جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
01:03 | | فجر 37

جشنواره سی‌وهفتم از نگاه منتقدان و اهالی رسانه

جشنواره سی‌وهفتم از نگاه منتقدان و اهالی رسانه

در دومین سالی که پردیس ملت به اهالی رسانه تعلق گرفت، تلاش شد برخی کاستی‌ها که در نتیجه نظرخواهی جشنواره سی و ششم روشن شده بود، برطرف شود .

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر پس از ۱۲ روز، عصر دوشنبه بیست و دوم بهمن ماه با برگزاری مراسم اختتامیه در برج میلاد به کار خود پایان داد. در این دوره هم به مانند سال گذشته پردیس سینمایی ملت میزبان منتقدان و اهالی رسانه بود.

حالا و با گذشت چند روز از پایان این رویداد فرصت مناسبی است برای تحلیل و ارزیابی برگزاری این دوره از جشنواره در پردیس سینمایی ملت. نخستین سال برگزاری جشنواره در پردیس ملت و اختصاص آن به اهالی رسانه فرصتی بود برای محک زدن این پردیس سینمایی ور فع نقص آن در دومین سال برپایی. در دومین سالی که پردیس ملت به اهالی رسانه تعلق گرفت، تلاش شد برخی کاستی‌ها که در نتیجه نظرخواهی جشنواره سی و ششم روشن شده بود، برطرف شود و حالا با چند روز فاصله از پایان کار جشنواره سی و هفتم، کیفیت برگزاری جشنواره در پردیس ملت از نگاه برخی از منتقدان، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران مورد بررسی قرار گرفته است.

جشنواره فیلم فجر نیازمند بنای متمرکزی است

سعید الهی کارشناس فرهنگی و منتقد سینما درباره روند برگزاری جشنواره سی‌وهفتم گفت: اساسا برگزاری جشنواره ای به گستردگی و اهمیت فیلم فجر برای متولیان و دست اندرکاران آن انرژی مضاعف و زیادی را می‌خواهد که از چند ماه قبل و در حین برگزاری جشنواره با قدرت تمام نسبت به برگزاری این رویداد مهم فرهنگی اقدام کنند لذا جا دارد در ابتدا جدا از همه کاستی ها و نقدها از همه دست اندرکاران جشنواره به خصوص روابط عمومی و کسانی که با اهالی رسانه در ارتباط بودند، تشکر کنم.

او ادامه داد: جداسازی سینماها و تفکیک آنها خیلی مورد تایید من نیست زیرا معتقدم جشنواره فیلم فجر نیازمند بنای متمرکزی است که اهالی رسانه، اهالی هنر و علاقمندان جدی هنر سینما بتوانند با یک مکانیزم صحیح و استاندارد جهانی در آن مکان تمرکز کنند و از دیدن فیلم ها استفاده کنند. دوستان زمانی تصور می کردند که شاید جابجایی از برج میلاد سخت باشد من خیلی اصراری به برگزاری جشنواره در برج ندارم اما معتقدم نیازمند به یک بنای متمرکز هستیم.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه پردیس سینمایی ملت بهترین گزینه است برای اهالی رسانه که قشر مطالبه‌گری از دست اندرکاران جشنواره به عنوان نمایندگان افکار عمومی هستند، یادآور شد: تردد به پردیس ملت راحت است، خارج از طرح ترافیک و زوج و فرد است و سالن های باکیفیتی از نظر فنی دارد و موجب می شود دوستان با آرامش فیلم ببینند. اما در رابطه با امکانات پردیس ملت باید فکر اساسی شود. نباید تنها از چند روز مانده به برگزاری جشنواره برای مشکلی مثل پارکینگ فکر کنیم. باید از همین امروز تدبیر کرد که اگر سال آینده قرار است جشنواره در آنجا برگزار شود نیازی به نظرسنجی نیست و این اقتدار را نباید از ستاد جشنواره گرفت زیرا ستاد جشنواره برگزارکننده ایونت است باید با اقتدار سالن را انتخاب کند و در عین حال شرایط تسهیل گری را برای آن سالن درنظر بگیرد تا مخاطبان آن راحت تر بتوانند استفاده کنند

او ادامه داد: بحث پارکینگ موردی است که باید فکر اساسی برای آن شود و علاه بر آن اینترنت باید کیفیتش بالاتر رود. درباره نمایش فیلم ها نکته قابل تقدیر این است که فیلم ها سر زمان نمایش داده شدند و تاخیری نداشتند و از نظر کیفیت صدا و تصویر مشکلی نداشتند و این نکته قابل تقدیر است.

