دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: معتقدم برخی فیلم های این دوره جشنواره می توانند چالش برانگیز باشند اما حاشیه ساز نه.
به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، ابراهیم داروغهزاده دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر امشب پنج شنبه ۲۷ دی ماه، مهمان برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر با عنوان «در آستانه پرواز سیمرغ» بود.
منتظر یک جشنواره همراه با شگفتی باشید
او در ابتدای این برنامه که اجرای آن را حمیدرضا مدقق برعهده داشت، جدیدترین خبرها از جشنواره فجر را اعلام کرد و گفت: برای اولین بار برنامه نمایش تمام فیلم های سینمایی که در جشنواره و در سینمای مردمی به نمایش گذاشته می شود را امشب منتشر می کنیم و اگر بینندگان بعد از صحبت های من به سایت جشنواره مراجعه کنند می توانند برنامه تمام فیلم های جشنواره را مشاهده کنند و براساس آن انتخاب کنند که چه فیلمی را در کدام سینما تماشا کنند.
دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: سه گروه یازده فیلمی هستند که فیلم ها و سانس های اکران در آن کاملا مشخص است و می توانند انتخاب کنند و فیلم دلخواهشان را تماشا کنند. خرید بلیت تک فیلم از طریق گیشه است اما بلیت فیلم های ردیفی از طریق پیش فروش اینترنتی قابل خرید است.
داروغه زاده در پاسخ به این سوال که گفته می شود باید انتظار یک جشنواره متوسط بدون شگفتی داشته باشیم، گفت: کاملا برعکس امسال خوشبختانه جشنواره بسیار بسیار با کیفیت و خوبی داریم و فیلم هایی که در جشنواره حضور دارند به لحظات ساختار، محتوا و ارتباط با مخاطب و همینطور کارگردان های نامی که در جشنواره حضور دارند از بهترین دوره های جشنواره در سال های اخیر است و منتقدان و رسانه ها امسال فیلم های خوبی را خواهند دید و دچار شگفتی خواهند شد.
او در پاسخ به این سوال که آیا همه این فیلم هایی که منتظر دیدن آنها هستیم به جشنواره می رسند؟، افزود: بله خوشبختانه فکر می کنم تمام فیلم هایی که انتخاب شدند به جشنواره می رسند و مردم آماده باشند که از اولین روز که فیلم ها در برنامه قرار دارند به تماشای آنها بنشینند. سال گذشته هم تغییری در جدول نمایش نداشتیم و کاملا منظم برگزار شد . امیدواریم امسال هم منظم نمایش ها را داشته باشیم.
احتمال اینکه فیلمی به جشنواره نرسد خیلی کم است اما…
داروغه زاده درباره اینکه ممکن است فیلم های رزرو وارد چرخه نمایش شوند، گفت: احتمال خیلی کمی است که فیلمی به جشنواره نرسد ولی اگر نرسند می توانیم از فیلم های رزرو استفاده کنیم.
برخی فیلم های جشنواره می توانند چالش برانگیز شوند اما حاشیه ساز نه
دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در پاسخ به سوال مدقق مبنی براینکه ممکن است جشنواره دچار حاشیه شود، گفت: فیلم هایی هستند که می توانند فضایی ایجاد کنند که چالش برانگیز باشد و امکان گفتگو بین موافقان و مخالفان وجود داشته باشد و این هم خوب است و ذات سینما این است که فضای نقد و گفت و گو را فراهم کند، بله معتقدم برخی فیلم ها هستند که در جشنواره می توانند چالش برانگیز باشند اما حاشیه ساز نه.
جشنواره متنوع و جذابی خواهیم داشت
داروغه زاده در پاسخ به این سوال مجری برنامه شهرفرنگ مبنی براینه «گفته می شود که بیشتر فیلم ها این دوره جشنواره ژانر اجتماعی دارند و تنوع اندک است» آیا این ادعا درست است، گفت: نه برعکس امسال به شدت تنوع موضوعی و ژانر و مضمون داریم و شاهد فیلم هایی با ساختارهای متفاوتی هستیم. مثلا در فیلم های اول یا همان بخش نگاه نو جشنواره فیلم هایی داریم که می توانند ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کنند و از لحاظ مضمونی و ساختاری جشنواره متنوع و جذابی خواهیم داشت.
وی افزود: در این دوره فیلم هایی با محور دفاع مقدس، فرهنگ عاشورا، تروریسم منطقه ای و … داریم. طبیعتا باید صبر کنید تا فیلم ها به نمایش دربیاید.
