پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۳
14:27 | | فجر 37

مشروح نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره فیلم فجر؛ از جزئیات انتخاب فیلم‌ها تا داوری آثار

مشروح نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره فیلم فجر؛ از جزئیات انتخاب فیلم‌ها تا داوری آثار

دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد:رسالت جشنواره فجر حمایت از سینماست و هرچه به نفع سینما باشد از آن حمایت می کنیم.

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره در ابتدای نشست مطبوعاتی با اهالی رسانه که صبح امروز دوشنبه ۸ بهمن در پردیس سینمایی ملت برگزار شد، گفت: امسال در بخش سودای سیمرغ ۲۲ فیلم، بخش نگاه نو (کارگردانان فیلم‌اولی) ۱۰ فیلم، ۳ فیلم انیمیشن حضور دارند و سیمرغ مستقل برای فیلم مستند و کوتاه در نظر گرفته شده است.

او گفت: برای سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم که سال‌های گذشته به صورت دستی انجام می‌شد، امسال برای دومین بار با کمک و مساعدت همراه اول سعی کردیم روش ساده‌تری را برای رای دادن به بهترین فیلم داشته باشیم. هم تعداد و هم دقت آرا بیشتر خواهد بود. 

دبیر جشنواره گفت: ما در چهلمین سال انقلاب اکران مردمی هم در تهران و هم در تمام مراکز استان خواهیم داشت و امسال برای اولین بار حقوق پخش اکران مردمی در تهران را در اختیار صاحبان آثار قرار خواهیم داد. افتتاحیه فردا شب و اختتامیه طبق روال هر سال ۲۲ بهمن. تمام سینماگرانی که در ۳۷ دوره گذشته سیمرغ گرفتند، ۱۳ بهمن در ضیافت مهمانی جشنواره شرکت خواهند کرد.

ابراهیم داروغه زاده در پاسخ سوال خبرنگار اعتماد آنلاین درباره فیلم "آشغال های دوست داشتنی" و پروانه نمایشی که برای آن صادر شده و اینکه چرا این فیلم حداقلیک سانس برای اهالی فرهنگ و رسانه نمایش داده نمی شود،گفت: درباره این فیلم چندباری صحبت شده است. این فیلم پروانه نمایش دارد منتهی طبق قواعد جشنواره امکان حضورش در جشنواره نبوده است. امیدوارم مشکلاتی که در راه اکران این فیلم وجود داشته برطرف شود و به صورت عادی نمایش داده شود.

او در پاسخ به سوال رسانه سینماسینما درباره حضور فیلم اولی ها و فیلم هایی که وارد بخش مسابقه نشده اند و اینکه چرا بخش جدایی برای آن ها در نظر گرفته نشده، گفت:ما هیچوقت تعداد مشخص نکرده ایم که چه تعداد فیلم اولی می توانند در سودای سیمرغ شرکت کنند.این به هیئت انتخاب بستگی دارد. امسال دو فیلم حائز شرایط بودند که در بخش مسابقه باشند. در آیین نامه تعداد ذکر نشده است. درباره بخش خارج از مسابقه هم تعدادی فیلم را به صورت رزرو اعلام کرده ایم و آن ها باید برای حضور در بخش خارج از مسابقه درخواست بدهند.

داروغه زاده درباره سوالی با مضمون اینکه آیا ما نباید در چهلمین سال انقلاب به تولید فیلم های جدید بپردازیم؟گفت: سینمای ایران یکی از دستاوردهای مهم انقلاب است. کدام حوزه است که این همه در جهان افتخارآفرینی کرده و باعث ایجاد همدلی شده است؟سینما قطعا یکی از مهم ترین دستاورد نظام جمهوری اسلامی بوده است. سینمایی که موفقیت خود را مدیون انقلاب و امام انقلاب است که گفت ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم.

سینماپرس با اشاره به تولید فیلم ها از سوی سازمان اوج و حوزه هنری و درباره نقش سازمان سینمایی در مورد تولیدات سینمای ایران سئوال پرسید که داروغه زاده چنین جواب داد:  سینمای ایران یکی از مهمترین دستاوردهای نظام اسلامی در ۴۰ سال پس از انقلاب است. شما چه حوزه ای را سراغ دارید که اینقدر بتواند همدلی ایجاد کند و در دنیا افتخارآفرین باشد.