الهی گفت: درخصوص مراسم قرعه کشی انتظار می رود اهالی فرهنگ و هنر با توجه به بلوغ فکری که دارند از رویکرد قرعه کشی پرهیز کنند و بین دوستانی که فیلم هایشان پذیرفته می شود تعامل صورت گیرد و نیازی به قرعه کشی نباشد. اهالی سینما می توانند رودررو بنشینند و به ستاد جشنواره اعتماد کنند.

نگران نداشتن صندلی برای دیدن فیلم ها نبودیم

مازیار فکری ارشاد منتقد سینما با بیان اینکه از برگزاری جشنواره در پردیس سینمایی ملت راضی‌تر است گفت: در برج میلاد همیشه با استرس وارد سالن نمایش می شدیم؛ به خاطر حضور آدم های بی ربط مشخص نبود که صندلی برای دیدن فیلم ها وجود داشته باشد.

او ادامه داد: در پردیس سینمایی ملت ۲ سال است که با آرامش فیلم ها را می بینیم و درمجموع فضای مناسبی برای دیدن فیلم ها فراهم شده است. در کنار آن ایده تپ‌سی بسیار خوب بود زیرا رفت و آمد را راحت تر کرده بود. البته من باز هم معتقدم که باید فکر جدی برای پارکینگ پردیس ملت شود زیرا یکی از پارکینگ ها فاصله زیادی با پردیس داشت و بعضی روزها شاهد بودیم که حتی تا دم در ورودی هم ماشین پارک شده بود.

این منتقد سینما در ادامه گفت: یکی از مزیت های برگزاری این دوره جشنواره نبودن آدم های بی ربط و اضافی در کنار مطبوعاتی‌ها بود. ۸ سال با استرس و عصبانیت در برج میلاد فیلم می دیدیم اما در این دو سال و مخصوصا امسال نگران نداشتن صندلی برای دیدن فیلم ها نبودیم.

صندلی های سالن ها استانداردتر شود

پژمان لشگری‌پور منتقد سینما نیز با بیان اینکه یکی از مزیت های جشنواره امسال حل شدن مشکل پارکینگ پردیس سینمایی ملت بود، گفت: ۲۵ سال است که در سینمای مطبوعات فیلم های جشنواره را می‌بینم. به نظرم یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد صندلی های سالن ها است که باید کیفیت مناسبی برای مخاطبان داشته باشند زیرا در طول روزهای برگزاری جشنواره حداقل برای دیدن ۴ فیلم جشنواره بر روی این صندلی ها می نشینیم و اگر صندلی ها راحت نباشند موجب خستگی می شوند.

او ادامه داد: از نکات مهم دیگراین است که سینمایی که قرار است ۱۰ روز میزبان باشد باید از چند روز قبل نیازهای اولیه را فراهم کند تا به شکل تمیز و مرتب در اختیار میهمانان قرار گیرد. همچنین رفتار پرسنل سینما که قرار است پذیرای میهمانان جشنواره باشند باید به مراتب بهتر باشد.

هنرمندان باید نزدیک استودیوها باشند

محمدرضا مقدسیان منتقد سینما هم گفت: در ابتدا باید دید پردیس ملت را با چه هدفی استفاده می کنیم، اگر هدف داشتن سالن برای فیلم دیدن اهالی رسانه و منتقدان و برگزاری نشستهای پرسش و پاسخ است، جای مناسبی است و در این ۲ سال موفق بوده است.

