یک عضو هیات انتخاب بخش مستند جشنواره فیلم فجر بر این باور است که وجود بخش مستند در این جشنواره موجب ایجاد ارتباط بهتر بین سینمای مستند و مخاطبان عام میشود.
سیدسلیم غفوری عضو هیات انتخاب بخش مستند سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در گفتوگو با ستاد خبری جشنواره درباره جایگاه فیلمهای مستند در جشنواره فجر و نسبت بخش مستند جشنواره فیلم فجر و جشنواره سینما حقیقت گفت: «جشنواره سینماحقیقت، جشنواره تخصصی سینمای مستند است که در سالهای اخیر با استقبال خوبی از سوی مخاطبان و مستندسازان همراه شده است، اما یک نکتهای وجود دارد که این جشنواره مخاطب خاصتری نسبت به جشنواره فجر دارد. در جشنواره فجر تمام اهالی سینما و حتی بخش زیادی از مردم علاقهمند به سینما که جامعه خیلی وسیعتری را شامل میشود، برای دیدن فیلمها به سالنهای سینما مراجعه میکنند.»
او ادامه داد: «همچنین اهالی رسانه با وجود آنکه توجه زیادی به جشنواره سینماحقیقت دارند، اما توجه رسانهای به جشنواره فیلم فجر بسیار بیشتر از سینماحقیقت است. بنابراین آثاری که در جشنواره فجر به نمایش در میآید امکان دیده شدن خیلی بیشتری را دارند و اساسا حضور تعدادی از فیلمهای مستند در این جشنواره میتواند به رشد سینمای مستند و توجه عمومیتر به این سینما و گسترش آن کمک کند.»
این مدیر باسابقه تاکید کرد: «تعداد آثار محدودی از بخش مستند به جشنواره فیلم فجر راه پیدا میکند، امسال پنج فیلم در بخش مستند حضور دارند. این آثار که به لحاظ موضوعی و ساختاری باید کیفیت داشته و قابل توجه باشند، باعث توجه عمومی به سینمای مستند شده و ضریب نفوذ سینمای مستند را به شکل عامتر آن گسترش میدهند و موجب میشود مخاطب عمومی سینما در خارج از جشنواره توجه بیشتری به سینمای مستند داشته باشد.»
او در پاسخ به اینکه آیا به این ترتیب از بستر جشنواره فجر برای نمایانتر کردن ارزشهای سینمای مستند استفاده میشود، گفت: « جشنواره فجر فضایی را به وجود میآورد که مخاطب سینمای مستند گسترش پیدا کند و افرادی که آثار مستند را میبینند، در طی سال هم در جستجوی دیدن آثار مستند چه در تلویزیون و چه در سینما باشند و موجب گسترش مخاطب سینمای مستند چه به لحاظ توجه رسانهای و چه به لحاظ مخاطب عمومی سینما میشود.»
او درباره سختیهای انتخاب فیلم در بخش مستند گفت: «انتخاب و داوری آثار کار بسیار سختی است چون فیلمسازان متوقع هستند. برای همه فیلمسازان مهم است که در جشنواره حضور پیدا کنند، ولی ما محدودیت داریم. بنابراین از میان آثار متقاضی حدود ۱۰ درصد آثار شانس حضور در این رویداد هنری را دارند. هر کاری هم کنیم همین است، بنابراین آنهایی که اثرشان به جشنواره راه پیدا نمیکند حتما دلخور میشوند ولی ما هم موظف هستیم در داوری به شکلی عمل کنیم که کمترین ضریب خطا را داشته باشیم و آثاری را که انتخاب میکنیم به لحاظ موضوع، فرم و ساختار واقعا برترین آثار باشد یعنی هم موضوع و سوژه درست پرداخته شده باشد و هم کار از نظر سینمایی دارای کیفیت باشد.»
او در پاسخ به این سئوال که دست سینمای مستند برای جشنواره فیلم فجر تا چه اندازه پر بود، گفت: «مانند همه جشنوارههای دیگر، طبعا بعضی آثار خیلی خوب، بعضی آثار خوب و بعضی هم متوسط است و مطلق نیست. اگر همه آثار در یک درجه کیفی باشد انتخاب خیلی پیچیده میشود، آنچه که به ما امکان انتخاب میدهد این است که کیفیت آثار متفاوت است ولی به این معنا نیست که اگر بعضی از آثار انتخاب نمیشود، اثر بدی هستند. بالاخره رقابت است و ما در این عرصه مجبوریم بهترینها را انتخاب کنیم.»