داروغه زاده در پاسخ به ایسنا در مورد ترکیب هیئت داوران و اینکه آیا فعالیت آن ها زودتر آغاز شده است، گفت: رییس هیئت داوران در این دوره نداریم. حرف آخر را هم کسی نمی زند و رای آن ها به صورت اجماعی است. اگر اجماع صورت نگیرد براساس اکثر آرا جایزه داده می شود. برنامه اکران برای داوران یکی دو روز زودتر آغاز شده چون ما در این میان هم تعطیلی داریم هم یکی دو مسابقه فوتبال. این رویه هرسال وجود دارد تا داوران بتوانند با طیب خاطر نظر بدهند.

داروغه زاده در مورد پخش احتمالی فوتبال تیم ملی در فینال جام ملت های آسیا گفت: اگر ایران به فینال برسد حتما تمهیدی اندیشیده می شود تا در سالن رسانه دوستان خبرنگار بتوانند فوتبال را تماشا کنند. امیدواریم در کنار هم بتوانیم جشن قهرمانی را بگیریم. 

داروغه زاده در پاسخ به سوال سینما نو در خصوص بحث شفافیت و تاکید وزیر ارشاد در این مورد و اینکه جشنواره امسال چندان با این مورد سازگار نبوده گفت: وظیفه ما و همه رسانه ها این است که به این رکن مهم جشنواره یعنی هیئت داوری احترام بگذاریم. هیئت داوران از بین اهالی سینما انتخاب می شوند که در جشنواره فیلم ندارند.

دبیر جشنواره تاکید کرد: آن ها باید در این مدت کوتاه ۸۰ فیلم را ببینند و داوری کنند. خوب است که خود شما رسانه ها این فرهنگ را گسترش بدهید که هر جشنواره ای که برگزار می شود مهمترین رکنش هیات های داوری هستند. وظیفه ما و رسانه ها و اهالی رسانه ها این است که به این رکن مهم احترام بگذاریم. اگر هر کسی بخواهد با نظر خودش هیات های داوری و انتخاب را زیر سوال برود. خود این هیات ها از کسانی که فیلم ندارند انتخاب می شوند. خود این شرایط سختی است. من به شما قول می دهم که با دقت کامل این انتخاب ها انجام شده و سعی شده بهترین ها انتخاب شوند. اینکه شما بگویید اینها از فیلم های تلویزیونی پایین تر هستند شاید توهین به سینماگرانی که با عشق و تلاش و همه مشکلات سعی کردند بهترین اثر را خلق کنند باشد. شما امسال شاهد جشنواره خیلی خوبی از نظر کیفیت و تنوع فیلم ها خواهید بود.

دبیر جشنواره در پاسخ به سوال مهر در خصوص سهم تهیه کنندگان از نمایش فیلم ها و حل این مشکل از طرف دبیرخانه و اینکه چقدر به آن ها از بابت پخش فیلم ها در شهرستان ها پرداخت می شود، گفت: ما سال گذشته تمام حقوق صاحبان اثر را که در شهرستان ها فیلم هایشان نمایش داده شد را توسط سازمان سینمایی پرداخت کردیم و هیچ رقمی از سوی استانداری ها پرداخت نشده است. طی دو سال گذشته کل حقوق صاحبان آثار در شهرستان ها توسط سازمان سینمایی پرداخت شد. این هم بر اساس توافقی است که انجام می شود و فکر می کنم سازمان سینمایی یک میلیارد و ششصد میلیون تومان به آن ها پرداخت کرده است.

امیرحسین اشرفی هم از دبیر جشنواره پرسید«برخی از صاحبان فیلم ها می گویند هنوز فیلم ما آماده نیست. این برخلاف صحبتی است که جشنواره گفته فیلم ها کامل به دست ما رسیده. با توجه به این اتفاق هیات داوران چگونه می خواهند برای این فیلم های ناقص داوری کنند» که دبیر جشنواره در پاسخ به این سئوال گفت: هیچ فیلمی که آماده نشده باشد داوری نمی شود. نسخه قابل بازبینی به داوران می رسد، فیلم های کامل توسط هیات انتخاب بازبینی می شوند و اگر انتخاب شدند می روند برای انجام مراحل لابراتوار. فیلمی که سر موقع برسد مورد داوری قرار خواهد گرفت.

