این مستند ساز در ادامه گفت: در شانزده سالگی، مستندی با همین موضوع – بحران ارتباطی – خلق کردم اما از آن زمان تا امروز که ۱۵ سال سپری شده، این کار را دنبال نکردم تا اینکه مجددا شرایط مشابهی اتفاق افتاد؛ با این تفاوت که شرایط حادتر و دامنه اش نیز بزرگ تر شده بود. در حال حاضر فاصله میان اعضای بزرگ تر خانواده و نسل بعد به وجود آمده است. در نتیجه هدفم در این اثر به نمایش کشیدن ارتباط ۳ نسل با یکدیگر است.
او درباره علت انتخاب حوزه مستند به جای آثار داستانی، گفت: تصور جذاب تر بودن سینمای داستانی از سینمای مستند، اشتباه است. در کاخ جشنواره امسال فیلم های زیادی تماشا کردم، اما آثار مستند حاضر در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر جذاب تر بود.
معصوم دوست تاکید کرد: به اعتقاد من، سینمای مستند همیشه جذاب تر از سینمای داستانی است. فعالیت در سینمای مستند، از این جذابیت نشات می گیرد.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز مردم به سینمای مستند اعتماد نکرده اند، اظهار کرد: مردم نمی دانند که فیلم مستند پوست انداخته و به این پختگی رسیده است. مستند های جدید سینما آنقدر جذابیت دارد که به طور حتم اگر مردم راضی شوند و به سالن نمایش بروند، از تماشای آن لذت زیادی خواهند برد.
معصوم دوست با با اظهار این مطلب که صدا و سیما رسالت آشنایی مردم با آثار مستند را به درستی انجام نداده، گفت: واسطه بین مردم و سینمای مستند، رسانه ملی است. تلویزیون باید معرف شیوه های نوین مستند سازی باشد، اما متاسفانه مستندهایی را به نمایش می گذارد که با شیوه های سنتی ساخته شده اند.
کارگردان مستند «نشستن بین دو صندلی» درباره حضور آثار مستند در جشنواره فیلم فجر گفت: سینمای مستند در تمامی جشنواره های معتبر دنیا حضور دارند.
او با تاکید بر اینکه مستند به جشنواره فیلم فجر اعتبار بخشیده، افزود: جشنواره ای که بخش مستند نداشته باشد، چگونه می تواند ادعای بین المللی بودن کند. به نظرم بخش فیلم های کوتاه و انیمیشن نیز باید به جشنواره اضافه شود.
معصوم دوست در ادامه اظهار کرد: جشنواره فیلم فجر، آیینه ای از کل سینمای ایران است. پس این آیینه باید تمامی سینمای ایران را اعم از مستند، داستانی، کوتاه و انیمیشن را نمایش دهد. تمامی سینماگران باید در جشن سینمای ایرن در کنار هم حضور پیدا کنند.
وی در پایان گفت: باید بحث عدم شرکت مستند در جشنواره فیلم فجر را تمام کنیم و نباید اجازه دهیم کسی درباره آن اظهار نظر کند، زیرا سینمای مستند آنقدر خوب است که کسی قدرت حذف این حوزه را ندارد.