وی ادامه داد: نکته ای که باید مورد بررسی قرار گیرد این است که پردیس ملت برای استودیوها جای مناسبی نیست زیرا آنها باید در کنار هنرمندان باشند تا در برنامه‌هایشان از آنها استفاده کنند. برنامه‌هایی که از قبل ضبط می شوند این مشکل را ندارند اما برای برنامه های زنده دردسترس نبودن هنرمندان سخت است زیرا باید آنها را از قبل آفیش کنند.

این منتقد سینما خاطرنشان کرد: اگر بگوییم از برگزاری جشنواره در پردیس ملت ناراضی هستیم، بی انصافی است زیرا از نزدیک شاهد زحمات دست اندرکاران جشنواره بودیم اما من معتقدم باید جایی ما بین پردیس سینمایی ملت و برج میلاد وجود داشته باشد که درحال حاضر چنین جایی نداریم.

جشنواره ای منظم و خط کشی شده برگزار شد

عباس یاری دبیر مجله فیلم معتقد است که در بخش اجرایی جشنواره بسیار منظم، دقیق و خط کشی شده بود.

این روزنامه‌نگار قدیمی حوزه سینما درباره جشنواره سی‌وهفتم گفت: نکته ای که در هر جشنواره ای باید به آن نگاه جدی شود این است که باید در جشنواره به عنوان یک کار فرهنگی از آدم های متخصص استفاده شود. خوشبختانه امسال برگزارکنندکان جشنواره با تجربه ای که از سال های گذشته گرفته‌اند افتتاحیه، اختتامیه و نمایش فیلم ها را بدون تاخیر و سروقت شروع کردند که این امری قابل اعتنا و قابل تقدیر است.

روابط عمومی جشنواره انسجام خوبی داشت

فرانک آرتا از روزنامه شرق معتقد است که نظم جشنواره امسال خیلی خوب بود و یکی از مزیت های جشنواره سی‎وهفتم نسبت به سال‌های گذشته این بود که در این دوره نه در محیط پردیس ملت و نه در سالن‌های نمایش فیلم افراد متفرقه و کودک ندیدیم.

او ادامه داد: پارکینگ پردیس ملت امسال مدیریت شد و مشکلات سال گذشته را نداشت. البته تپسی هم برای اهالی رسانه درنظر گرفته شده بود که رفت و آمد را آسان‌تر می کرد. اطلاع‌رسانی تیم خبری نیز منظم بود و در مجموع انسجام خوبی در روابط عمومی جشنواره وجود داشت.

به راحتی فیلم دیدیم

امیرحسین اشرفی دبیر خبرگزاری پانا معتقد است که پردیس سینمایی ملت امسال در مقایسه با سال گذشته بهتر بود و مشکلاتی که سال گذشته با آن مواجه بودند که از مهمترین آنها پارکینگ بود امسال دیگر وجود نداشت. دیدن فیلم ها بسیار راحت بود و شلوغی و صف‌های طولانی نیز وجود نداشت.

در صف طولانی برای دیدن فیلم ها نماندیم

علی رستگار خبرنگار روزنامه جام جم هم با بیان اینکه امکانات مورد نیاز برای خبرنگاران در روزهای برگزاری جشنواره کافی بود گفت: میزان رضایت از جشنواره امسال در مقایسه با جشنواره های سال های گذشته بسیار بیشتر است زیرا از نظر امکاناتی که برای هر خبرنگاری لازم است تا در روزهای برگزاری جشنواره داشته باشد، چیزی کم نبود.

او افزود: درنظرگرفتن تپ‌سی برای خبرنگاران کاری بود که برای اولین بار در جشنواره انجام شده بود و ایده بسیار خوبی بود زیرا هزینه ها را برای اهالی رسانه پایین آورد. علاوه بر آن دیگر برای دیدن فیلم ها در صف طول و دراز قرار نگرفتیم و به راحتی توانستیم فیلم ها را ببینیم. روابط عمومی جشنواره در هر ساعتی از روز پاسخگو بود.