داروغه زاده در پاسخ به سوال روزنامه سازندگی در مورد صرفه جویی در بودجه جشنواره و اینکه چه سرمایه هایی وارد این جشنواره شده و اینکه آیا ممکن است در توجه به فیلم ها اعمال نفوذی صورت گیرد گفت: من از قوه قضاییه و دادستانی کل کشور می خواهم اگر از سرمایه گذاری های مشکوک در سینما اطلاعی در دست دارند به ما به صورت مکتوب اعلام بکنند تا وزارت ارشاد اجازه نمایش به آن ها ندهد تا مسائل مالی شان مرتفع شود. در مورد اعمال نفوذ از سوی برخی سازمان ها هم باید بگویم که برخی سازمان ها طی چندسال گذشته فیلم های خوبی را تدارک دیده اند که دارد به آن ها کم لطفی می شود. داوران جشنواره یک پرستیژی دارند که اجازه نمی دهند دبیر جشنواره یا ارگان خاصی در نظر آن ها دخیل شوند. هر فیلمی که نظر داوران را جلب کند در نهایت جایزه خواهد گرفت. 

دبیر جشنواره سی و هفتم در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری صبا درباره نرسیدن یکی از فیلم های سودای سیمرغ به دلیل فشارهای خارج از وزارت ارشاد، گفت: هر فیلمی که در سودای سیمرغ حاضر است و نامش اعلام شده، به دفتر جشنواره رسیده است. دفتر دبیر خانه جشنواره هیچ اطلاعی از فیلمی که مشکل داشته باشد ندارد اگر چنین موضوعی بوده باید به ما اطلاع دهند.

داروغه زاده در پاسخ به انتقادا خبرنگار روزنامه هشمهری درباره محل برگزاری جشنواره و ایراداتی که درباره صدور کارت های جشنواره و همچنین شرایط پردیس ملت مطرح است، گفت:  تعریف شما از کاخ جشنواره چیست؟ ما هیچ جای دنیا چنین محلی نداریم که همه منتقدان و هنرمندان و صاحبان آثار با هم فیلم ببینند. همه جای دنیا یک سالن برای اهالی رسانه وجود دارد. اینکه حالا امکانات سالن های اکران و مکان های فرهنگی و هنری چه شرایطی دارند، به سازمان سینمایی مربوط نیست بلکه مثل همه جای دنیا به شهرداری ها مربوط است و امیدوارم شهرداری تهران مکانی را برای برگزاری جشنواره های فرهنگی هنری تدارک ببیند.

او افزود: جشنواره ملی ما بخش بین الملل و بازار ندارد. بخش مردمی که نمی تواند در یک منطقه تمرکز پیدا کند. اتفاقا برای اینکه جشنواره همزمان با جشن پیروزی انقلاب است و سیاست اصلی ما این است که این جشن در کل کشور برگزار شود امکان لوکالیزه کردن در یک منطقه وجود ندارد. اینکه سینمای رسانه ها چقدر سالن درستی دارد یا در دسترس است به امکانات شهری ما برمی گردد. همه جای دنیا این مکان ها توسط شهرداری ها ساخته می شود و امیدوارم شهرداری تهران بتواند این فرصت را پیدا کند و یک مکان فرهنگی هنری برای این منظور داشته باشیم.

ابراهیم داروغه زاده در مورد طرح پیشنهاد داوری به ابوالحسن داودی و رد شدن این پیشنهاد از سوی این سینماگر، گفت: ما با سینماگران صحبت می کنیم تا به یک جمع بندی برسیم. ترجیح می دهم این رایزنی ها بین خود ما و سینماگران بماند. اما چون آقای داودی در این مورد صحبت کردند باید پاسخ دهم زمانی که با ایشان صحبت کردیم ۵ نفر از هیات داوران انتخاب شده بودند و وقتی در مورد افراد پیشنهاد دادند نمی‌توانستیم تغیراتی ایجاد کنیم و عذرخواهی کردیم.

دبیر جشنواره فیلم فجر ادامه داد: هیات داوران باید بتوانند گفت و گو کنند و قرار نیست یک نفر تصمیم گیری کند. امسال یکی از بهترین هیات های داوری را داریم و بدون هیچ ملاحظه صنفی و گروهی هیات انتخاب سعی کردند با دقت نظر فیلم ها را انتخاب کنند.

