سیدوحید حسینی کارگردان مستند «بزم رزم» گفت: این مستند به شرایطِ کلی حاکم بر فرهنگ و هنر و موسیقی ایران در سال های۱۳۵۷ تا ۱۳۶۷ به طورِ خاص میپردازد، موقعیتی که برآمده از پدیده انقلاب و بعدتر جنگ است.
سید وحید حسینی کارگردان مستند «بزم رزم» در گفتوگو با ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، با اشاره به چرایی انتخاب و بررسی مقطع زمانی جنگ تحمیلی برای ساخت این مستند، گفت: به دلیلِ علاقه شخصی به تاریخِ موسیقی ایران به ویژه دهه شصت به سراغ ساخت مستندی با موضوع موسیقیِ جنگ رفتم، موسیقی که با تأثیر از جنگ و انقلاب در بینِ سالهای ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۷ ساخته شد. در واقع در «بزمِ رزم» به شرایطِ کلی حاکم بر فرهنگ و هنر و موسیقی به طورِ خاص پرداخته میشود، موقعیتی که برآمده از پدیده انقلاب و بعدتر جنگ است.
وی ادامه داد: به دلیلِ نبود منابع مکتوب دسته بندی شده درباره موسیقیِ آن سالها، بخشی از پژوهشِ فیلم همراه با ساخت خود فیلم پیش رفت. در واقع مصاحبه با اساتید و هنرمندان و مدیرانِ فرهنگی آن زمان بخشی از پژوهشِ فیلم بود و در این راه از مشاورههای سیدعلی مصطفوی، اسماعیل جعفری جمنانی و مجید جعفری لاهیجانی بسیار بهره بردم.
کارگردان مستند بهترین پژوهش و بهترین صدای دهمین دوره جشنواره سینما حقیقت با اشاره به روایتهای تازه، صریح و صادقانه در این مستند بیان کرد: این برای من بسیار باعث خوشحالی است که «بزمِ رزم» در جشنواره امسال سینماحقیقت به سانسِ ویژه رسید و در هر سه اکرانش در جشنواره دهم سینما حقیقت توانست مخاطبانِ زیادی را جذب کند، مخاطبانی که حتی ایستاده فیلم را تماشا کردند. معتقدم روایتهای تازه، صریح و صادقانه در کنارِ تصاویرِ آرشیویِ ناب و کمتر دیده شده به همراه شنیدنِ بسیاری قطعاتِ موسیقی نوستالژیک و شنیدنی همه با هم در «بزمِ رزم» دست به دست هم دادهاند، تا مخاطب هم اطلاعاتی به دست بیاورد و هم حظ و بهره ببرد.
او افزود: کسانی را برای گفت و گو در این مستند انتخاب کردم که فارغ از شهرت و محبوبیت، در آن دوران نقش موثری در موسیقی ایران داشتند به عنوان مثال استاد همایون رحیمیان کمتر شناخته شده است اما به نظرم آثار بسیار مهم و تأثیرگذاری دارد. البته در این میان افسوس می خورم که فرصتِ مصاحبه با افرادی چون محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی و پرویز مشکاتیان و بسیاری دیگر را از دست دادم.
حسینی که در سی و دومین جشنواره فیلم فجر با مستند «رژیستور عقبِ مخاطب میگردد» حضور داشت، با انتقاد از نگاه داوران جشنوارهای نسبت به مستندهای تاریخی در سالهای اخیر بیان کرد: متأسفانه آنچه که سالهای اخیر اتفاق افتاده این است که داوران اساسا فیلمهای تاریخنگار و آرشیوی با ساختارِ مصاحبهای را خیلی دارای ارزشهای کارگردانی نمیدانند و به نظرشان کارگردانی فقط در مستندهای اجتماعی اتفاق میافتد. در نهایت هم خیلی بخواهند به فیلمهایی از این دست توجه کنند، صرفا به پژوهشِ آنهاست.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: امیدوارم «بزمِ رزم» در جشنواره امسال مانند دیگر مستندهای پذیرفته شده در این بخش به خوبی دیده شود. البته این به شرطی محقق می شود که سانسهای خوبی برای مستندها در نظر گیرند و اهالی رسانه هم برای دیدنِ فیلم های مستند به اندازه فیلمهای داستانی اشتیاق داشته باشند.
سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری بهمنماه سال جاری برگزار میشود. اخبار، مطالب، عکسها و ویدئوهای این جشنواره علاوه بر سایت، از روی کانال رسمی جشنواره فجر به آدرس http://telegram.me/fajrfilmfest35 قابل مشاهده است.