جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳
04:45 | | فجر 35

نگاهی اجمالی به نشست‌های فیلم اولی‌ها

به گزارش ارتباطات و اطلاع‌رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در بخش «نگاه نو» جشنواره فیلم فجر ۱۱ اثر سینمایی از کارگردان‌های فیلم اولی حاضر بودند که برنامه‌ریزی‌ها به شکلی بود که همه آن‌ها نشست نقد و بررسی داشته باشند. با این حال دو نشست خبری برگزاد نشد. فیلم‌های «خماری» به کارگردانی داریوش غذبانی و «پل خواب» به کارگردانی اکتای براهنی به دلیلی حضور نیافتن عوامل آن‌ها برگزار نشد.

«گیتا» قصه مادرانه ای را به تصویر کشید

اولین حاشیه جشنواره فیلم فجر با تاخیر در نمایش فیلم«گیتا» آغاز شد، فیلمی که به گفته مدیر دبیرخانه جشنواره فیلم فجر به علت آماده نبودن نسخه DCPبا یک ساعت تاخیر به نمایش در آمد.

البته کارگردان این فیلم پس از نمایش فیلم اشاره کرد که کاش جشنواره فیلم فجر به علت دیر آماده شدن نسخه اصلی فیلم آن‌ها را برای نخستین نمایش انتخاب نمی‌کرد. این فیلم با اینکه بعد از یک ساعت اخیر اکران شد، اما همچنان مشکلات پخش داشت و صدای فیلم به خوبی شنیده نمی‌شد.

«گیتا» اولین فیلم بلند سینمایی مسعود مددی است که بازیگرانی همچون مریلا زارعی، حمید آذرنگ، سارا بهرامى و بهناز جعفری در آن بازی می کنند. مریلا زارعی بازهم در این فیلم نقش مادری را بازی می کند که فرزندش را از دست داده ولی به قول خودش سعی کرده از منظر دیگری این نقش را بازی کند. او با گفتن اینکه من امسال در سه فیلم بازی کردم؛ عنوان کرد در فیلم«گیتا» نقش یک مادر، در فیلم «بادیگارد» نقش یک همسر و در فیلم «دختر» نقش یک خواهر را بازی کرده است و خودش این موضوع را چالشی در بازیگری‌اش می‌داند و امیدوار است مخاطبان هم با آن ارتباط برقرار کنند.

اولین نشست جشنواره فیلم فجر هم برای نخستین اثر اکران شده در برج میلاد بود و ۱۳ بهمن ماه عوامل حاضر در این فیلم برای نشست نقد و بررسی حاضر شدند. مسعود مددی، کارگردان فیلم«گیتا» در این نشست گفت: دو سال قبل که ایده این قصه توسط خانم تیموریان مطرح شد، روی آن بحث زیادی داشتیم که چطور می‌توانیم موضوعی که به نظر ساده می‌رسد را در لایه‌های درونی بیشتر بررسی کنیم و در دل آن به درام برسیم. همچنین در این مسیر از مشورت دوستانی کمک گرفتیم که آن‌ها هم معتقد بودند این قصه قابلیت تبدیل به فیلم بلند را دارد.

میترا تیموریان فیلمنامه نویس، مجید شیخ انصاری تهیه کننده، مریلا زارعی بازیگر، سعید شهرام آهنگساز، الهام حسامی به عنوان منتقد در این جلسه حضور داشتند.

 

دردهای یک خانواده سوری

تنها فیلمی که درباره زندگی یک خانواده سوری ساخته شده، «جشن تولد» است که در دومین روز جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد. نشست این فیلم نیز فردای همان روز برگزار شد. عباس لاجوردی در این ابتدای نشست گفت: پیش از این مستندی درباره حوادث سوریه ساخته بودم، عده ای دوست دارند به این اتفاقات از نگاه مستند و عده ای دیگر از نگاه سینما نگاه کنند. اتفاقی که در فرانسه افتاد، همه ما را ناراحت کرد اما به نظرم در کشور ما آنطور که باید به مسائل سوریه پرداخته نشده است.وی افزود: به عنوان یک انسان دوست داشتم از نگاه خودم به این اتفاقات نگاه کنم. زمانی که برای ساخت مستند به سوریه رفته بودم ناراحتی ها و گرفتاری های مردم را از نزدیک مشاهده کردم. قصه های آدم های آسیب دیده را دنبال کردم مانند خانواده ای که سر پدرشان را بریده بودند و… همه این قصه ها پتانسیل فیلم شدن را داشتند.