با احترام به تماشای فیلم‌های جشنواره نشستیم

وحید سعیدی دبیر فرهنگی روزنامه هفت صبح نیز معتقد است که از ابتدایی ترین حقوق یک خبرنگار داشتن صندلی برای نشستن و فیلم دیدن است که خوشبختانه در ۲ سال اخیر که پردیس سینمایی ملت میزبان اهالی رسانه بود و مخصوصا امسال این اتفاق افتاده است.

او ادامه داد: در سال هایی که جشنواره در برج میلاد برگزار می شد باید در صف های طولانی برای دیدن فیلم ها می ایستادیم و در نهایت هم مشخص نبود که در سالن جای مناسبی برای دیدن فیلم پیدا شود. امسال با احترام و آرامش در پردیس سینمایی ملت و بدون ایستادن در صف های طولانی به تماشای فیلم ها نشستیم. به نظرم انتقادات نسبت به جابه‌جایی جشنواره از برج میلاد به پردیس ملت صحیح نیست زیرا هیچ سالی در برج میلاد اهالی رسانه جای مناسبی برای دیدن فیلم ها نداشتند و حتی صاحبان آثار هم از نبودن کیفیت مناسب برای صدا و تصویر ناراضی بودند.

سعیدی همچنین یادآور شد: در دو سال اخیر روابط عمومی جشنواره کارش را به خوبی انجام داد و از آشفتگی و بی نظمی دوره های گذشته خبری نبود. البته باید یادآور شوم که این نظم در دوره دبیری آقای محمد خزاعی هم وجود داشت.

کیفیت صدا و تصویر سالن‌ها بسیار خوب بود

سید محمد سلیمانی سردبیر مجله جهان سینما بیان کرد: کیفیت برگزاری جشنواره فیلم فجر امسال در مقایسه با سال گذشته بهتر شده بود و مشکلات سال گذشته از جمله پارکینگ که مهمترین و اصلی ترین مشکل بود برطرف شده بود اما با این حال برای سال آینده باید تدبیری برای هر چه بهتر شدن پارکینگ پردیس ملت اندیشیده شود.

او ادامه داد: سالن نمایش فیلم ها از نظر کیفیت صدا و تصویر بسیار خوب بود .همچنین با بیشتر بودن تعداد مجری ها تنوع در برگزاری نشست های پرسش و پاسخ بیشتر بود. از سوی دیگر اهالی رسانه در صف های طولانی برای دیدن فیلم ها نبودند و همچنین کارت ها و کاتالوگ ها به سرعت و با نظم در اختیار خبرنگاران قرار گرفت.

ایده تپسی بسیار خوب بود

یکی دیگر از تمهیداتی که در این دوره از جشنواره برای اهالی رسانه در نظر گرفته شده بود تخفیف ۶۰ درصدی برای استفاده از تاکسی اینترنتی تپ‌سی بود. اتفاقی که با توجه به محدودیت تعداد پارکینگ‌های سینمای رسانه‌ها با استقبال اهالی رسانه و منتقدان روبه‌رو شد.

محمد صابری دبیرهنری خبرگزاری مهر با بیان اینکه ایده تپسی برای اهالی رسانه بسیار خوب بود، گفت: شرایط برگزاری جشنواره نسبت به سال گذشته متفاوت و به نظرم میزان رضایتمندی بیشتر بود.

او ادامه داد: مساله پارکینگ که سال گذشته مشکل جدی بود دیگر وجود نداشت، اکران فیلم ها در سالن ها با کیفیت خوب انجام شد، برگزاری مراسم قرعه کشی برای فیلم ها بسیار خوب و نشست های خبری اصلاح‌شده‌تر از سال گذشته بود. البته این نشست‌ها در مجموع مشکل ماهیتی دارند و در ابتدا باید بدانیم که کارکرد این نشست ها چیست؟ زیرا اهالی سینما احساس می کردند سطح سوالات پایین است و اهالی رسانه هم معتقد بودند که اهالی سینما مغرور هستند به همین دلیل باید به کارکرد اصلی این نشست ها توجه بیشتری شود.