در ادامه نشست خبری دبیر جشنواره فیلم فجر، مجید صراحی از ایران سپید خطاب به داروغه زاده گفت«می خواهم از برگزارکنندگان این دوره از جشنواره و دبیرخانه تشکر کنم به این علت که امسال یک سانس ویژه برای نابینایان در جشنواره اختصاص داده شد که می تواند دروازه ورودی افراد دارای آسیب بینایی برای حضور در جشنواره در سال های آینده باشد. اما پیشنهادم این است که برای دوره های بعد چه شما در کسوت دبیر باشید یا همکاران دیگرتان، حتما هر زمان که دبیرخانه افتتاح می شود یک کارشناس در حوزه معلولین برای ارائه پیشنهاد و نظر برای مناسب سازی بعضی سینماها برای حضور معلولین حاضر باشد.» داروغه زاده در پاسخ به سوال ایران سپید، گفت: واقعیت این است که در فضای شهری امکانات خوبی برای شهروندان کم توان مان نداریم که این یک نقصان است. در خیلی از سینماها هم این معضل را داریم و متاسفانه امکانات فراهم نیست. ما در این دوره امکان مختصری را برای عزیزان نابینا فراهم کرده ایم تا به صورت رایگان بتوانند فیلم تختی را در سینما بهمن ببینند. در واقع امسال امکان مختصر یک سانس نمایش در سینما بهمن را ایجاد کردیم.

داروغه زاده در پاسخ به سوالی درباره واکنش تصمیم برخی کارگردانان برای بیرون کشیدن فیلم هایشان از بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر، گفت: رسالت جشنواره فجر حمایت از سینماست. هرچه به نفع سینما باشد ما ازا آن حمایت می کنیم. ما در دو سال اخیر اسم فیلم هایی که برای جشنواره ثبت نام می کنند را اعلام نمی کنیم تا در فضای رقابتی به ضرر کسی تبلیغات نشود. ما به تمامی نظرات در این حوزه احترام می گذاریم. تمام فیلم هایی که حتی نسخه کامل آن به دفتر جشنواره نرسیده بود بارها درخواست دادند که هیئت انتخاب دوباره تشکیل شود تا فیلم هایشان به جشنواره برسد. ما در خصوص این اظهار نظر ها سکوت می کنیم چون منافع سینما ارجحیت دارد.

علی رستگار از روزنامه جام جم درخواست کرد در مسیر شفافیت اسامی فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره منتشر شود که داروغه زاده چنین جواب داد: من پرسش شما را در بخش قبلی پاسخ دادم. همه فیلم‌هایی که شرکت کردند می‌توانند خودشان اعلام کنند. ولی ترجیح ما این است که از طریق جشنواره اسامی‌شان منتشر نشود. این اختیار برای صاحبان فیلم است. به این دلیل که ممکن است فیلمی که انتخاب نشده از بعد تبلیغات و اکران آسیب ببیند. خیلی از جشنواره‌های دنیا سر باکس مونتاژ هم نماینده می‌فرستند که فیلم دیده شود و انتخاب شوند و اعلام نمی‌کنند که کدام فیلم را خواسند یا نخواستند. جشنواره برای بهتر دیده شدن فیلم ها است و هر چیزی که بخواهد این را مخدوش کند در تضاد با سیاست‌های ما است.

داروغه زاده در پاسخ به سوال روزنامه هنر در مورد فیلم های کوتاه و حذف تعدادی از آن ها به دلیل زمان ۲۰ دقیقه ای آن گفت: اگر فرم فراخوان را مطالعه کرده باشید می بینید که فیلم های کوتاه داستانی در جشنواره باید کمتر از ۱۵ دقیقه باشند.این هم پیشنهاد خود دوستان فیلم کوتاه بود. امسال مدیر انجمن سینمای جوان گفتند ما ۴ فیلم کوتاه ۱۵ دقیقه و ۳ فیلم کوتاه بیشتر از ۱۵ دقیقه داریم. اگر حاضر باشند فیلمشان را کوتاه کنند شما می پذیرید ما هم قبول کردیم و آنها هم آن ۷ فیلم را معرفی کردند ولی گویا دوستانی که فیلمشان بیشتر از ۱۵ دقیقه بود نتوانستند آن را کوتاه کنند و از جشنواره کنار رفتند.