سینمای ایران از مهمترین دستاوردهای انقلاب است
در ادامه برنامه شهر فرنگ، مدقق از داروغه زاده پرسید «چرا در چهل سالگی انقلاب فیلمی با موضوع چهل سالگی انقلاب نداریم؟» که دبیر جشنواره در پاسخ به وی گفت: کل سینمای ایران که افتخار آمیز هم هست از مهمترین دستاورد انقلاب است. سینما بعد از انقلاب کاملا متحول شد و با مخاطب داخل ارتباط خوب و اثرگذاری برقرار کرد هم در خارج از کشور افتخارآفرین شد. اگر فیلم های خوبی داشته باشیم یعنی دستاوردهای انقلاب را در جشنواره به نمایش می گذاریم. امسال با موضوعات مرتبط و همسو با خودانقلاب فیلم های خوبی داریم که فیلم های با کیفیت و جذابی هستند و از نظر ساختاری هم فیلم های خوبی هستند.
ستاد جشنواره مشکل مالی ندارد
داروغه زاده در واکنش به برخی اخبار درباره بودجه نداشتن ستاد جشنواره فیلم فجر و احتمال برگزار نشدن جشنواره در شهرستان ها، اظهار داشت: ما مشکل مالی اصلا نداریم چون از سال گذشته با بهینه کردن هزینه ها توانستیم کاهش یک سومی نسبت به جشنواره های سال های قبل تر داشته باشیم. یعنی جشنواره سال گذشته نسبت به سال قبل از آن را باکاهش یک سومی برگزار کردیم و در همه بخش ها برنامه داشتیم و نمایش استان ها را هم داشتیم. سال گذشته یک و نیم میلیارد فروش بلیت در ایام جشنواره داشتیم که باعث شد یک و نیم میلیارد از هزینه ای که در ایام جشنواره کردیم به خزانه برگردد. امسال درآمد حاصل از فروش بلیت سینماهای مردمی را کاملا به صاحبان آثار برمیگردانیم و این برای اولین بار در ادوار مختلف جشنواره اتفاق خواهد افتاد. مثل سال گذشته هم در تمامی مراکز استان ها و سه منطقه آزاد کیشف قشم و الوند نمایش فیلم های جشنواره را خواهیم داشتیم. در هر استان هم حداقل ۱۲ فیلم نمایش داده خواهد شد.
جمع آوری آرای مردمی برای سیمرغ بهترین فیلم به چه شکل است؟
داروغه زاده درباره روند جمع آوری آرای مردمی هم گفت: یکی از بهترین و حساس ترین و جذاب ترین سیمرغ ها سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم است، که این هم از سال گذشته نوع رای گیری آن تغییر کرد و دیگر دستی نبود ولی از سال گذشته این موضوع مکانیزه شد و اینترنتی شد. این روش تمام حرف و حدیث ها و حاشیه ها را از بین برد و توانستیم با دقت این بخش را برگزار کنیم و امسال هم از این روش استفاده می کنیم. یک اپلیکشینی معرفی می شود و تمام کسانی که بلیت های جشنواره را اینترنتی پیش خرید کردند می توانند در این رای گیری شرکت کنند. تفاوتی بین امسال و سال گذشته نیست.
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره نحوه داوری انیمیشن های جشنواره گفت: سه تای فیلم انیمیشن در جشنواره داریم که در آیین نامه یک سیمرغ به عنوان جایزه ویژه هیات داوران به آنها تخصیص داده می شود، یعنی هیات داورانی که سودای سیمرغ را داوری میکند از بین این سه انیمیشن یک سیمرغ با نظر خودش به بهترین فیلم انیمیشن اهدا می کند.
دلیل انصراف چند فیلم کوتاه از جشنواره سی و هفتم
داروغه زاده درباره انصراف برخی فیلم های کوتاه هم گفت: با مدیرعامل انجمن سینمای جوان گفت و گوهایی دوسال قبل شده بود و قرار براین بود که فیلم های داستانی کمتر از ۱۵ دقیقه در جشنواره فیلم فجر به انتخاب خود دوستان معرفی شود و داوران از بین آن فیلم های کاندید و معرفی شده بهترین فیلم را انتخاب کنند. سال گذشته ۵ فیلم کاندید شد. امسال گفتند سه تای فیلم داریم که بالای ۱۵ دقیقه هستند، لذا قرار شد اگر این فیلم ها توانستند این تایم را براساس ایین نامه به زیر ۱۵ دقیقه برسانند در جشنواره حضور داشته باشند ولی آن سه فیلم نتوانستند به این تایم موردنظر برسند.ما هم نمی توانستیم از آیین نامه تخطی کنیم.
