سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳
17:26 | | فجر 35

کارگردان «چراغ‌های ناتمام»: داستان یک نویسنده مستقل را روایت کردم

کارگردان «چراغ‌های ناتمام»: داستان یک نویسنده مستقل را روایت کردم

مصطفی سلطانی گفت: «چراغ های ناتمام» داستان یک نویسنده است که به رغم مشکلات و سختی‌هایی که در زندگی برایش پیش آمده، حاضر نمی‌شود دست به هرکاری بزند و از قلمش سواستفاده کند…
به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، مصطفی سلطانی با اولین ساخته‌اش «چراغ‌های ناتمام» در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر حضور دارد. او از سال ۸۱ وارد سینما شد و در مقام دستیار و برنامه‌ریز فعالیت کرد و در سال ۸۷، فعالیت خود را به عنوان مدیر تولید در سینما آغاز کرد. او سه فیلم کوتاه به نام‌های «کودکی»، «سرگشتگی» و «آخرین ایستگاه» را ساخته است. سلطانی درباره «چراغ‌های ناتمام» به ستاد خبری جشنواره می‌گوید: «قصه فیلم براساس یک داستان واقعی است. این داستان را برای محسن جسور (فیلمنامه‌نویس) تعریف کردم، با هم درباره آن گپ زدیم و بعد از یک و سال و نیم، توانستیم به فیلمنامه برسیم. این فیلم داستان یک نویسنده است که به رغم مشکلات و سختی‌هایی که در زندگی برایش پیش آمده، حاضر نمی‌شود دست به هرکاری بزند و از قلمش سواستفاده کند…»
به کارگردانان حق می‌دهم
سلطانی در ادامه درباره روند تولید فیلمش گفت: «یکی از مشکلاتی که فیلمسازان اول دارند، جذب سرمایه و متقاعد کردن سرمایه‌گذار و تهیه کننده است. البته این پروسه برای من سخت پیش نرفت و به دلیل اینکه حرفه اصلی‌ام تولید است، با تهیه‌کنندگان بسیاری آشنا بودم و توانستم برای سرمایه‌گذاری متقاعدشان کنم. واقعیت ماجرا این است که فیلمسازی کاری سخت و طاقت فرسا است. بعد از این تجربه، اگر دوباره در سِمت مدیرتولیدی باشم، به کارگردانان بیشتر حق می‌دهم.»
ادغام بخش «نگاه نو» و «سودای سیمرغ»
کارگردان «چراغ‌های ناتمام» در ادامه گفت: «وقتی خبر ادغام بخش «نگاه نو» در بخش «سودای سیمرغ» را از یکی از دوستان شنیدم، سراپا استرس شدم! این تغییر قانون، کار را برای فیلمسازان اول سخت می‌کند. در سال‌هایی استثنائا فیلمسازان اول آنقدر کارشان خوب است که می‌توانند تمام چشم‌ها را متوجه خود کنند اما در واقع همیشه اینطور نیست. فیلمساز اول، باید تجربه کند. زمین بخورد و بلند شود تا بتواند مراتب حرفه‌ای شدن را پیش ببرد. به نظرم کمی بیشتر بخواهیم وارد بحث بشویم نبود یک تعریف واحد و یک قانون ثابت دردسر است. دبیر جشنواره چرا باید هر سال عوض بشود؟ این فرد بالاخره دارای ایده‌هایی است، کارهایی را شروع می کند که مجبور است نیمه‌تمام، رهایش کند. به نظرم باید به جناب حیدری یک فرصت چند ساله داد تا تمام ایده‌هایش را اجرایی کند.»
او در ادامه درباره حذف یا انتخاب فیلم توسط هیئت انتخاب گفت: «نباید انتظار داشت که همه حضور داشته باشند. بالاخره جشنواره است و رقابت‌اش. شاید اگر فیلم من سال گذشته به دفتر جشنواره رسیده بود، انتخاب نمی‌شد. هیئت انتخاب سلیقه دارند و انتخاب یا عدم انتخاب براساس برآیند نظرات به دست می‌آید. نمی‌شود تا انتخاب نشدی، انگ ناسالمی به جشنواره بزنی.»
سازنده «چراغ‌های ناتمام» در جواب به این سوال که قضاوت و داوری و تقدیر چقدر در کار عوامل و فیلمساز تاثیر می‌گذارد؟، گفت: «هرکس بگوید جشنواره برایم مهم نیست، دروغ گفته است. همه جایزه و تشویق و دیده شدن را دوست دارند. وقتی دیده شوی و منتخب باشی، قطعا بازتابش در رسانه و در نهایت به مردم خواهد رسید. البته که در موضوع اکران موضوعات دیگری هم دخیل است. اما نمی‌شود منکر تأثیر جشنواره شد.»
یک پیشنهاد به دبیر جشنواره
این کارگردان اظهار داشت: «پیشنهاد خاصی ندارم. تنها می‌خواهم یک دست مریزاد به جناب حیدری بگویم؛ به‌خاطر جسارت و توان و صبرش. فشارهای زیادی را متقبل شد اما از نظرش کوتاه نیامد و محکم و سفارش ناپذیر ماند.»
سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری بهمن ‌ماه سال جاری برگزار می‌شود. اخبار، مطالب، عکس‌ها و ویدئوهای جشنواره علاوه بر سایت، از روی کانال رسمی جشنواره فجر به آدرس http://telegram.me/fajrfilmfest35 قابل مشاهده است.

متاسفانه مرورگر فعلی شما قدیمی بوده و پشتیبانی نمی‌شود!

لطفا از مرورگرهای بروز نظیر Google Chrome و Mozilla Firefox استفاده نمایید.