محمود گبرلو که سابقه مدیریت ۳۰۰ جلسه پرسش و پاسخ جشنواره فیلم فجر را برعهده داشته است، میگوید که در این جلسات همواره تلاش کرده تا دوستی و محبت را میان اهالی رسانه و سینماگران ایجاد کند.
به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، محمود گبرلو برای بسیاری از علاقهمندان به سینما و همچنین سینماگران چهره شناخته شده و باسابقهای در جشنواره فیلم فجر به شمار میآید.
وجه عمدهای از شهرت او جدای از اجرای برنامه سینمایی «هفت» در شبکه سه سیما، به دلیل حضور طولانیاش که در جایگاه مدیریت جلسات پرسش و پاسخ جشنواره است. او از دوره چهاردهم جشنواره این مسئولیت را برعهده گرفته است و تا به امروز نزدیک به ۳۰۰ نشست خبری را اجرا کرده است.
همین مناسبت بهانهای شد برای گفتوگو با او و روایتش از تجربیات طولانی برگزاری جلسات پرسش و پاسخ در جشنواره فیلم فجر.
برگزاری ۳۰۰ نشست از دوره چهاردهم جشنواره فجر
محمود گبرلو پیش از انتخابش به عنوان مدیر جلسات پرسش و پاسخ جشنواره فیلم فجر از فعالان حوزه مطبوعات بوده و از دوره چهاردهم جشنواره فعالیت خود را در این جایگاه آغاز کرده است.
او درباره چگونگی شروع فعالیتش در این عرصه توضیح داد: «من تقریبا از دوره چهاردهم که به یاد دارم، به درخواست مسئولان برگزاری جشنواره اجرای نشستهای خبری را به صورت پراکنده و مداوم برعهده داشتهام. اوایل کار به دلیل آنکه فقط به عنوان یک خبرنگار این مسئولیت بزرگ به من سپرده شد برای مدتی دلهره و اضطراب داشتم، اما به مرور تسلط کامل را بر اجرای نشستهای خبری پیدا کردم.»
او با اشاره به تعداد نشستهایی که در جشنواره فیلم فجر برگزار کرده است، ادامه داد: «فکر میکنم در حال حاضر حدود ۳۰۰ نشست خبری جشنواره را با مدلهای مختلف پیش بردهام، البته نمیدانم که در این زمینه تا چه اندازه موفق بوده و عملکرد خوبی داشتهام.»
گبرلو لذتبخش بودن را مهمترین مزیت نشستهای پرسش و پاسخ جشنواره فجر برای خود دانست و در این باره بیان کرد: «احساس میکنم در مجموع به دو گروه خدمت میکنم، یکی به هم پیشههای خودم یعنی روزنامهنگاران و خبرنگاران و دوم اهالی سینما.»
نشست فیلم «دکل»
تلاش برای رسیدن خبرنگاران به جایگاهی قدرتمند
همواره در نشستهای پرسش و پاسخ جشنواره فیلم فجر، موقعیت خبرنگاران و جایگاهی که در اختیار دارند مورد توجه بوده و البته نظرات مختلفی را از سوی فعالان حوزه مطبوعات به همراه داشته است که بخش قابل توجهی از آن نیز به مدیر این جلسات باز میگردد.
گبرلو که در این جایگاه باسابقه است، درباره این مسئله نظر خود را مطرح کرد: «نکته مهم این است که در مجموع با تمام وجود تلاش میکنم که خبرنگاران به یک موقعیت و جایگاه خیلی قدرتمند برسند و به همین دلیل اکثرا در نشستها سعی کردم ایدههایی هم که ارائه میکنم به سود خبرنگاران باشد مانند حذف سوالات مکتوب در نشستهای خبری را که در سال گذشته مطرح کردم تا اهالی رسانه به صورت شفاهی ایستاده و جرات طرح سوالات خود را در مقابل هنرمندان و سینماگران داشته باشند.»
او با تاکید بر اهمیت جایگاه خبرنگاران، ادامه داد: «مسئله جایگاه خبرنگاران از نظر من بسیار مهم است زیرا که یک خبرنگار باید آنقدر دانش و آگاهی بالایی داشته باشد که بتواند با شهامت در مقابل هنرمندان صحبت کند. نکته مهم دیگر این است که این اتفاق مقدمات گفتمان بین افراد را در سینمای ایران فراهم میکند که به سبب آن بین خبرنگاران و فیلمسازان گفتمانی مشترک و منطقی ایجاد میشود. همچنین تلاش میکنم تا آن حس منفی را که ممکن است اهالی رسانه نسبت به بعضی هنرمندان داشته باشند را برطرف کنم.»
این منتقد گفت: «در مجموع باید تلاش کنیم و به خبرنگاران کمک کنیم تا نقدها و تحلیلهای منطقی و منصفانه داشته باشند و اخبار را درست و صحیح انتقال دهند، این مسئله به سینمای ایران کمک میکند و در نهایت باعث لذت بردن مردم از سینما میشود.»
گبرلو با ابراز خشنودی از تجربیاتی که در برگزاری نشستهای پرسش و پاسخ جشنواره کسب کرده است، بیان کرد: «خوشحال هستم که به عنوان یک خبرنگار وارد عرصه سینما شدم و آرام آرام مسئولیتی به من واگذار شد که توانستم هر سال با اجرای نشستهای خبری تجربیاتی را به دست آورم که میتوانم در جلسات پرسش و پاسخ از آن استفاده کرده و ارتباط میان اهالی رسانه و مطبوعات را تقویت کنم.»