مهدی فیوضی، تهیه کننده، علیرام نورایی، بازیگر، داریوش صالحیان، طراح چهره پردازی، سعید ذهنی، آهنگساز، عظیم محمدی، طراح جلوه های ویژه میدانی، عباس فاتح و نصرت نوری، سرمایه گذار، محمدرضا باباگلی، منتقد جلسه در این جلسه حاضر بودند.

«جشن تولد» اولین فیلم بلند سینمایی عباس لاجوردی است که با سرمایه شخصی نصرت نوری و عباس فاتح ساخته شده که انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس هم بعد از تولید به جمع سرمایه گذاران این فیلم پیوسته است.

احمد کاوری، علی رام نورایی، نادی خوری ستاره سینمای عرب و سوریه، ریمی، عبدالله بن طلال، امیه ملس و علی صطوف از بازیگران اصلی این فیلم هستند. فیلمبرداری «جشن تولد» به مدت یک ماه در کشور سوریه انجام شده است.

پدیده‌های فیلم اولی جشنواره فجر

«ابد و یک روز» فیلم کارگردان جوانش روز سوم مهمان جشنواره فیلم فجر شد، از همان روز اول که در آرای مردمی فیلم خوب دیده شد، انتظار می‌رفت که در روز اکرانش نیز برج میلاد شلوغ شود. فیلم دیگر بخش نگاه نو که سومین روز جشنواره به نمایش درآمد، «ایستاده در غبار» محمد حسین مهدویان بود. هر دوی این آثار در بخش سودای سیمرغ نیز حضور داشتند. مهدویان هم در فیلمش نوع تازه‌ای از روایت را انتخاب کرده بود. نشست خبری هر دو فیلم هم فردای همان روز ۱۵ بهمن ماه با موفقیت برگزار شد.

سعید ملکان، تهیه کننده و طراح چهره پردازی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و پیمان معادی بازیگر، غزاله معتمد، طراح لباس، رامتین شهبازی، منتقد جلسه در جلسه فیلم«ابد و یک روز» حضور داشتند.

سعید روستایی با بیان اینکه نمی خواسته فیلمی شبیه یا به نام به واقعیت بسازد گفت: واقعی بودن فیلم، مهمترین ویژگی «ابد و یک روز» است. کارگردان فیلم «ابد و یک روز» با اشاره به سادگی روایت این فیلم گفت: فیلمنامه این کار را تهیه‌ کنند‌ه خواند و فیلم های کوتاه مرا نیز تماشا کرد. پس از تایید فیلمنامه وارد مرحله پیش تولید، انتخاب بازیگر و ساخت فیلم شدیم.

سعید روستایی ادامه داد: تمام تلاشم بر این بود که فیلمی بر مبنای واقعیت بسازم و ریشه های اصلی آن از موقعیت های موجود باشد. بنابراین نخواستم چیزی شبیه یا به نام واقعیت باشد. فکر می کنم مهمترین ویژگی فیلم آن است که به شدت واقعی است.

«ابد و یک روز»، اولین فیلم بلند سینمایی سعید روستایی است و سعید ملکان تهیه کنندگی این فیلم را برعهده دارد.

پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، ریما رامین فر، شبنم مقدمی، شیرین یزدان بخش، معصومه رحمانی، مهدی قربانی، محمد علیمحمدی، اسماعیل گرجی و امیررضا فلاح از بازیگران «ابد و یک روز» هستند. فیلمبرداری این فیلم در مدت دو ماه در لوکیشن هایی در تهران انجام شده است.

