سیفالله صمدیان در گفتوگو با ستاد خبری جشنواره فیلم فجر درباره پوستر این دوره از جشنواره اظهار داشت: معمولا در دورههای مختلف، از فرمهای تکراری و روتین در طراحی پوستر جشنواره استفاده میشد اما امسال خلاقیتی در ایده دیده میشود که بر اساس آن، سیمرغ از اقیانوس جوشان و خروشان سینما یا فرهنگ ایرانی پر میکشد و به اعتقاد من، این ایده بسیار مناسبی برای پوستر این دوره از جشنواره است و حتی بالهای سیمرغ در آن، از نظر ترکیببندی و فضاسازی درست طراحی شده است.
صمدیان با اشاره به انتقادهای غیراصولی درباره پوستر جشنواره فیلم فجر گفت: ایراد گرفتنها و نقدهای ناپخته و ابتدایی راهی از پیش نمیبرد. فضای مجازی با تمام مواهب و مزایایی که برای انسان معاصر دارد، خطراتی را در عرصه فرهنگ ایجاد کرده به طوری که دیگر نمیتوان همه چیز را در جای درست و صحیح خود دید. در گذشته اگر پوستری طراحی میشد، حتما متخصصان و صاحبنظران گرافیک و هنرهای تصویری، در مورد آثار نظر میدادند و در ارزیابیها، به حُسنهای اثر و اشکالات پرداخته میشد اما امروزه، موقعیت به گونهای شده که تا پوستر یک جشنواره طراحی میشود، همه میتوانند فضا را سریعا علیه آن در سراسر کشور، حتی دنیا انتقال دهند، یا به نفع آن اثر فضاسازی کنند!
رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان گفت: حس میکنم انتقادهای اخیر درباره پوستر جشنواره ملی فیلم فجر، بیش از این که تخصصی باشد، تحتتأثیر بازیهای سیاستزده فرهنگی است و یکسری اهداف خاص غیرحرفهای پشت آن وجود دارد. البته من اصلا نمیدانم که چه کسی این نقد منفی را شروع کرد اما زمانیکه شنیدم برخی اظهارنظر کردند بال این سیمرغ از طرح آماده کامپیوتری استفاده شده است، متعجب شدم! اولا باید به این دوستان نقاد بگویم که در دنیای امروز برای همه چیز در هر ایدهای – چه از طریق سینما و چه از طریق گرافیگ- میتوان از افتر افکت، فتوشاپ و سایر ابزارهای گرافیکی که در دسترس است، استفاده کرد. فقط ایده و اجرای مناسب آن لازم است که گرافیست باید به این ایده و اجرا برسد. از سویی به قول عباس کیارستمی «اگر شما میتوانید کپی کنید، کپی کنید به شرطی که یک قدم از کپی جلو بزنید.» یعنی کپی کردن، بعضی اوقات افتخار است به شرطی که یک قدم از اصل آن جلو بزنید زیرا ایدهای که دارید با اصل آن اجرا، درمیآید.
صمدیان تصریح کرد: به اعتقاد من «حمیدرضا بیدقی» به خاطر نوع خلاقیتی که در ایدهپردازی دارد، از استثنائات گرافیک است. هیچ زمان اثر بینظیر او در پاسداشت عباس کیارستمی و طراحیاش از آرم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را نمیتوان فراموش کرد، زیرا مینیمالیستیترین و تاثیرگذارترین پوستری بود که برای بزرگداشت عباس کیارستمی – که یکی از سمبلهای درخشان سینمای کودکان و نوجوانان است- ارائه شد و در مراسم تشییع او مورد استفاده قرار گرفت…
این کارشناس با اشاره به مجموعه آثار حمیدرضا بیدقی و فعالیتهایش در جشنواره فجر، گفت: مجموعه کارهای بسیار استثنایی که بیدقی در تاریخ پوسترسازی جشنواره فجر و حتی سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر کار کرده، بینظیر و قابل تقدیر است. البته من صرفا نمیخواهم دفاعی از حمیدرضا بیدقی داشته باشم که آثار او، خود دارای جایگاه هستند. من میخواهم از جو خاصی که ایجاد شده، حرف بزنم و امیدوارم نقدهایی که صورت میگیرد، بیشتر از سر دلسوزی و تخصصی باشد تا بتوانیم از ورای نقد درست، به فضای آرام و بی غل و غش فرهنگی برسیم.