نشست خبری بستری برای رسیدن به نتایج مطلوب
یکی از بارزترین ویژگیهای گبرلو در برگزاری نشستهای پرسش و پاسخ جشنواره فیلم فجر پرهیز از حاشیه، جنجال است.
او درباره این ویژگی خود در نشستهای خبری توضیح داد: «تعریف من از نشستهای خبری با دیگران متفاوت است، فکر میکنم در این نشستها دو گروه صاحبنظر پس از تماشای فیلمها به گفتوگو درباره آثار میپردازند تا به نتایج مطلوب برسند.»
گبرلو با اشاره به خصوصیاتی که میبایست مدیر جلسات پرسش و پاسخ دارا باشد، بیان کرد: «نشستهای خبری یک محیط ژورنالیستی پرهیاهوی کاذب نیست که مثلا مجری بخواهد کاری انجام دهد که حضار را شاد کرده یا جوک تعریف کند و گفت وگوها را سطحی و نازل پیش ببرد. من بیشتر به دنبال ارتقای اهالی سینما چه خبرنگاران و سینماگران هستم و تعریفم از نشست خبری این است که کمک کنیم به یکدیگر تا رشد کنیم.»
او درباره آنکه در این نشستها دو جریان مختلف با اهدافی متفاوت حضور دارند، گفت: «نکته دیگری که بسیار برای من اهمیت دارد این است که در نشستهای خبری دو جریان حضور دارند، یک جریانی که با اضطراب و دلهره فیلمش را ساخته و در روزهای پایانی آن را به جشنواره رسانده و منتظر است که ببیند چه اتفاقی رخ میدهد و دیگری جریانی است که آماده به قلم برای تحلیلهای خوب هست، فارغ از این دو جریان شور و هیجانی نیز در جشنواره وجود دارد که سعی میکنم آن را تبدیل به یک رفتار درست و محترمانه کنم برای همین ممکن است برخی اوقات برخوردهای تنشزایی داشته باشم ولی در مجموع فکر میکنم برخوردی که داشتم هیچ وقت توهینآمیز نبوده است.»
این منتقد با تاکید بر لزوم رعایت قوانین و اصول مدنظر جشنواره فیلم فجر، ادامه داد: «یک بخش دیگری از کار نیز تابع قوانین جشنواره است، من به عنوان مدیر نشستهای خبری آنچه را برگزارکنندگان درباره شکل برگزاری و مسایل مختلف میگویند رعایت میکنم. در واقع به دلیل آنکه مسئولیت نشستهای جشنواره را به طور کامل بر عهده ندارم و تنها مدیر جلسات هستم همیشه تابع قوانین جشنوارهام که هر سال براساس ضروریات و صلاحدید قوانینی را وضع میکنند و من آنها را رعایت میکنم.»
نشست فیلم «سلطان»
تلاش برای ایجاد دوستی میان خبرنگاران و سینماگران
نحوه مدیریت جلسات پرسش و پاسخ جشنواره فیلم فجر همواره یکی از مسایلی است که با واکنشهای مختلف فعالان حوزه مطبوعات همراه است.
گبرلو با اشاره به اینکه برگزارکننده نظم همواره مورد اعتراض قرار میگیرد، در این باره گفت: «طبیعی است که هر زمانیکه نظم و انضباط برقرار شود آن کسی که تذکردهنده و برقرار کننده نظم است همیشه مورد اعتراض مخاطبان قرار میگیرد، من سعی کردم که همواره محبت و دوستی را بین خبرنگاران و فیلمسازان به وجود آورم. تا آنجایی که میدانم تا به امروز هم این رویه خوب بوده و مشکل یا نارضایتی را شاهد نبودم.»
جمعبندی درباره محوریت نشستهای پرسش و پاسخ
امسال مدیریت جلسات پرسش و پاسخ پنج مجری و کارشناس برعهده دارند.
گبرلو درباره این شیوه برگزاری نشستها گفت: «این اقدام حرکت جدیدی است و در کنار منتقدان چند مجری تلویزیونی نیز مدیریت جلسات خبری را برعهده دارند، البته باید به جمعبندی نهایی در این زمینه رسید که نشستهای خبری مجری محور، منتقد محور یا مدیر و برقرارکننده نظم محور باشد. من شخصا معتقدم که جایگاه منتقد در نشست خبری نیست، بلکه میتواند در فضای دیگری و در یک سالن کوچکی فیلمساز و منتقد باهم حرف بزنند و علاقهمندان در آن جلسه شرکت کنند که البته این جلسه به حضور کارشناس نیاز دارد.»
او ادامه داد: «نشست خبری مکانی است که اطلاعات مربوط به فیلم و سوالاتی درباره نحوه تولید اثر را خبرنگاران برای آنکه به اطلاع عموم برسانند منتشر و اطلاعرسانی میکنند، به نظرم در این جلسه حضور مدیری قدرتمند نیاز است که جلسه را به گونهای پیش ببرد که رفتار یا تنش نامحترمانهای را شاهد نباشیم.»