خبر خداحافظی ناصر چشمآذر با نُتهای پایانی روزگار که رسید، همه یاد آن جمله طلاییاش در برنامه خندوانه افتادند، آنجایی که گفت «خداحافظ غمانگیزترین کلام است».
به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نقل از بولتن مجازی(فجر سی و هفتم)، خبر خداحافظیاش با دار فانی که رسید، نوای موسیقی در شهر پیچید. همهجا پُر شد از ترانههایی که او ساخته بود. مردم پریشان شده بودند بین نُتهای ماندگاری که هیچ کماز معجزه نداشت. یکی ساختههایش برای خوانندههای پاپ را بهرخ دنیا میکشید و دیگری از نمایشهای ایرانی میگفت که با موسیقی ناصر چشمآذر طعم دیگری گرفته بودند.
در خیابانهای شهر ترنم «باران عشق» میپیچید و خیلیها دوباره به تماشای «هامون» نشستند تا آن سکانسهای ماندگار را با آهنگسازی ناصر چشمآذر یکبار دیگر مرور کنند. میخواستند همراه خسرو شکیبایی فریاد بزنند که این مرد حق ماست، سهم ماست و نباید در سن ۶۷ سالگی ما را تنها میگذاشت. بعضیها به «هامون» اکتفا نکردند و سراغ بقیه کارهای شاخص داریوش مهرجویی مانند «بانو»، «میکس»، «اجارهنشینها»، «شیرک» و «دختردایی گمشده» رفتند تا جای خالی هنرمند محبوب را با مشتی از خاطرات قدیمی پُر کنند و موسیقی او را روی بعضی از ماندگارترین آثار سینمایی از نو بشنوند. باز نوبت به «خواهران غریب» رسید و «قصههای مجید» و موسیقی نابی که امضای ناصر چشمآذر پای آنها خورده بود. بعضیها پرت شدند به سال ۱۳۶۳ و فیلم سینمایی «تاراج»؛ رفتند سر خط که اولین موسیقی متن فیلمی که ناصر چشمآذر ساخته بود را بشنوند و جلو بیایند. برسند به «اجارهنشینها»، «چشم شیطان» و «بلندیهای صفر».
ساختههای تهمینه میلانی مانند «آتشبس»، «دیگه چه خبر»، «سوپر استار»، «کاکادو» و «تسویه حساب» را مرور کنند و دل بسپارند به موسیقی ناب چشمآذر که در میانههای این نمایشها جا خوش کرده بود. بیایند سراغ «قارچ سمی» ساخته رسول ملاقلیپور و برسند به «شمعی در باد». با «گشت ارشاد» قهقهه سر بدهند و با تماشای فیلم «نبات» آخرین موسیقی متن ساخته شده چشمآذر را بشنوند و بازی نُتهایش را گوشهای در ذهنشان حک کنند؛ که بماند برای همیشه.
خبر خداحافظیاش با دنیا که رسید، کارنامه پُر و پیمانش ردیف شد. ساخت آهنگ برای بسیاری از خوانندگان سرشناس ایرانی به همراه ۱۰ آلبوم موسیقی، ۷۵ فیلم سینمایی و یک مجموعه تلویزیونی حاصل عمری بود که از ۱۳سالگی با نواختن آکاردئون به موسیقی گرهخورده بود. سال ۱۳۶۸ برای فیلم «هامون» نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم هشتمین دور جشنواره فیلم فجر شد و سال ۱۳۷۲ برای فیلمهای «بلندیهای صفر» به کارگردانی حسینعلی لیالستانی و «چشم سلطان» به کارگردانی حسن هدایت، سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن جشنواره دوازدهم را با خود به خانه برد. سال ۱۳۷۴ با «خواهران غریب» نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن چهاردهمین دوره جشنواره فیلم فجر شد و سال ۱۳۸۰ با موسیقی متن فیلم «قارچ سمی» به کارگردانی رسول ملاقلیپور به میدان آمد و سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن بیستمین دوره جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد.
در نهایت سال ۱۳۸۳ برای موسیقی متن فیلم «شمعی در باد» نامزد دریافت تندیس زرین بهترین موسیقی متن هشتمین دوره جشن خانه سینما شد. خبر خداحافظی ناصر چشمآذر با نُتهای پایانی روزگار که رسید، همه یاد آن جمله طلاییاش در برنامه خندوانه افتادند؛ آنجایی که گفت «خداحافظ غمانگیزترین کلام است» و چه تلخ بود صبح جمعه چهاردهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ که خودش شد تجسم عینی همین کلام غمانگیز.