دکورهای جشنواره نمای خوبی داشتند

امیرحسین غضنفری دبیرعکس سینماپرس نیز با بیان این نکته که امسال دکورها برای عکاس های رسانه ها خوب بود زیرا نماهای خاصی داشت و کار ما را راحت تر می کرد گفت: در هر دوره قبل از نمایش برای همه فیلم ها فتوکال وجود دارد و ما عکاس ها حتما باید حضور داشته باشیم و زمانی که به پایان می رسید و ما می‌خواستیم فیلم ببینیم دیگر صندلی برای ما وجود نداشت اما خوشبختانه امسال چنین مشکلی نداشتیم و اگر سالنی پر بود درب سالن دیگر را باز می کردند.

وی همچنین در نظر گرفته شدن تپ‌سی برای رفت‌وآمد اهالی رسانه را از نکات مثبت این دوره از جشنواره دانست.

مشکلات سال گذشته، امسال مرتفع شد

شیما غفاری سردبیر سرویس هنری خبرگزاری ایسنا با بیان اینکه امسال شاهد برگزاری بهتر جشنواره بودیم گفت: امسال در مقایسه با سال گذشته جشنواره مشکل خاصی نداشت. سال گذشته مشکل پارکینگ و اینترنت جدی بود که خوشبختانه امسال مرتفع شده بود.

او ادامه داد: تنها نکته که باید برای سال آینده توجه بیشتری شود وجود آدم‌های ناشناس در نشست‌های پرسش و پاسخ فیلم‌ها است که موجب می‌شد کمی نظم نشست ها به هم بخورد.

کیفیت برنامه‌ها بالاتر رفت

سحر قناعتی از خبرگزاری صدا و سیما معتقد است که جشنواره سی‌وهفتم نظم بسیار خوبی داشت و اطلاع‌رسانی بسیار خوبی برای برنامه‌ها و ارتباط های زنده‌شان داشتند و با همکاری روابط عمومی جشنوار کیفیت برنامه‌ها هم بالاتر رفت.

او افزود: از دیگر نکات قابل توجه این بود که بسیاری از افرادی که به پردیس ملت رفت و آمد داشتند اغلب ماشین نداشتند و استفاده از تپ‌سی برای آنها خوب بود مخصوصا با تخفیفی که درنظر گرفته بودند.

هنرمندان در کنار اهالی رسانه قرار گیرند

امیرحسین مکاریانی دبیر خبرگزاری تسنیم با ابراز رضایتمندی از جشنواره فیلم فجر ۳۷ بیان کرد: جشنواره امسال از همه نظر خوب بود اما نکته ای که برای سال های آینده باید به آن توجه شود در دسترس بودن هنرمندان برای اهالی رسانه است زیرا اهالی رسانه نیاز دارند تا بعد از دیدن فیلم ها با آنها گپ و گفتی داشته باشند.

نباید از تلاش متولیان جشنواره در مسیر شفاف سازی غافل بود

رضا میرمحرابی دبیر سایت عصر ایران نیز معتقد است که جشنواره فیلم فجر در هر دوره با آزمون و خطا همراه بوده است؛ در این دوره نیز تلاش شد تا اشکالات برگزاری دوره‎های قبل برطرف شود و در این مسیر از تلاش‎های تیم اجرایی و روابط عمومی باید قدردانی کرد.

این پژوهشگر رسانه ادامه داد: این دوره جشنواره فیلم فجر با نظم و انسجام بهتری برگزار شد و نباید از تلاش‎های متولیان جشنواره در مسیر شفاف‎سازی برخی رویکردها و بهبود برخی روش‎ها غافل بود. اما بدون تردید مشکلات و موانعی نیز وجود دارد که باید به تدریج بررسی و حل شود. در فضایی که بین منتقدان، سینماگران و اهالی رسانه فاصله افتاده است، اختلاف‎ها و سوتفاهم‎ها پررنگ می شود.

میرمحرابی بیان کرد: شاید در پایان سی و هفتمین دوره باید بگوییم مشکلات نرم افزاری بیشتر از مشکلات سخت افزاری جشنواره فجر را از شکوه و جلوه همیشگی‎اش دور می کند. تشکیل اتاق فکر و بررسی نظرات اهالی سینما و رسانه می‎تواند از دیدگاه‎های جدید و پویا برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره سی و هشتم رونمایی کند.