محمد کلهر از خبرگزاری فارس درباره اینکه چرا پردیس تئاتر تهران برای افتتاحیه انتخاب شده و اینکه آیا حضور مدیر جوانی که در جشنواره سیمرغ حضور دارد باعث انتخاب بوده، سئوال کرد و داروغه‌زاده چنین پاسخ داد: چرا برگزار نشود؟ یک پردیس با امکانات بسیار خوب در جنوب تهران وجود دارد که به آن توجه زیادی نشده است. ما در چهلمین سال انقلاب از این امکان استفاده می کنیم برای اینکه از این بالاشهر نشینی کمی دور شویم. منطقه ای که شاید انقلاب از آن جا ریشه گرفت و صاحبان اصلی انقلاب بچه های جنوب شهر هستند. چه اشکالی دارد که ما جشنواره مان در چنین محلی برگزار کنیم. من فکر می کردم خبرگزاری فارس این را از نکات مثبت جشنواره ارزیابی می‌کند.

مهدی خرمدل از تابناک سئوال خود را از داروغه زاده چنین مطرح کرد؛«شما در صحبت هایتان به شیوه ها در همه جای دنیا اشاره می کنید، شما کجا را بررسی کردید که این قدر می گویید همه جای دنیا این مدلی است و ما هم این مدلی هستیم. نمی شود شتر گاو پلنگ باشیم همه جای دنیا جشنواره سه اکران دارد. یا اسمش را بگذاریم جشن و با جشنواره ها مقایسه کنیم. همه جای دنیا در جشنواره های درجه یک داوران با فیلمسازان و خبرنگاران همزمان فیلم‌ها را می بینند و در انتها قضاوت می کنند. هیچ جشنواره ای در دنیا نیست که از ۱۰ میلیاردتومان بگذرد. جشنواره ملی فجر با چه منطقی ایران مال را کنار گذاشته که کیفیت بالایی دارد؟ و تنها سالنی را می گیریم که همه اهالی رسانه گفتند سالن خوبی نیست و پول می دهیم برای گرفتن این سالن؟

داروغه‌زاده در پاسخ  به سوال خبرنگار تابناک گفت: برای من جالب است که خبرنگار فارس سوالش این است که چرا جنوب شهر رفتیم، خبرنگار تابناک سوالش این است که جشنواره چه ربطی به جشن انقلاب دارد. ما مهمترین رویداد سینمایی را همزمان با جشن انقلاب برگزار می کنیم. یک جشنواره حرفه‌ای برگزار می کنیم و همزمان برای اینکه به جشن های انقلاب ادای دین کند نمایش های مردمی در مراکز استان ها خواهیم داشت که با رضایت صاحبان آثار است و حق نمایش صاحبان آثار هم به آنها پرداخته می شود.

او ادامه داد: درباره پردیس ملت نظرسنجی انجام شد و طبق همان نظرسنحی درباره سالن های نمایش نظر دوستان مثبت بود. دو تا نظر انتقادی داشتند یکی پارکینگ و دیگری اینترنت. اینترنت با کمک همراه اول حل می شود و پارکینگ هم با کمک دوستان در قرارگاه خاتم الانبیا (ص) حل شد.

دبیر جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه ایران مال یکی از سالن های بسیار با کیفیت است، گفت: ان شالله امسال فیلم های جشنواره برای مردم در آنجا به نمایش درمی آید. چون آن سالن ها تا حالا بارگذاری نشده، نقاط ضعف و قوتش دقیق مشخص نشده است. امسال این وضعیت سنجیده می شود. مسیر ایران مال یک مقدار دور است و ممکن است ترافیک همت اذیت کند، سال بعد اگر از نظر شما رسانه ها مشکل بعد مسافت نباشد این ظرفیت را دارد یکی از گزینه های برگزاری جشنواره باشد.

داروغه زاده گفت: سازمان ها و نهادها و شرکت های مختلفی درخواست می کنند که حامی مالی جشنواره باشند. شورای سیاست گذاری و رئیس سازمان هماهنگی هایی انجام می دهند و بهترین گزینه انتخاب می شود. بحث ایران مال هم حمایت مالی بود که امسال همراه اول داریم که در زمینه های مختلفی مثل آرای مردمی و فرصت های تبلیغاتی به ما کمک می کند. بهترین پیشنهاد در مجموع همراه اولی بود.

