدهند که باید تا حد امکان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود و این جشنواره خود را با استانداردهای روز جشنواره های معتبر جهانی نزدیک کند.
از : عباس روزبهانی