داروغه زاده در ادامه درباره انتقادات به زمان نمایش مستندها و فیلم های کوتاه در جشنواره فجر، گفت: باید به این نکته اشاره کنم که مستندها پیش از این در جشنواره سینماحقیقت و آثار کوتاه در جشنواره فیلم کوتاه تهران به نمایش درآمده بودند. با این وجود ما یک سانس در سینمای اهالی رسانه برای کسانی که علاقه مند بودند این فیلم ها را ببینند برای نمایش این آثار قرار دادیم و در عین حال این فیلم ها در سینما آزادی و فرهنگ و همچنین سینمای اختصاص یافته به هنرمندان هم به نمایش درخواهد آمد.
پاسخ به انتقادات درباره ساخت تندیس سیمرغ در خارج از کشور
دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فجر در پاسخ به انتقادات درباره ساخت تندیس در خارج از کشور آنهم در شرایط تحریم، گفت: سیمرغ بلورینی که سی و هفت دوره تعریف شده همیشه به شکل یک تیکه و کریستال بوده است و امکان ساخت آن در داخل کشور نیست. ربطی به امسال هم نیست و چندین سال است که خارج از کشور ساخته می شود چون امکانات و ابزاری که باید برای ساخت سیمرغ کریستال و تراش خورده استفاده شود در داخل کشور وجود ندارد شاید برای تولیدکنندگان داخل به صرفه نباشد که برای ساخت ۳۰ سیمرغ در سال آن ابزار و امکانات را بیاورند. چندین بار هم با تولیدکنندگان داخلی صحبت شده ولی امکانپذیر نشد چون دستگاه های پیشرفته ای که بتوانند این سیمرغ را در داخل کشور تولید کند وجود ندارد.
او درباره اینکه آیا نمی توان شکل تندیس را تغییر داد تا امکان تولید در داخل داشته باشد، گفت: این تندیس جهانی شده است و سی و هفت دوره است که برگزار شده و فلسفه ای پشت آن بلورین بودن و شفافیت وجود داشته است. شاید اگر نیاز به تغییر باشد مربوط به حیطه اختیارات سازمان سینمایی یا شورای سیاستگذاری جشنواره است و حتی مشورت با خود سینماگران تا این تغییر صورت گیرد.
داوری های جشنواره کار بسیار سختی است
دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این سوال که پیش بینی می کنید امسال هم اعتراضی به داوری فیلم ها در جشنواره شود، گفت: جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد فرهنگی و هنری کشور است، در واقع سال نو سینمای ایران است و چهره های به نام و شاخص در جشنواره شرکت می کنند و زحمت یک سال شان را ارائه می کنند. لذا طبیعی است که وقتی ۲۲ فیلم داریم که هرکدام در ۱۵ تا ۱۶ رشته شانس برنده شدن دارند و از طرفی امکان محدودی برای جایزه دادن به برگزیده ها وجود دارد، ممکن است آنها که برگزیده نمی شوند دلخور شوند. هر تیم داوری که بچینیم هم این اتفاق می افتد.
او ادامه داد: اکثر فیلم های حاضر در جشنواره هم خوب هستند و کیفیت بالایی دارند و نزدیک بهم هستند. فیلم های خوب مان نزدیک به هم هستند، یا کاندیداها بازیگری، کارگردانی، فیلمبرداری و …نزدیک بهم هستند در نتیجه کار داوری بسیار سخت است و هر فیلمسازی که انتخاب نشوند می توانند این تصور را داشته باشند که حق شان ضایع شده است. ولی جشنواره هم یک مسابقه است و امکان ما هم محدود است. همینجا هم از فیلمسازانی که در جشنواره هستند و باعث گرمی جشنواره شدند تشکر می کنم و اگر احتمالا فکر کردند حق شان ضایع شده از اینجا از آنها عذرخواهی میکنم.
