به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، «محمود گبرلو» روزنامهنگار قدیم و مجری امروز که سابقه ریاست انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی را دارد، در دوره بیست و چهارم جشنواره فیلم فجر، عضو هیأت داوران بوده است. او درباره این تجربه گفت: من در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر ، همراه کیانوش عیاری و عزیزالله حمیدنژاد، داور بخش فیلمهای اول و دوم جشنواره بودم و خاطرم است که در آن دوره ما فیلم سینمایی «عصر جمعه» ساخته مونا زندی حقیقی و فیلم سینمایی«شاهزاده ایرانی» ساخته محمد نوریزاد، سیمرغ بلورین اهدا کردیم. دوره بیست و چهارم دوره حساس و متفاوتی بود به دلیل این که آقای صفارهرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شده بود و دولتی روی کار آمده بود که بهشدت معتقد بود که باید به آرمانها و ارزشهای انقلاب در سینما بیشتر توجه شود.
او ادامه داد: در یکی از جلساتی که صفارهرندی با تمامی اعضای هیئت داوران بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر داشت، صحبتهایی مطرح کرد و از ما خواست که در انتخابهایمان آرمانهای انقلاب را بیشتر مد نظر قرار دهیم. آقای نوریزاد که امروز با نظام زاویه پیدا کرده، در آن روزها جزو فیلمسازان انقلابی کشور به حساب میآمد و در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر، فیلم «شاهزاده ایرانی» را در بخش مسابقه فیلمهای اول و دوم داشت. اثر او بعد از چند جلسه به عنوان نامزد انتخاب شد و دست آخر به عنوان اثر برگزیده اعلام شد و ما به عنوان بهترین فیلم دوم به او سیمرغ بلورین دادیم. البته ما برای انتخاب بهترین فیلم دوم کار سختی داشتیم، چرا که مازیار میری (با بهآهستگی) و سامان سالور (با چند کیلو خرما برای مراسم تدفین) از آثار قابل توجه این بخش بودند. فیلم نوریزاد در آن سالها، فرم متفاوتی داشت و اثر نویی در این عرصه به حساب میآمد، به همین خاطر تصمیم قطعی ما بر این شد که به «شاهزاده ایرانی» سیمرغ را اهدا کنیم. در بخش فیلمهای اول نیز فیلم سینمایی «عصر جمعه» ساخته خانم مونا زندیحقیقی، برنده سیمرغ شد.
این منتقد سینمای ایران در پاسخ به این سوال که امروز ۱۲ سال از آن روزها میگذرد، اگر امروز قرار بود به عنوان داور، آثار بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر را قضاوت کنید، همان انتخابها را میکردید؟، اظهار کرد: از انتخابم در آن دوره پشیمان نیستم چرا که بحثهای بسیاری کردیم و تصمیم درست را گرفتیم اما اگر در شرایط امروز میخواستم فیلمهای دوره بیست و چهارم جشنواره فجر را داوری کنم، به هیچ عنوان آن انتخابها را نمیکردم. در آن روزها تازه موج فیلمهای اول و دوم آغاز شده بود و جوانهای فیلمساز تازه داشتند این جریان را راه میانداختند. ما نیز با سعه صدر و اغماض به داوری فیلمها میپرداختیم و اینگونه نبود که سختگیری جدی داشته باشیم. بیشتر تصمیم داشتیم که جریانی شکل بگیرد که این فیلمها دیده شوند. طبیعتاً آن فیلمها امروز انتخاب نمیشوند اما در آن سالها نسبت به فیلمهای دیگر در همان جشنواره، بهترین بودند.
گبرلو بیان کرد: نمیدانم چرا برخی از گفتن واقعیتهای داوری جشنواره فیلم فجر می ترسند. در داوری جشنواره فیلم فجر شما باید علاوه بر این که فرم و محتوا را در نظر میگیرید، مسائل روز جامعه را نیز در نظر بگیرید. با در نظر گرفتن تمام این شاخصهها، شما به یک انتخاب میرسید؛ در سال ۱۳۸۴ حواشی و صحبتهایی که در کشور مطرح میشد، روی انتخاب فیلمها نیز تأثیرگذار بود. وقتی یک فیلم انتخاب میشود و سیمرغ بلورین دریافت میکند، برای بسیاری از فیلمسازان تبدیل به الگو میشود. همیشه سعی کردهام که الگوی مناسبی را انتخاب کنم که در گذر زمان از انتخاب آن پشیمان نشوم و آن اثر مسیر درستی را به فیلمسازان دیگر نشان دهد. حال اگر یک فیلمسازی در آن دوره از جشنواره، فیلم خوبی ساخته و جایزه گرفته اما در گذر زمان دچار تغییر شده است، نباید تصمیم هیئت داوران در گذشته نادرست تلقی کرد.
سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه ۱۳۹۶ به دبیری ابراهیم داروغهزاده برگزار میشود.