«حمید کاویانی» کارگردان فیلم «بن بست وثوق» گفت: این فیلم نگاهی ریزبینانه و ساده به یک رابطه دارد و بیش از هرچیز، از جهان مورد علاقهام میآید.
به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، «حمید کاویانی» که پیشتر سابقه ساخت فیلم مستند را داشته، در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با اولین ساخته سینماییاش «بن بست وثوق» حضور دارد. کاویانی درباره چگونگی شکلگیری ایده فیلم و تولیدش میگوید: «نقل فیلم در این بیت میگنجد که (دقایقی ز زمانه هنوز در پیش است/ که از سراسر بگذشته قیمتش بیش است). «بن بست وثوق» نگاهی ریزبینانه و ساده به یک رابطه دارد و بیش از هرچیز، جهان مورد علاقهام است. در واقع ویژگیهایی دارد که سبب شد تا یار چهارسالهای برایم باشد. نگارش فیلمنامه، ۹ ماه زمان برد و ۳ سال درگیر مقدمات ساخت آن بودم.»
او گفت: نزدیک بیست سال است که در هوای سینما نفس میکشم و هیچگاه شتابی برای ساختن فیلم سینمایی نداشتهام و اینکه بخواهم به هر قیمتی و با هر قصهای به سینما ورود کنم. همیشه معتقد بودم که ساخت فیلم سینمایی پختگی میخواهد که من برای رسیدن به آن صبر کردم. هرچند این پایانش نیست و انسان همیشه رونده و در حرکت است اما زمانی میرسد که احساس میکنیم وقت شروع است. به نظرم فرآیند ساخت فیلم آسان شده! با وجود ابزار مدرن و پیشرفت تکنولوژی فیلمسازی ساده به نظر میرسد اما آیا خروجی تولیدات، قصهای برای پرده است؟ برای من ساحت سینما قداست داشته و دارد. اولین بار که در کودکی جادوی سینما را حس کردم، روی صندلی چرمی تاشونده «سینماآتلانتیک» در شهر کرمانشاه نشسته بودم و پرده نقرهای باشکوه مقابل من بود و قد من کوتاه. حال نقش توتوی فیلم «سینما پارادیزو» را خوب میدانم. احوال کودکی توتو را با تمام وجود تجربه کردهام. امیدوارم تا آخر عمر حرفهایام، همین نگاه برایم بماند و زاویه نگاه من، همچنان از پایین به بالا باشد.»
این کارگردان درباره مصائب جذب سرمایه برای ساخت فیلم اول، گفت: «شاید ساخت فیلم با وجود فراوانی ابزار، راحت به نظر برسد اما این آسانی، همراه با معضلات اقتصادی است که همه را درگیر کرده و فیلمساز اول بیشتر با آن دست به گریبان است. اما در این روزگار معدود افرادی هستند که هنوز دغدغه فرهنگی دارند؛ هرچند که شمارشان بسیار کم است. مهدی مقدسزاده و انجمن حامیان به خوبی توانست فیلم مرا حمایت کند، او بدون ایجاد مانع و محدودیت در کنار من و «بن بست وثوق» بود.»
کاویانی همچنین درباره ادغام بخش «نگاه نو» و «سودای سیمرغ» گفت: «به نظرم کار سنجیدهای است. به این خاطر که در این اتفاق جدید، تمام حرفهها به صورت عادلانه و در موقعیت برابر قضاوت میشوند. عوامل کارگردانان فیلم اول، نباید به دلیل محدودیت در گزینههای رقابتی، کارشان نادیده گرفته شود. اگر فیلمی استحقاق گرفتن جایزه بهترین فیلم را دارد، موفقیتاش به دلیل تلاش جمعی از همکاران حرفهای رقم خورده. هرچند برقرار بودن بخشهای جنبی خالی از حسن نیست، این موضوع در جشنوارههای معتبر دنیا، مهم دانسته شده و قطعا کارآمد است.»
همچنین درباره بخش «چشم انداز سینمای ایران» گفت: «راستش برای قضاوت زود است. باید منتظر ماند و دید. آن وقت است که میتوان درباره اش صحبت کرد.»
کارگردان «بن بست وثوق» در پاسخ به این سوال که به نظرتان حضور دبیر ثابت، چقدر میتواند در ثبات قوانین و قواعد جشنواره دخیل باشد؟ گفت: «مهمتر از دبیر ثابت، موضوع سیاستگذاری برای جشنواره است. اگر جشنواره قوانین روشن داشته باشد، مشکلی برای انتخاب فیلم، شیوه نمایش و گروه بندیاش وجود نخواهد داشت. تا جشنواره و قوانیناش به ثبات نرسد، حضور دبیر ثابت چیزی را عوض نمیکند. هر دبیری که روی کار میآید، همه چیز را از سر میگیرد و این اتفاق ناخوشایندی است. متأسفانه خیلی وقتها تغییر را با صفر کردن همه چیز نشان میدهیم. این شکل نگاه در فرهنگ کشورمان است. هیچ کس نگفته سینما برای سینماست و جشنواره را برای سینما نخواستهایم! اگر به چنین نگاهی برسیم قطعا اتفاقات خوشایندی را شاهدیم که در این بین حضور دبیر ثابت میتواند به بهبود شرایط کمک کند.»
یک پیشنهاد به دبیر جشنواره
این کارگردان در پایان خطاب به «محمد حیدری» دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: «قدر حضور پررنگ منتقدان در جشنواره را بدانید.»