به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، رضا فرهمند درباره موضوع مستند «آزدی» اظهار کرد: این مستند درباره مهاجرت پرندگان از سیبری و شمال اروپا به ایران است. این پرندگان جمعیتی در حدود پنج میلیون دارند و از گونه های کمیاب هستند که برای چهار ماه به منطقه فریدون کنار ایران می آیند.
وی با اشاره به شکار دو میلیونی این پرندگان در ایران، افزود: این کشتار بهانه ای برای آغاز این مستند است. ساختار فیلم صرفا درباره محیط زیست نیست، بلکه مستند سعی دارد به بهانه محیط زیست نگاهی به یک بحران اجتماعی داشته باشد.
کارگردان مستند «آزادی» به ساختار ۳ ضلعی این مستند اشاره کرد و گفت: شکارچیان و فروشندگان، NGOها و سازمان دولتی محیط زیست، ۳ ضلع اصلی این مستند را تشکیل می دهد که با حضور خانواده ای به نام آزادی که بخش اصلی شکارها را انجام می دهند، تکمیل می شود.
فرهمند درباره حضور مخاطبان در نمایش این مستند در کاخ جشنواره، اظهار کرد: خوشحالم که تعداد زیادی از بازیگران و اهالی سینما برای تماشای این مستند به برج میلاد آمدند. این موضوع نشان می دهد مستند خوب، مخاطبان خود را پیدا می کند.
کارگردان مستند «پرسوک» درباره نمایش فیلم های مستند در برج میلاد، گفت: اگر به جشنواره فجر به عنوان ویترین سینمای ایران نگاه کنیم، به نظرم مستند نیز باید در این جشنواره حضور داشته باشد. اما اگر جشنواره فیلم فجر را صرفا یک جشنواره برای فیلم های داستانی بدانیم، در آن صورت می توان گفت مستند و انیمیشن نباید در این جشنواره حضور داشته باشد. اما جشنواره فیلم فجر، برای تمام گونه های سینمای ایران است.
فرهمند با اشاره به جشنواره سینما حقیقت، یادآور شد: اگر بخواهیم بگوییم مستند جشنواره خودش را دارد، در ان صورت آثار داستانی هم جشنواره هایی، مانند جشن خانه سینما را دارند. پس نتیجه می گیریم که صرف وجود جشنواره سینما حقیقت برای حذف بخش مستند از جشنواره فیلم فجر اشتباه است.
این کارگردان مستندساز درباره سینمای مستند، گفت: مستند دنیای عظیمی را به مخاطبان خود هدیه می دهد. سوال من این است که سینمای داستانی آپارتمانی چه چیزی به مخاطبان خود می افزاید؟ اگر هدف سینما، ارتقای شعور جامعه انسانی است، سهم سینمای مستند در این امر بسیار زیاد است.