هیچ مذاکره ای برای انتخاب هیات داوران نداشتیم/ماجرای مذاکره با فرهادی چه بود؟
داروغه زاده درباره مذاکره برای انتخاب هیات داوران، گفت: هیچ مذاکره ای برای انتخاب داوران نداشتیم، با آقای فرهادی هم سال گذشتهبا واسطه ای مذاکره ای داشتیم و از ایشان استمزاج شد که علاقه دارید داور باشید یا نه. آقای فرهادی هم ابراز لطف و محبت داشتند و گفتند به خاطر ملاحظاتی که وجود دارد و انتظارات سینماگران از داوران حتی پیشنهادات داوری در جشنواره های خارج از کشور که فیلمسازان ایرانی حضور دارند را دو سالی است که نمی پذیرند.
اسامی هیات داوران هفته اینده حتما اعلام می شود
او گفت: هنوز با آقای مجیدی هم صحبتی نکردیم، با هیچ کارگردان و فیلمسازی برای داوری مذاکره ای نشده است اما هفته آینده اسامی داوران قطعا اعلام خواهد شد.
دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر درباره نگاه های چندگانه درباره حضور فیلم ها در جشنواره، اظهار داشت: هرسال ۸۰ تا ۹۰ فیلم برای شرکت در جشنواره ثبت نام می کنند که از بین اینها ۲۲ فیلم برای سودای سیمرغ و ۱۰ فیلم برای فیلم های اول شانس حضور در جشنواره را پیدا می کنند. یعنی حدود ۶۰ فیلم بیرون از مسابقه می مانند. در این دو سال گذشته هم ما اسامی آن ۶۰ فیلم را اعلام نکرده ایم، من اصرار داشتم که فیلم هایی که ثبت نام می کنند علنی نشوند چون ممکن است بازخورد منفی برای فیلم هایی که وارد بخش مسابقه نشده اند ایجاد نشود. تمام فیلم هایی که آماده بودند و می توانستند نسخه شان را کامل کنند ثبت نام کردند و مورد بازبینی هیات انتخاب قرار گرفتند.
برخی فیلم ها برای جشنواره ساخته نمی شوند
او ادامه داد: بعضی از فیلم ها هم هستند که اساسا برای جشنواره ساخته نمی شوند و صرفا از اول برای مخاطب عام تولید می شوند و طبیعتا اگر در جشنواره هم باشند شانسی ندارند لذا ممکن است از این منظر در جشنواره نباشند. من از هر اقدامی که تبلیغی برای فیلم ها بشود استقبال می کنم حتی اگر این روش شرکت نکردن در جشنواره باشد یا گفتن اینکه در جشنواره شرکت نمی کنیم یا فیلم مان را از جشنواره بیرون کشیدیم و …همه این ها می تواند برای آن فیلم در زمان اکران خوب باشد.
جشنواره براساس کیفیت فیلم هاست
مدقق در ادامه این برنامه گفت« یک کارگردان جوان مدعی شده که دو فیلم جشنواره با رانت و رابطه بازی وارد شدند،»آیا این ادعا درست است؟، داروغه زاده در پاسخ به مجری برنامه گفت: نه اینگونه نیست. هر فیلمی که یک نسخه قابل داوری و بازبینی باشد را دبیرخانه جشنواره می پذیرد. مثلا اصلاح رنگ نشده باشد یا موسیقی آن کامل نشده باشد قابل پذیرش است. اگر فیلمی خیلی ناقص باشد که اصلا هیات انتخاب نمی تواند تشخیص دهد که می تواند در جشنواره باشد یا نه. سال گذشته هم هیچ فیلمی نداشتیم که در زمان مقرر نتواند نسخه کامل خودش را به جشنواره برساند.
داروغه زاده گفت: جشنواره براساس کیفیت فیلم ها است نه نوبت. هر فیلمی که بهتر باشد و بتوانند به برنامه جشنواره برساند باید انتخاب شود. اگر قرار باشد فیلم ها فقط از نسخه کامل انتخاب شود ممکن است برخی فیلم های خوب به جشنواره نرسند . برای ما مهم این است که بهترین فیلم هایی که می توانند در زمان نمایش فیلم نسخه کامل خودشان را ارائه دهند انتخاب و داوری شوند.
