ابوطالب نمایند سابق مجلس شورای اسلامی که تجربه فیلمسازی را در کارنامه خود دارد، درباره اینکه چه زمانی از جایگاه یک سیاستمدار مخاطب جشنواره فیلم فجر بوده است، گفت: من خودم را سیاستمدار نمیدانم، حتی قبل از اینکه وارد فضای فیلم و سینما شوم خبرنگار بودم به همین نسبت به جهت خیلی ازموضوعات اجتماعی و سیاسی را شناخت داشتم و درگیر بودم.
به ده نمکی گفتم اخراجی های یک هم خیانت به سینماست هم خیانت به جنگ
او افزود: خاطرم هست موقعی که من نماینده مجلس بودم، آقای مسعود ده نمکی می خواست فیلم اخراجی های یک را بسازد، چون با مسعود ده نمکی رفاقت قدیمی از زمان جنگ داشتم من را دعوت کرد که سر ضبط فیلمش فیلمش برود. مسعود آن زمان خیلی خیلی از طرف دستگاه های دولتی حمایت می شد خلاصه کار ضبط و تمام شد. ایام جشنواره که شد، نماینده ها با هم میرفتند جشنواره و فیلم را میدیدند، اما من دوست داشتم این فیلم را با خود مسعود ببینم. یادم هست که در تمام مدت دیدن فیلم به مسعود میگفتم این چیزی که تو ساختی هم خیانت به سینماست هم خیانت به جنگ. چون یک واقعیت درست از جنگ را منعکس نکردی.
به رئیس دولت اصلاحات گفتم وساطت کنید تا «به رنگ ارغوان» اکران شود
ابوطالب تاکید کرد: اگر بخواهم خاطراتم را از دوران نمایندگی مرور کنم، شاید اولین اقدام سینمایی هم که به عنوان عضو کمیسیون فرهنگی کردم این بود که از آقای خاتمی به عنوان رییس جمهور خواستم که «به رنگ ارغوان» ابراهیم حاتمی کیا مجوز اکران را بگیرد. من در «آژانس شیشهای» مشاور آقای حاتمی کیا بودم، رفاقت قدیمی با او داشتم و دلسوز بودم لذا دلم می خواست که «به رنگ ارغوان» اکران شود. خاطرم هست که آقای خاتمی برای بودجه سنواتی یا استیضاح یکی از وزرا به مجلس آمده بودند، بعد از سلام علیک، گفت آقای ابوطالب چه خبر؟ گفتم سلامتی. گفت مشکلی نیست گفتم خودم که مشکل خاصی ندارم ولی اگر میشود وساطت کنید که «به رنگ ارغوان» اکران شود. آن زمان آقای مسجد جامعی وزیر ارشاد بود به او گفت ببینید مشکل فیلم چیست تا اگر می شود مشکلش حل شود. البته آن فیلم مساله دیگری داشت، یعنی مساله سانسور یا ممیزی نبود بلکه تهیه کننده یک نهاد دولتی بود که درخواست کرده بود فیلم اکران نشود.
او با بیان اینکه هر سال فیلم های جشنواره را دنبال می کنم، گفت: ترجیحم این است که فیلم را در فضای جشنوارهها ببینم تا مثلا در همراهی با نمایندهها. دیدن فیلم در جشنواره حس و حال دیگری دارد و جذابتر است. بههرحال عوامل فیلم هستند، منتقدان حضور دارند و اهالی رسانه می آیند و جذابیت تماشای فیلم را بالا می برند.
سینمای میرکریمی و ابراهیم حاتمی کیا را دوست دارم
این چهره فرهنگی درباره اینکه کدام فیلم جشنواره او را شگفت زده کرد است، گفت: من سینمای رضا میرکریمی را دوست دارم. بعد از آن فیلمهای آقای حاتمی کیا را دوست دارم. از فیلم «محمدرسولالله» آقای مجید مجیدی انتظار بزرگی داشتیم اما متاسفانه برآروده نشد. معتقدم ما کمتر از یک دست فیلم خوب داریم. البته همانقدر هم معتقدم که ما کارگردان خوب به اندازه کافی داریم بین ۱۰ تا ۱۵ کارگردان خوب در سینما داریم ولی کارگردان خوب برای تولید فیلم خوب کافی نیست خیلی شرایط باید کنار هم قرار بگیرد تا فیلم خوب ساخته شود. ای کاش این کارگردانان ما امکانات برخی کارگردانان کشورهای همسایه را داشتند، نمی خواهم بگویم امکانات کشورهای اروپایی ها بلکه امکانات همین کشورهای همسایه امکانات اگر برای کارگردانان کشورمان فراهم بود ما سینمای فاخرتری داشتیم.