نگاهی به زندگی حاج احمد

«ایستاده در غبار» اولین فیلم بلند سینمایی محمدحسین مهدویان است که زندگی حاج احمد متوسلیان، فرمانده جاویدالاثر لشگر محمد رسول الله (ص) از دوران کودکی تا سال‌های حضور در جبهه‌های جنگ و مفقود شدنش را روایت می‌کند.

حبیب اله والی نژاد تهیه کنندگی این فیلم را برعهده دارد، «ایستاده در غبار» دومین همکاری او با مهدویان بعد از مجموعه«آخرین روزهای زمستان» است. این فیلم محصول سازمان هنری-رسانه ای اوج است.

فیلمبرداری این فیلم از اواخر شهریورماه در لوکیشن هایی همچون شهرک سینمایی دفاع مقدس، شهر مریوان و شهر اندیمشک آغاز شد. هادی حجازی فر در نقش احمد متوسلیان ایفاگر نقش اصلی این فیلم سینمایی و امیرحسین هاشمی، ابراهیم امینی و عماد محمدی از دیگر بازیگران اصلی پروژه هستند.

مهدویان، کارگردان جوان این اثر با اشاره به اینکه منابع صوتی در سریال قبلی بیشتر بوده، اظهار کرد: منابع صوتی که در آخرین روزهای زمستان از شهید باقری در اختیار داشتیم، جذاب‌تر بودند و بیشتر می‌شد روی آن مانور داد. اما در این مجموعه صداهای کمتری را در اختیار داشتیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه انتقادهایی نسبت به این نوع روایت از زندگی شهدا وجود داشته، عنوان کرد: در این موضوعات به هر حال حساسیت‌هایی وجود دارد، من فکر می‌کنم بخشی از این اتفاق به خط قرمزهایی برمی‌گردد که خودمان در ذهن می‌سازیم. من در کار قبلی این قضیه را تجربه کرده بودم که می‌توان موضوعات این چنین را هم متفاوت نگاه کرد. اما از همان ابتدا که فیلمنامه را می‌نوشتم، فکر می‌کردم اصلا قبول نمی شود و برایم عجیب بود که وقتی خوانده شد به جز در برخی موارد کوچک که برایش راه پیدا کردیم، موافق بودند.

وی ادامه داد: قبول کنیم که باید حرف‌های تازه بزنیم و نگاه جدیدی را به فضای جنگ بسازیم. با این حال تولید کننده و سرمایه‌گذاران قطعا تحت فشارهایی بوده‌اند و از این پس هم خواهند بود، اما وقتی قرار است کار تازه‌ای انجام شود، خود تهیه‌کننده‌ها هم پای کار می‌ایستند.

این کارگردان با اشاره به اینکه شخصیت حاج متوسلیان مبتنی بر پژوهش شخصیت را خلق کردیم، نمی‌توان گفت این فیلم همه واقعیت‌ها درباره حاج احمد متوسلیان نیست و درکی است که ما از آن داشته‌ایم.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که آیا به اکران این اثر در سینما فکر کرده است، اظهار کرد: حتی اگر از فیلم استقبال هم نشود، اتفاقی نمی افتد، در طول سال فیلم‌های زیادی هستند که اکران می‌شوند و مورد توجه قرار نمی‌گیرند، اجازه بدهید فیلم ما هم یکی از همان‌هایی باشد که مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

مهدویان در ادامه با تاکید بر اینکه «ایستاده در غبار» معیارهای عادی برای جذابیت را ندارد، اضافه کرد: با این حال فیلم در سه روز اول اکران در میان آرای مردمی جایگاهی خوبی دارد. اما متاسفانه مد شده که وقتی کسی نظری دارد و دو نفر از اطرافیانش هم با او هم عقیده هستند، فکر می‌کند مردم این طور فکر می‌کنند، در صورتی‌که این طور نیست. قرار نیست

همه مردم را راضی کنیم.

