سعید سهیلی گفت: من «گشت۲» را نساختم که فیلمام در ادامه نسخه یک باشد و معتقدم این فیلم از نسخه اولیه «گشت ارشاد»، نه تنها عقبتر نیست بلکه به مراتب بهتر و جلوتر است.
سعید سهیلی کارگردان «گشتارشاد۲» در گفتوگو با ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، گفت: در «گشت ارشاد۱» سه شخصیت محوری به نامهای عباس، حسن و عطا داشتیم که بعد از اکران عمومی و پخش در شبکه نمایش خانگی این کاراکترها مورد وثوق و علاقه مخاطب قرار گرفت. خیلیها هنوز «پولاد کیمیایی» را با نقش عطا میشناسند و ساعد سهیلی را حسن خطاب میکنند. مردم این رفاقت و کنش و واکنش و کلکسواری این سه را بهخاطر دارند و نسبت به آنها علاقه نشان میدهند. من «گشت۲» را نساختم که فیلمام در ادامه نسخه یک باشد. در واقع این سه کاراکتر، قرار بود در یک موقعیت دیگر جلوی دوربین بروند. انس مخاطب با این کاراکترها مرا بر آن داشت تا سراغ ساخت این فیلم بروم، وگرنه شخصا به ساخت فیلمهای دنبالهدار اعتقاد و علاقه ندارم و بهنظرم همواره ورسیونهای دو و سه، از نسخه اول ضعیفتر است.
او در ادامه اظهار داشت: نمیتوان انتظار داشت چون از فیلمی استقبال شده، در نسخههای دیگر همان میزان استقبال به سراغش بیاید. زمانی سراغ ساخت نسخه دوم از فیلم «گشت ارشاد» رفتم که شاهد تشویقها و استقبال گرم مخاطب و اصرار بازیگران و عوامل فیلم بودم. معتقدم «گشت۲» از «گشت ارشاد۱»، نه تنها عقبتر نیست بلکه به مراتب بهتر و جلوتر است.»
سهیلی در پاسخ به این سوال که قرار گرفتن کاراکترها در موقعیت اشتباهی و متناقض جذاب بود یا شوخی کردن با مسایل و موضوعات حساسیتبرانگیز، گفت: «اصلا به این موضوع فکر نکردم که از شوخی با مسائل حساسیتبرانگیز بخواهم مخاطب جذب کنم، اما راستش قرار گرفتن کاراکترها در موقعیتهای اشتباهی در طول تاریخ سینما جذاب بوده است. اینکه شاهی در لباس شبان باشد یا دزدی بر اثر اتفاقاتی لباس پلیس بپوشد یا یک روستایی به شهر بیاید و… در دل این اتفاقات همواره نقدی بر شرایط هست. مثلا وقتی روستایی به شهر میآید، این رویه سطحی ماجراست اما در دلش معضلات شهرنشینی و مکانیزه شدن و ماشینیشدن زندگی به چالش کشیده میشود.
این کارگردان درباره نبود تنوع ژانر نظراتی دارد که اساسش تجربیات اوست. سهیلی میگوید: «موضوع بازار عرضه و تقاضاست. در بازار محصولی فروش میرود که متقاضی داشته باشد. وقتی بازار مسکن رونق دارد، کار و کاسبی مهندسان و بسازبفروشها و املاکیها خوب میشود. در سینمای ایران در دهه ۶۰ و ۷۰ فیلمسازان سراغ فیلمهای اکشن میرفتند. در دورهای هم کمدی حسابی بازارش گرم بود. فیلمسازان فیلمی میسازند که مخاطب آن را بخواهد. الان بازار فیلمهای درام و ملودرام حسابی داغ شده است. از طرفی ساخت فیلم در ژانرهایی چون پلیسی و معمایی تخصص میخواهد که بسیاری از فیلمسازان ما از آن بیبهره هستند. فیلمی هم که در این ژانر میسازند، در نظر مخاطب جذاب نیست، چرا که مخاطب امروز آنقدر نمونههای خوب اکشن در سریالها و فیلمهای هالیوودی میبیند که این تلاشهای ضعیف به چشم نمیآید و مورد قبول مخاطب قرار نمیگیرد. دنیای اکشنسازی ما با سینمای هالیوود فرسنگها فاصله دارد.
درباره ادغام بخش «نگاه نو» و «سودای سیمرغ»
سهیلی درباره ادغام امسال دو بخش جشنواره میگوید: «موافق یا مخالف نیستم. نمیشود درباره اتفاقی که تازه قرار است اجرایی شود نظر قطعی داد. باید منتظر ماند و دید نتیجاش چه میشود و براساسش صحبت کرد. آنچه برایم مهم است، دستیابی به شرایط ثبات است. این که اجازه بدهیم تا این قانون ثابت بماند و بر همین منوال جشنوارههای دور بعد برگزار شود.»
سهیلی در ادامه گفت: «ای کاش بتوان موضوع سیاست به کل از فرهنگ جدا شود. بهنظرم در دو بخش فرهنگ و اقتصاد نباید با بر کنار شدن دولت، وزیران این دو حوزه تغییر کنند، چرا که اتفاقات در این دو بخش، نیاز به مدیریت و برنامهریزی برای بلند مدت دارد. این در اندازه بزرگاش است، چه برسد به اینکه دبیر جشنواره را هر دوره تغییر میدهند. باید به دبیر جشنواره فرصت داد تا طی یک دوره بلندمدت ایدههایش را اجرایی کند و جشنواره را به ثبات برساند.»
یک پیشنهاد به دبیر جشنواره
سهیلی در پایان گفت: «من دو پیشنهاد به دبیر جشنواره فیلم فجر دارم، یکی کلی است و دیگری جزئی. در مورد پیشنهاد اول باید بگویم آقای حیدری تمام تلاشاش را به خرج دهد تا جشنواره در عین آرامش و نظم برگزار شود. به نظرم اگر بهترین خدمات در جشنواره ارائه داده شود، اما نظم نباشد، تلاشها به چشم نمیآید. اما پیشنهاد دوم من این است که در بخش سیمرغ مردمی، همان رویه پیشین را به کار بگیرند تا شور و هیجان مردمی فروکش نکند.»
سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری بهمن ماه سال جاری برگزار میشود. اخبار، مطالب، عکسها و ویدئوهای جشنواره علاوه بر سایت، از روی کانال رسمی جشنواره فجر به آدرس http://telegram.me/fajrfilmfest35 قابل مشاهده است.