بهروز شعیبی و محمدحسین مهدویان کارگردان های نسل جدید آینده داری هستند
او درباره اینکه کارهای کدام کارگردان های نسل جدید را دنبال می کند، گفت: بهروز شعیبی و محمدحسین مهدویان آینده دار هستند. خانم آبیار شاهکاری در نویسندگی است، «شیار۱۴۳» شاهکار بود که ای کاش ادامه پیدا می کرد، یا سعید روستایی که ای کاش «ابد و یک روز» ادامه پیدا کند در کل کارگردان بی نظیری است.
پشت فیلم های کمدی کمال تبریزی فکر خوابیده است
ابوطالب در ادامه با بیان اینکه خیلی از فیلم های گیشه به جشنواره نمی آیند، گفت: من خودم بین جشنواره ها آنها را می بینم و گاهی هم فیلم های خوبی هم هستند چون اصلا بخشی از سینما سرگرمی است. فیلم هایی که اغلب کمدی هستند و اصلا در جشنواره نمیآیند چون به بازاراشان ضربه می زنند. به همین خاطر فقط در سینما اکران می شوند و خوبم می فروشند. البته من محتوای فیلم ها را شخصا نمی پسندم و اصلا سفارش نمی کنم کسی برود مثلا «هزارپا» را ببیند یا «نهنگ عنبر» را ولی به هرحال اینها هم فیلم هستند و سینما به همه نوع سلیقه احتیاج دارد و واقعیت سینما است. مثلا فیلم های کمدی که کمال تبریزی می سازد پشتش فکر است و این فیلم ها را دوست دارم، کمال تبریزی وقتی «مارمولک» یا «مارموز» را در قالب کمدی و طنز می سازد پشتش یک فکری خوابیده است.
با فیلم های حاتمی کیا اشک ریختم
این چهره فیلمساز با بیان اینکه با فیلم های ابراهیم حاتمی کیا خوشبختانه یا متاسفانه اشک می ریزم، خاطرنشان کرد: ابراهیم حاتمی کیا متعلق به نسلی است که من خودم را متعلق به آن نسل می دانم، من دیالوگ های حاتمی کیا را می فهمم و می فهمم و می دانم چه می گوید و دست روی چه نقطه مهم باوری و اعتقادی می گذارد، به همین خاطر همیشه فیلم هایش من را متاثر می کند.
فقط در دوران دانشجویی در صف فیلم های جشنواره ایستاده ام
ابوطالب درباره تجربه در صف ایستادن هایش در ایام جشنواره هم گفت: تقریبا هیچ دوره ای در جشنواره در صف نایستاده ام غیر از آن زمان هایی که دانشجو بودم. سال های دهه ۷۰ که دانشجوی سینما بودم در صف جشنواره می ایستادم، اتفاقا صف های طولانی هم بود و مثل الان مکانیزه و منظم و کارتی نبود سه ساعت باید در صف می ایستادیم که نوبتمان شود خیلی هم لذت بخش بود.
او ادامه داد: اصلا یک بخش لذت بخش سینما رفتن برای نسل جوان همین در صف ایستادن ها و شلوغی و ازدحام است. من اغلب در جشنواره هستم، مثلا فیلمسازی دعوتم کرده یا به دلیلی می روم یک سری فیلم ها را می بینم ولی خیلی از فیلم ها را که در جشنواره نمی بینم یا اصلا در جشنواره حضور ندارند را بلافاصله در تعطیلات عید نوروز می بینم چون تعطیلات فرصت خوبی برای فیلم دیدن است سینماها خلوت است و راحت تر می توانی با خانواده به سینما بروی.
منبع: باشگاه خبرنگاران