وی ادامه داد: من وقتی فیلمی را می‌سازم و عرضه می‌کنم، شما به عنوان مخاطب محق هستید که بگویید باید در جشنواره باشد یا نباشد، اما خوشحالم که هیئت انتخاب مانند شما فکر نمی‌کنند. من فیلم خودم را با مسیر قانونی ساخته‌ام و به جشنواره داده‌ام و فکر نمی‌کنم افرادی که در هیئت انتخاب هستند فشارپذیر باشند.

مهدویان تاکید کرد: نباید ژست این را بگیریم که می‌خواهیم روشنگری کنیم و با طرح سوال‌هایی به ذهن‌ها جهت بدهیم و اصلا نمی‌دانم صحبت‌هایی از این دست که اعضای هیئت انتخاب تحت فشارهایی این فیلم را در بخش سودای سیمرغ قرار داده‌اند، به وجود آمده است.

وی در ادامه همچنین عنوان کرد: «ایستاده در غبار» ساخته شده و باید مورد بررسی قرار گرفته شود که اصلا این فیلم در چه ژآنری باید باشد. اما اگر فیلم را به بخش مستند می‌دادم، پذیرفته می‌شد؟ این فیلم حتی یک فریم عکس مستند ندارد!

بلاتکلیفی دهه شصت

چهارمین روز جشنواره، کاخ میزبان «متولد ۶۵» اولین فیلم بلند سینمایی مجید توکلی در مقام کارگردان بود که محمد مهدی عسگرپور تهیه کنندگی آن را برعهده داشت.

هنگامه حمیدزاده، پدرام شریفی، مریم سعادت، احسان امانی، علیرضا استادی، کامران ملکی، مهتاب ثروتی، لادن نازی، مجید رضایی و با حضور افتخاری آنا نعمتی در این فیلم حضور دارند.

کارگردان «متولد ۶۵» درباره ساخت این فیلم اظهار کرد: طرح اولیه ای از سال ها پیش داشتم که دلم می خواست حتما آن را بسازم، چرا که نسل دهه شصت برایم بسیار مهم هستند و خودم هم از همین نسل هستم. نسل دهه شصت را، نسل بسیار بلاتکلیفی می دانم.

وی افزود: به دبنال به نمایش کشیدن بلاتکلیفی این نسل در مسائل اجتماعی، مذهبی و روابطشان بودم. البته هنوز فکر می کنم نسل دهه شصت جای کار دارد و هنوز می شود قصه های بیشتری از این نسل گفت.

فیلمی ضد کلیشه ساختیم

بعد از گذشت پنج روز از جشنواره پای فیلم سینمایی «من» به کارگردانی سهیل بیرقی نشستیم که در سودای سیمرغ نیز حضور داشت. در نشست خبری این اثر سینمایی کارگردان فیلم با بیان این که هر کاری از دستش برآمده برای ساخت این فیلم انجام داده، گفت: «من» فیلمنامه ای نداشت که قرار باشد گره افکنی یا گره گشایی داشته باشد. این فیلم ضد کلیشه‌تر از معمول است. فیلمی که پتانسیل هیجان، تعقیب و گریز را داشت اما معکوس لحن خودش روایت می شود.

وی افزود: در واقع ما یک قصه هیجانی را با حذف هیجانات همیشگی اش انجام می دهیم. ما حتی در این فیلم ضد قهرمان را حذف کردیم. یعنی تماشاگر هرگز کسی که می خواهد این زن را بگیرد نمی بیند.

بیرقی با اشاره به شخصیت «آذر» گفت: ما آذر را در هر شرایطی می بینم و می فهمیم او نه برای پول نه هیچ چیزی دیگری این کارها را می کند. شاید فقط برای پیدا کردن هیجان زندگی است که به سمت بزهکاری می رود. بنابراین هر چه در فیلم اتفاق افتاده با فکر و تصمیم گیری قبلی بوده است.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره بلاتکلیفی فیلم توضیح داد: من با فیلمنامه کامل وارد کار شدم و بلاتکلیفی وجود نداشت. اما همیشه می دانم قرار نیست کاملا به آنچه نوشته ام پایبند باشم، چوناز محیط و شرایط صحنه استفاده می کنم تا فیلم زنده تر از آب در بیاید.

