کارگردان مستند «آهستگی» گفت: این فیلم برای خانوادههای ایرانی ساخته شده است و یکی از چالشهایش این است که بر نقاط تاریکی از زندگی زناشویی دست میگذارد که در سینمای ایران تاکنون به آن پرداخته نشده است.
یاسر خیر کارگردان مستند «آهستگی» در گفتوگو با ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، مخاطب اصلی «آهستگی» را خانوادههای ایرانی معرفی کرد و گفت: دغدغه من برای ساخت این مستند، به نمایش گذاشتن و روایتی از مسائل و روابط انسانی و بنبستهای زندگی بود و یکی از چالشهای اصلی «آهستگی» این است که بر نقاط تاریکی از زندگی زناشویی دست میگذارد که در سینمای ایران تاکنون به آن پرداخته نشده است.
وی ادامه داد: معتقدم هنر تاباندن نور بر نقاط تاریکی است که تا به حال گفته نشده است و یا کسی جرأت گفتن آن را ندارد. ما هم اگر موفق شدیم در چنین فضای خانوادگی فیلم بسازیم، تنها از سر دلسوزی و محبت خانوادهای بود که فعال اجتماعی هستند و به دلیل همین دغدغهها حاضر شدند به قیمت در معرض نمایش گذاشتن زندگی خصوصی شان، یک معضل اساسی اجتماعی برای مردم بیان شود.
این مستندساز درباره چگونگی شکلگیری ایده اولیه برای ساخت این مستند بیان کرد: مشغول ساخت فیلمی در زاهدان بودم که به انجمن خیریهای دعوت شدم. در این انجمن با فردی به نام رضا دُرانی؛ رئیس انجمن آشنا شدم. زمانی که متوجه شدم در پشت صحنه زندگی خصوصی رضا، اتفاقاتی متفاوت از آنچه به نظر میرسد، میافتد، جذب ساخت مستندی درباره زندگی او شدم.
خیر افزود: با هزینه شخصی و در طول سه سال، چکیده ۲۶ سال از چالشهای زندگی خانوادهای را نشان دادهایم که نتیجهاش حتی بر زندگی شخصی خودم و دیگر عوامل سازنده فیلم تاثیر گذاشت. با نگاه اول به این مستند، به نظر میآید فیلمی درباره بیماری اماس است اما در لایههای بعدی از فیلم متوجه میشویم که این بیماری تنها قلهای از یک کوه یخی است که با ظاهر شدنش، تازه ابعاد جدیدی از مشکلات زندگی یک زوج نمایان میشود.
کارگردان حاضر در بخش سینما حقیقت سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به عنوان این مستند، توضیح داد: اتفاقاتی که در زندگی این خانواده میافتد به آهستگی بر شخصیتها تاثیر میگذارد و آنها را در شرایطی قرار میدهد که در روابط خود مستأصل میشوند. مخاطب در 83 دقیقه به «آهستگی» با داستان زندگی خانوادهای همراه میشود که او را در یک فضای احساسی عمیق قرار میدهد.
خیر در بخش دیگری از صحبتهایش بر چالشها و موانع قرار گرفته بر سر راه ساخت یک مستند حرفهای تاکید کرد و گفت: تصمیم گرفتن در لحظه و در نتیجه ساخت مستند خوب کار دشواری است. به دلیل آنکه کارگردان مستند موظف است با واقعیت صحنه، مسیر قصهگویی را تغییر دهد و در نتیجه مستند کاملا چریکی و در لحظه ساخته میشود. از طرف دیگر مستندساز به هیچ وجه نباید جلوی آزادی شخصیتهایش را بگیرد و باید اجازه دهد آنها زندگی شخصی خود را داشته باشند و او هم در این میان قصه خود را بسازد.
وی ادامه داد: سکانسهایی هرچند درخشان در فیلم وجود داشت که حذف کردم، چرا که به نظرم میرسید ممکن است به اعتبار و آبروی خانواده لطمه بزند. معتقدم برای حفظ اخلاق و حرمت کاراکترها هر حرف جذابی را که ممکن است مخاطب با آن بخندد یا گریه کند، نباید نشان داد. اکنون از ساخت چنین مستندی به دلیل انسانی بودنش و احترام قائل شدن برای شخصیتهای مستندم و اینکه نخواستهام فقط من به عنوان سازنده دیده شوم، مفتخرم.
کارگردان مستند «آهستگی» در پاسخ به اینکه رقیب اصلی خود را در این دوره از جشنواره کدام آثار میداند، گفت: احساس رقابت با هیچ فیلمساز دیگری ندارم و باور دارم رقیبان اصلی «آهستگی»، فیلمهای بعدیام هستند که سعی می کنم فیلم به فیلم بهتر وعمیقتر کار کنم.
وی در پایان علاقمندان به جشنواره فیلم فجر را به دیدن مستندهای حاضر در بخش مسابقه دعوت کرد و افزود: کلکسیون سینمای ایران با مستند تکمیل میشود. از کسانی که با دیدن فیلمها در سینمای تکراری خسته شدهاند، دعوت میکنم مستندهای حاضر در جشنواره امسال را ببینند چرا که با دیدن آنها به چشماندازی از سینمای ایران دست مییابند که غرورآفرین است و مطمئنا مستندهای تاثیرگذاری هستند که میتوانند تماشاگران را راضی از سالن بیرون بفرستند.
سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری بهمنماه سال جاری برگزار میشود. اخبار، مطالب، عکسها و ویدئوهای این جشنواره علاوه بر سایت، از روی کانال رسمی جشنواره فجر به آدرس http://telegram.me/fajrfilmfest35 قابل مشاهده است.