در ادامه این نشست مطبوعاتی، محمدعلی حیدری در خصوص قوانین و مقررات جشنواره و متغیر بودن آن سئوال پرسید که دبیر جشنواره گفت: بخشی از تغیراتی که جشنواره فیلم فجر دارد به میزان اهمیت آن برمی گردد. هر چقدر اهمیتش بیشتر می شود نظرها و رای های مختلفی هم پیشنهاد می شود و ماحصل اینها در هر دولتی که جشنواره را برگزار می کند تغییراتی در آیین نامه جشنواره ها ایجاد می‌کند. ولی واقعیت این است که بخش سودای سیمرغ که مهمترین بخش جشنواره است در سال های اخیر کمترین تغییر را داشته و بخش های جنبی دچار تغییر شده که آن هم خوب نیست ولی بعضی تغییرات اجتناب ناپذیر است. امسال مطرح شد که پروانه سیینمایی نباید ملاک فیلم اول باشد الان سال هاست که دیگر سینما دیجیتال شده و این قانون باید دچار تغییر شود. بعضی تغییراتی به پویایی سینما برمی‌گردد ولی درست است، هر چقدر ما در فرم فراخوان و آیین نامه کمتر تغییر داشته باشیم بهتر است.

داروغه زاده در پاسخ به سوال خبرنگار سوره سینما درباره وضعیت سینمای جشنواره در اصفهان گفت: یکی از سیاست‌های جشنواره این بوده سالن های جدیددر اکران مردمی اولویت دارند. جشنواره فرصت بهتر شدن را به سالن های جدید می دهد. در شهرستان ها نمایش فیلم ها بر عهده ارشاد استان ها است و ما در جزئیات دخالت نمی کنیم اما سیاست سازمان سینمایی حمایت از پردیس های جدید است تا بهتر دیده شوند.

خبرنگار مجله سیاه و سفید در مورد ابتذالی که بر فضای سینما حاکم شده و نهادهایی که به صورت میلیاردی در سینما حضور دارند و عدم حمایت از سینمای مستقل سوال پرسید که دبیر جشنواره فجر گفت: من نمی توانم چنین قضاوتی درمورد سینما داشته باشم. امسال ۳۰ فیلم تولید شده و حالا چند فیلم هم وجهه طنز و کمدی اش بیشتر است و این برگرفته از حال جامعه است. در حال حاضر پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون استندآپ کمدی خندوانه است. 

او گفت: انصافا فیلم های اجتماعی و سیاسی خوبی در کشور ساخته می شود و شاهد مثالش همین ۳۰ فیلم جشنواره است. ما سالی ۷۰ فیلم اکران می کنیم که شما ۳۰ فیلمش را در جشنواره می بینید و من از فیلمسازانی که با همه مشکلات سعی می کنند آثار خوبی ارائه کند تشکر می کنم.

داروغه زاده ادامه داد: در همین یک سال واندی که من مسئولیت نظارت و ارزشیابی را برعهده گرفتم مشکل فیلم هایی که مشکل داشتند حل شده است.  تعداد سالن های سینمایی و سالن های جدید که اضافه شده این فرصت را ایجاد کرده که تمام فیلم هایی که پروانه نمایش دارند امکان نمایش داشته باشند. من اسمی از فیلم های اجتماعی و مستقل و حتی منتقد نمی برم ولی اتفاقا سیاست سازمان این است که اگر سانسوری هم قرار باشد داشته باشیم در همین بخش ابتذال باشد و کمترین سانسور در بحث های سیاسی و اجتماعی داشته باشد. در تمام این مدت فیلمی که مشکل سیاسی داشته باشد توقیف نشده و امیدواریم این اتفاق پررنگ تر شود. ابتذال حتی یک سر سوزن هم پذیرفته نیست و همه باید تلاش کنیم.

او گفت: ولی این نکته را در نظر داشته باشید که خود رسانه ها باید با ابتذال برخورد کنند. کمک کنید که فیلم مبتذل دیده نشود و به سازمان سینمایی و شواری پروانه نمایش فشار بیاورید که به این فیلم ها مجوزز داده نشود. تمام فیلم ها از نظر ما شریف و نجیب هستند.