از روی عمد بیماری «دوقطبی» را انتخاب کردم

هشتمین روز از جشنواره «برادرم خسرو» به نمایش در آمد، فیلمی به کارگردانی احسان بیگلری. این کارگردان با بیان اینکه خسرو می‌توانست بیماری دیگری داشته باشد، اظهار کرد: به عمد این بیماری را انتخاب کردم که در بستر قصه به من کمک کند. اسم این بیماری به داستان کمک می‌کرد. همچنین عمویی داشتم که خودکشی کرد و بعدها فهمیدیم که همین بیماری را داشته است. این موضوع در ذهنم بود و از آن استفاده کردم.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم وقتی درباره مسائل مختلف جامعه صحبت می‌کنیم، باید دراماتیزه کنیم و سپس آن را در قالب سینما به مخاطب ارائه دهیم.

این کارگردان جوان در تصریح کرد: فیلم‌نامه خیلی اتفاق خاصی نداشت، اما می‌خواستیم از این سائیدگی و هم جواری دو برادر، قصه را روایت کنیم و فصل، فصل “درامایتزه” کنیم که در نهایت تماشاگر به چیزی برسد که آن را دوست داشته باشد یا نداشته باشد.

فیلمی درباره ناهنجاری‌های جامعه

در نهمین روز از جشنواره فیلم فجر فیلم سینمایی «لاک قرمز» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی که تهیه کنندگی آن بر عهده کامران مجیدی است، به نمایش در آمد.

کارگردان فیلم سینمایی «لاک قرمز» با بیان اینکه طبقه اجتماعی این فیلم، همان فضایی است که در ان زندگی کرده، گفت: فیلم بازتابی از شرایط خودم بود.

حاتمی در ابتدا با بیان اینکه نویسنده این فیلم امیر عبدی است، اظهار کرد: «لاک قرمز» فیلمی در ارتباط با خانواده و جامعه است و ناهنجاری‌های جامعه را به تصویر می‌کشد. اما ایده اولیه این فیلم از علی‌رضا طالب‌زاده بود و با تحقیقاتی که امیر عبدی انجام داد، فیلمنامه منسجمی را بدست آوردیم. به نظرم با بررسی اولیه فیلمنامه، به این نتیجه رسیدم که می توان منخستین اثر خودم را بسازم و با آن حرفی را که می‌خواهم بزنم.

 

وی در بخشی از صحبت‌هایش درباره تحقیق و پژو‌هش‌های این فیلم گفت: دغدغه زیادی درباره مسایل مختلف مطرح شده در فیلم داشتیم و درباره تمام مراحلی که دختر داستان به دنبال آن هست، تحقیق کردیم.

کارگردان این فیلم همچنین عنوان کرد: طبقه اجتماعی به تصویر کشیده در فیلم، همان فضایی است که دست کم من و آقای عبدی در آن زندگی کرده‌ایم و فیلم هم بازتابی از شرایط خودمان بود. همچنین مسئله اصلی که برای من اهمیت داشت، موضوع اعتیاد بود که می‌خواستیم خانواده یک فرد معتاد را به تصویر بکشیم.

وی اظهار کرد: به دنبال نشان دادن زندگی و آینده خانواده‌ای که اعتیاد در ان وجود دارد، بودیم، آن‌هم به شکل خیلی خیلی تلخ که اثرگذاری بیشتری داشته باشد. می‌خواستیم یادآوری کنیم که این ناهنجاری‌ها مشکلات زیادی را برای خانواده و مخصوصا نوجوان‌ها دارد.

متاسفانه مرورگر فعلی شما قدیمی بوده و پشتیبانی نمی‌شود!

لطفا از مرورگرهای بروز نظیر Google Chrome و Mozilla Firefox استفاده نمایید.