فیلم های موفق جشنواره شانس بیشتری برای اکران نوروزی دارند
دبیر جشنواره درباره برخی نقل قول ها درباره اکران نوروزی فیلم ها و اولویت داشتن فیلم های جشنواره هم اظهار داشت: این یک مساله و روال طبیعی است نه یک حکم قانونی. همیشه فیلم هایی که در جشنواره موفق هستند معمولا شانس بیشتری در اکران نوروزی دارند. این هم همه ساله هم می افتد فکر می کنم فیلم های امسال جشنواره هم می توانند شگفتی ایجاد کنند و مورد استقبال قرار بگیرند به نحوی که سینماها ترجیح دهند از این فیلم ها در اکران نوروزی استفاده کنند. در نهایت بعد از جشنواره اکران نوروزی مشخص می شود. البته اکران نوروزی هم با نظارت سازمان سینمایی است چون باید تنوع آثار باید حفظ شود و از گونه های متنوع در اکران نوروزی داشته باشیم.
دبیر جشنواره در ادامه تاکید کرد: در آسیب شناسی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که در مورد دفعات حضور یک فیلم در جشنواره باید بازنگری در آیین نامه صورت بگیرد تا به این ترتیب هر فیلم فقط یکبار بتواند در جشنواره ثبت نام کند و در معرض دید هیات انتخاب قرار بگیرد.
احتمال بازنگری در آیین نامه جشنواره فیلم فجر
او درباره ابهامات بر سر پروانه های ساخت فیلم ها گفت: طبق آیین نامه ملاک پروانه ساخت سینمایی بوده که به نظرم این هم نیازمند بازنگری است. چون بعضی از فیلم ها با پروانه ویدئویی ساخته می شود ودر گروه هنر و تجربه اکران می شود یا در جشنواره های سینمایی دنیا حضور پیدا می کنند. این فیلمسازان را نمی شود گفت فیلمسازان فیلم اول هستند. این نقص وجود دارد و نیازمند بازنگری است.حتما در ایین نامه جشنواره فجر سی و هشتم که فکر میکنم قبل از عید منتشر شود این بازنگری صورت خواهد گرفت.
داروغه زاده در ادامه برنامه شهر فرنگ درپاسخ به انتقادات درخصوص مستاجر بودن جشنواره و نداشتن کاخ جشنواره، گفت: حداقل در چند سال اخیر پردیس های سینمایی خوبی در تهران ساخته شده است. امیدواریم شهردار جدید تهران پیشقدم ساخت یک مجموعه فرهنگی و هنری مخصوص جشنواره باشند. ولی توجه کنید که جشنواره فجر و نوع برگزاری آن به نحوی است که امکان برگزاری آن در یک مجموعه وجود ندارد چون جشنواره فجر یک جشنواره سینمای حرفه ای و مردمی است. یعنی جشن سینما در ایام دهه فجر است . در دهه فجر هیچ جشن دیگری به این باشکوهی و فراگیری نداریم. در نتیجه فکر می کنم آن گستردگی جشنواره سبب شده که امکان برگزاری آن در یک مجموعه وجود نداشته باشد.
او گفت: اگر یک مجموعه سینمایی داشته باشیم که جشنواره هایی مانند فیلم کوتاه، مستند، مقاومت و … را در آن مرکز فرهنگی و هنری برگزار کنیم قطعا بهتر است. انشالله شهرداری تهران اینکار را انجام دهد. در همه جای دنیا این وظیفه شهرداری ها است و ربطی به جشنواره و دبیرجشنواره ندارد. این یک خواسته سینمایی و مردمی و رسانه ای است و یک همت بالا می خواهد.
همه فیلم های جشنواره امکان اکران عمومی خواهند یافت
او در پاسخ به این سوال که آیا همه فیلم های جشنواره امکان نمایش عمومی پیدا خواهند کرد، گفت: بله حتما اکران عمومی خواهند یافت. البته پروانه نمایش فیلم ها برای جشنواره است ولی هیچکدام مشکلی برای نمایش عمومی نخواهند داشت. سال گذشته هم همه فیلم های اکران شده در جشنواره، پروانه اکران عمومی گرفتند.
اکران خوبی در سال ۹۸ خواهیم داشت
دبیر جشنواره در پاسخ به این سوال مدقق که آیا «پیش بینی می کنید سال آینده اکران خوبی داشته باشیم»، گفت: بله پیش بینی می کنم که سال آینده اکران خیلی خوبی داشته باشیم. امسال هم تعداد مخاطب و فروش مان افزایش خوبی داشت. با اینکه در شرایط تحریمی کشور باعث شده بود که وضعیت اقتصادی در رکود باشد و شرایط اجتماعی خوبی به لحاظ روحی و روانی نبود ولی در سینما رونق را شاهد بودیم و میزان فروش و سرمایه گذاری در حوزه سینما چه سالنسازی چه تولیدی روند خوبی داشتیم. در واقع سینمای ایران از سینمای دولتی به سمت سینمای خصوصی شیفت کرده است. معتقدم فیلم های جشنواره سی و هفتم نوید اکران خوبی در سال ۹۸ می دهند.
