اسماعیل میهن دوست گفت: «ترومای سرخ» روایتگر قصهای عاشقانهای در بستر یک سفر شهری در تهران است و مسیری که شخصیت اصلی مجبور است آن را طی کند.
اسماعیل میهن دوست با «ترومای سرخ» در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر حضور دارد. او درباره فیلم جدیدش میگوید: «ترومای سرخ» با نام قبلی «تقصیر من نیست» در جریان بازنویسیها از لحن و محتوای اولیه فاصله گرفت لذا مجبور شدم نام فیلم را تغییر بدهم. این فیلم، روایتگر قصهای عاشقانهای در بستر یک سفر شهری در تهران است و مسیری که شخصیت اصلی مجبور است آن را طی کند. در این سفر شاهد تلاش این شخصیت برای برقراری تعادل بین چهار بُعد شخصیتی زن، معشوقه، مادر، آمازون و مادونا هستیم. این فیلم تنها وجه مشترکی که با «برخورد خیلی نزدیک» دارد این ست که از بازیگوشی و شیطنتهای روایی برخوردار است. در این فیلم گوشه چشمی به موقعیت و نقش گوشی همراه , اپلیکیش ها و وسایل ارتباطی جدید در زندگی روزمره مان دارم».
میهندوست درباره ادغام بخش «نگاه نو» و «سودای سیمرغ» گفت: «این اقدام مثبتی است مشروط به اینکه هیئت انتخاب ملاک ارزیابی اش، خود فیلمها و کیفیتشان باشد، نه سن و سال و پیشکسوت بودن و نه حتی پز جوانگرایی! یا مصلحت تعیین سهمیه، برای تعادل بین سن و سال و سابقه صاحب اثر! امیدوارم که هیئت انتخاب از چنین اراده و شجاعتی برخوردار باشد.»
در ادامه از میهندوست سوال شد، چرا اگر به هر دلیلی فیلمی از جشنواره کنار گذاشته شود یا در جشنواره آنچنان مورد توجه قرار نگیرد و کاندیدا یا برنده جایزه نشود، عوامل و دست اندرکاران ناراحت و برآشفته میشوند و حتی در مواردی دیده شده که اتهام میزنند و صداقت جشنواره و داوران آن را زیر سوال میبرند؟ او گفت: «هر مسابقه و جشنواره رقابتی، یک نوع بازی است که قواعد خاص خودش را دارد. تبعیت از آن قوانین و قواعد، هم از جانب واضعین و مجریان و داوران آن باید رعایت شود و هم از جانب شرکت کنندگان. اگر اولین تخطی از قواعد بازی از جانب واضعین صورت گیرد، دیگر نباید توقع داشت که شرکت کنندگان در رقابت به آن گردن نهاده و به قول معروف جر نزنند! یک مورد بارز عدم رعایت مهلت تحویل آثار بدون تبعیض است. جشنواره فجر زمانی میتواند به یک جشنواره معتبر، منظم و بدون حاشیه و اعتراض بدل شود که در وهله اول گردانندگان خود به مقررات پایبند باشند و آن را کاملا اجرا کنند.».
او در ادامه علت اینکه تمام شور و حال و رونق و جنب و جوش سینما در ایران به ده روز جشنواره فجر منحصر و محدود شده و انگار بخش عمدهای از آثار سینمای ما فقط به قصد همین ده روز ساخته میشود، گفت: «دلیلش ساده است، در ایران جشنواره ملی و مهم دیگری وجود ندارد. از طرفی این اتفاق مصادف است با ایام سالگرد انقلاب که حال و هوای همه بخشهای جامعه متفاوت است. دلیل سومش هم این است که جشنواره فجر در معنای واقعی کلمه یک جشن و دورهمی است و نه جشنواره سینمایی. همه دوست دارند در این دورهمی حضور داشته باشند و فیلمهایشان دیده شود. برخی اساسا در طول سال به غیر از ایام فجر سینما نمیروند و یا کم میروند و فیلمسازان چون براین قضیه واقف هستند بیشتر از اینکه به فکر کسب جایزه باشند دغدغه دیده نشدن و مهجور ماندن فیلمشان را دارند.»
قضاوت و داوری جشنواره و جوایز و تقدیرها چه تاثیری در کار عوامل فیلمها دارد؟ به عبارت دیگر، آیا هدف از کار سینما جایزه است؟ میهندوست در این باره میگوید: «هدف از فیلم ساختن و خلق کار هنری کسب جایزه نیست، ولی هیچکس از تشویق و جایزه بدش نمیآید. تشویق و دیده شدن کسب انرژی میکند. به ویژه برای هنرمند و سینماگر که بهدلیل برخورداری از کودک ِدرونِ قوی و حساس، از تشویق و جایزه بیش از سایرین به وجد میآیند. اما به هرحال نباید این واقعیت را فراموش کرد جوایز جشنواره فجر تاثیر چندانی در طی مسیر موفقیت یک فیلمساز و یا توفیق تجاری آثارش ندارد. و پس ازسپری شدن دو سه هفته تب و تاب جشنواره جوایز آن نیز به بوته فراموشی سپرده می شود. باید با اعتبار بخشیدن به جشنواره از طریق حاکم کردن معیار های صرفا سینمایی، با رعایت دقیق مقررات و مواد فراخوان ، و نظم آهنین بخشیدن به آن کاری کرد که کسب جوایز جشنواره اهمیتی فوقالعاده داشته باشد و آن زمانی محقق میشود که جوایز یک جشنواره از چنان ارزش و اعتبار سینمایی برخورد شود که در سرنوشت فیلمساز نقش تعیین کننده داشته باشد.».
او همچنین در ادامه درباره دلایل مدون نشدن قانون جشنواره گفت: «هنوز پس از برگزاری ۳۵ دوره رویکرد جشنواره فجر نامشخص است و یک دلیل عمده حاکم بودن ضوابط و اولویتهای غیر هنری و سینمایی است که آن را به یک جشنواره سیاسی تا سینمایی بدل کرده است. به همین دلیل است که دبیر دائمی ندارد و با تغییر دولتها، ترمیم کابینه و حتی تغییر مدیران سینمایی، دبیران جشنواره عوض میشوند. به گمان من تا زمانی که رویکردهای غیرسینمایی بر جشنواره فجر حاکم است حتی با انتخاب دبیر دائمی تغییر اساسی در عملکرد جشنواره حاصل نخواهد شد. چرا که تصمیمات تعیین کننده جشنواره در جای دیگری گرفته خواهد شد.»
یک پیشنهاد به دبیر جشنواره
کارگردان «ترومای سرخ» گفت: «برای آقای حیدری در این ایام پرمشغله و طاقتفرسا و سخت، ضمن عرض خسته نباشید و خدا قوت، یک پیشنهاد بیشتر ندارم؛ کسب اقتدار و ثبأت رای.»
سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر از ۱۰ تا ۲۱ بهمن ماه به دبیری محمد حیدری برگزار میشود. اخبار، مطالب، عکسها و ویدئوهای این جشنواره علاوه بر سایت، از روی کانال رسمی جشنواره فجر به آدرس http://telegram.me/fajrfilmfest35 قابل مشاهده است.