جشنواره امسال منظم بود

آرین امیرخان از فیلم نیوز با تاکید بر نظم این دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: در سال گذشته پارکینگ و اینترنت از مشکلات اساسی بود که اهالی رسانه با آن مواجه بودند و امسال این مشکلات برطرف شده بود و کیفیت تصویر و صدا سالن ها برای دیدن فیلم ها نیز بسیار خوب بود.

مسافت بین پلاتوها و نشست خبری کم شود

سحر عصرآزاد منتقد سینما و مجری برنامه اینترنتی کافه آپارات هم درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر در دوره سی‌وهفتم گفت: امسال فیلم‌ها با کیفیت خوب صدا و تصویر در پردیس سینمایی ملت به نمایش درآمد و از نکات مثبت این بود که فیلم‌ها در چند سالن به نمایش داده می شد و در ۲ سالن با تاخیر شروع می شد که امر خوبی بود زیرا ما که برنامه داشتیم و باید ابتدا برنامه را به سرانجام می‌رساندیم ممکن بود کمی با تاخیر به فیلم ها برسیم.

او ادامه داد: روابط عمومی جشنواره به شکل خوبی پاسخگو و در دسترس بود و اگر ما و دوستان دیگر مشکلی داشتیم به سرعت رسیدگی می شد. دردسترس بودن دوستان روابط عمومی به سابقه رسانه ای آنها برمی گردد زیرا به خوبی می دانستند چه مواردی برای همکارانشان از اهمیت زیادی برخوردار است.

این منتقد سینما یادآور شد: یکی از موضوعاتی که برای سال های آینده باید به آن توجه شود، فاصله ای است که بین پلاتوها و استودیوها با سالن نشست خبری وجود دارد. مسافت زیاد بود و به سختی می شد هنرمندان را به طبقات بالا آورد و رقابتی که در این میان بین برنامه‌ها برای آوردن هنرمندان وجود داشت، ناخوشایند بود. اینکه با چه ترفندی بتوان هنرمندان را به سمت استودیوها و پلاتوها بیاوریم شکل خوبی نداشت. امسال در کافه آپارات ۸۲ گفتگو گرفتیم و هر کدام از این مهمانان را به سختی به پلاتو آوردیم.

عصرآزاد گفت: از دیگر نکات مثبت جشنواره امسال امکان دسترسی همکاران با تپ‌سی بود که شرایط بسیار خوبی فراهم شده بود تا آنجا که به خاطر رفت و آمد آسان من ماشین خودم را نمی آوردم و از تپ‌سی استفاده می کردم.

قطعی در برنامه زنده نداشتیم

حمیدرضا مدقق مجری برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه جشنواره امسال بسیار بهتر از سال گذشته برگزار شد، گفت: برنامه ما «شهر فرنگ» بیشتر اوقات زنده بود و خوشبختانه مشکلی نداشتیم و در طول این مدت حتی یکبار هم دچار قطعی برنامه نشدیم.

وی ادامه داد: از مزیت های امسال پردیس ملت این بود که دکورها بسیار وسیع بود و برنامه ها با هم هم‌پوشانی نداشتند و هرکدام از برنامه های تلویزیونی به راحتی می توانستند کار خود را انجام دهند و ما به عنوان یک برنامه تلویزیونی در طول روزهای برگزاری جشنواره با مشکلی مواجه نشدیم.

استقبال خوب از جشنواره امسال

مریم واحدی از خبر رادیو نیز گفت: این دوره از جشنواره به خوبی و با استقبال زیادی برگزار شد. در سال گذشته مشکلاتی نظیر پارکینگ و اینترنت وجود داشت که امسال برطرف شده بود. مسئولین جشنواره و مدیریت پردیس ملت زحمات زیادی کشیده بودند.

متاسفانه مرورگر فعلی شما قدیمی بوده و پشتیبانی نمی‌شود!

لطفا از مرورگرهای بروز نظیر Google Chrome و Mozilla Firefox استفاده نمایید.