درخواست ویژه دبیر جشنواره فیلم فجر از داوران
داروغه زاده در پاسخ به این سوال که فکر می کنید در تعداد جوایز جشنواره سی و هفتم تغییری صورت گیرد، گفت: خواهش ما از داوران این است که پایبند به آیین نامه باشند تا مجبور نشویم که تعداد جوایز را تغییر دهیم. ولی بستگی به شرایط داوری دارد. گاهی داوران بر سر یک جایزه به نتیجه نمی رسند. ولی امیدواریم که امسال این اتفاق نیفتد و به آیین نامه پایبند باشیم. سال گذشته کارگردانی «به وقت شام» و «تنگه ابوقریب» خیلی بهم نزدیک بودند و داوران نتوانستند که یک فیلم را انخاب کنند لذا خواستند که دو سیمرغ کارگردانی داشته باشیم.
دبیر جشنواره فجر در بخش دیگر این برنامه درباره هزینه جشنواره، گفت: در این دوره هزینه فروش بلیت ها را به صاحبان آثار برمیگردانیم، یعنی سال گذشته اگر ۵ میلیارد تومان هزینه جشنواره بوده امسال با توجه به تورمی که وجود دارد احتمال دارد که هزینه ها بالاتر رود ولی امیدواریم خیلی بالا نرود. پیش بینی می کنیم ۲۰ درصدافزایش هزینه ها را داشته باشیم. تلاش می کنیم با مدیریت خوب و بهینه خیلی افزایش هزینه نداشته باشیم.
جشنواره فجر نیازمند ثبات در آیین نامه و نحوه برگزاری است
داروغه زاده در پاسخ به این سوال که مهمترین تغییری که باید جشنواره بعد از سی و هفت دوره داشته باشد، چیست؟، گفت: مهمترین تغییری که باید جشنواره بکند این است که هیچ تغییری نکند، اتفاقا جشنواره ما نیازمند ثبات در ایین نامه و شکل برگزاری است. تلاش ما در این دو سال این بود که آن شاکله اصلی ایین نامه را حفظ کنیم. امیدوارم با آیین نامه ای که تا قبل از پایان سال منتشر می کنیم نقاط ضعف های کوچکی که دارد هم مرتفع کنیم و یک آیین نامه ثبات بخشی داشته باشیم که بتوانیم جشنواره ای بدون تغییر و باثبات را برگزار کنیم. معتقدم ثبات در نحوه برگزاری جشنواره مهمترین نیاز جشنواره است.
او درباره نحوه تامین مالی جشنواره فیلم فجر و جشنواره جهانی فیلم فجر، گفت: جشنواره فیلم فجراز طریق موسسه رسانه های تصویری که یکی از موسسه های زیرمجموعه سازمان سینمایی است پشتیبانی مالی می شود جشنواره جهانی هم امسال از طریق همین موسسه رسانه های تصویری پشتیبانی مالی شد. اگر قرار باشد این مشکل حل شود باید برای جشنواره ها یک سازمان یا موسسه جشنواره ها داشته باشیم. با توجه به اینکه رییس سازمان سینمایی دستور دادند که موسسه رسانه های تصویری و برخی دیگر از موسسات ادغام شوند شاید یک فضایی ایجاد شود که موسسه ای برای برگزاری جشنواره ها تاسیس شود.
داروغه زاده در پاسخ به سوال مدقق که پرسید اگر به شما پیشنهاد دبیری جشنواره سی و هشتم را بدهند آن را می پذیرید گفت: دبیری جشنواره فیلم فجر هم بسیار بسیار جذاب است هم بسیار بسیار سخت. چون انتظارات زیادی در سینما و رسانه ها و خارج از سینما وجود دارد بهرحال هرکسی که این مسئولیت را می پذیرد مسئولیت سخت و طاقت فرسایی را می پذیرد ولی اگر پیشنهاد شود بله می پذیرم. خسته نمی شوم چون لذت بخش است.
وی در توصیه به دبیر جشنواره بعدی گفت: به دبیر بعدی توصیه می کنم که از دبیری جشنواره فجر که از ارزشمندترین جایگاه ها در سینمای ایران است لذت ببرد.