داروغه زاده در پاسخ به سوال سینمامثبت در مورد انتشار اسامی فیلم ها در رسانه ها و شانس آنها برای بردن جوایز و اینکه آیا تاثیری در تصمیم گیری داوران دارد و بحث سهم خواهی نهاد های مختلف از جشنواره چیست، گفت:  تیترهایی که نشریات و روزنامه‌ها و رسانه‌ها منتشر می‌کنند یا پیش‌بینی‌ها به شکل طبیعی تاثیری در داوران نخواهد داشت. داوران شخصیت‌های هنری و حقیقی هستند که با دقت فیلم‌ها را می بینند و بعد مسئولیت انتخاب ها را به عهده خواهند داشت. رای خود را تحت تاثیر این پیش بینی ها قرار نخواهند داد.

او گفت: در هیات داوران ما، نماینده‌ای از نهادها و ارگان ها حضور ندارند. ترکیبی از سینماگران عزیز است که ما هم در هیات داوری و هم انتخاب از منتقدان استفاده کردیم. سال گذشته هم در داوران یک منتقد داشتیم. یک مدیر هم حضور دارد که هیچ سازمانی از ما نه سهمی خواسته و نه ما سهمی به کسی می دهیم. جشنوراه را سازمان سینمایی اداره می کند و نهایتا باید دبیر جشنواره پاسخگوی همه موارد باشد.

او تاکید کرد: در جشنواره شرکت سهامی ای وجود ندارد. هیچ سازمان یا نهاد یا ارگانی از ما سهمی نخواسته است.نه صداوسیما و نه نهاد دیگر. برگزاری جشنواره برعهده سازمان سینمایی است و دبیر جشنواره پاسخگوی تمام مسائل است.

سرافراز پرسش خود را درباره بی‌نظمی در روبیکا مطرح کرد که مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره اعلام کرد نماینده همراه اول در سالن حضور دارد و می تواند پاسخگو باشد و داروغه زاده هم در پاسخ گفت: امسال پشتیان مالی ما همراه اول است و هماهنگی بین عزیزانی که می خواهند برنامه تصویری داشته باشند صورت بگیرد و این مسئله را پیگیری می کنیم.

داروغه زاده در پاسخ به سوالی در خصوص جایگاه انیمیشن در جشنواره گفت: حمایت از سینمای انیمیشن جزو سیاست‌های ما در سازمان سینمایی  است. بحث سینمای انیمیشن به شدت توصیه شده که حتما حمایت شود. در همین راستا جشنواره هم سال گذشته یک فیلم سینمایی انیمیشن را وارد سودای سیمرغ کرد. امسال سه فیلم ارائه شد که برای بخش اصلی انتخاب نشدند و دبیر جشنواره از اختیار خودش استفاده کرد و این سه فیلم را برای همان حمایت از سینمای انیمیشن به صورت جداگانه وارد جشنواره کردیم که حتما داوری هم خواهند شد و به بهترین آنها جایزه ویژه ای اهدا خواهد شد. امیدواریم هم تعداد و هم کیفیتشان بیشتر شود که بتوانیم بیشتر آنها را داشته باشیم.

دبیر جشنواره در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا اگر فیلم ها دارای سرمایه مساله دار باشند، در مورد وضعیت آن ها در جشنواره تصمیمی گرفته می شود یا نه، گفت: اول جلسه گفتم که قوه قضاییه باید در این باره به ما اعلام کند کدام فیلم مشکل در سرمایه دارد تا ما درباره آنها تصمیم بگیریم.

فرانک آرتا از شرق درباره آشغال های دوست داشتی و نقش علیرضا رضاداد در جشنواره فجر پرسید و داروغه زاده چنین جواب داد: در مورد آشغال های دوست داشتی ابتدای جلسه توضیح دادم و همچنین در مورد نقش آقای رضاداد باید بگویم ایشان مشاور عالی رییس سازمان است و نقش آن مشخص است و هر نقشی که رییس سازمان برای او در نظر بگیرد را ایفا می کند.

نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره با رونمایی از پوستر بزرگداشت‌ها، نکوداشت و بخش نگاه نو و تجلی اراده ملی به پایان رسید.

متاسفانه مرورگر فعلی شما قدیمی بوده و پشتیبانی نمی‌شود!

لطفا از مرورگرهای بروز نظیر Google Chrome و Mozilla Firefox استفاده نمایید.