شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳
20:47 | | فجر 38

پوران درخشنده: ظهور نسل جدید فیلمسازان اجتماعی در نگاه نو برای آینده سینما مفید است

پوران درخشنده: ظهور نسل جدید فیلمسازان اجتماعی در نگاه نو برای آینده سینما مفید است

در میان ۱۰ اثر منتخب برای حضور در بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر ۷ اثر با مضمون اجتماعی ساخته شده اند، این آمار نشان می‌دهد که فیلمسازان جوان سینما به شدت درگیر مسائل و دغدغه‌های اجتماعی جامعه هستند، از طرفی، اما خطر حذف ژانر‌های دیگر بار دیگر در سینمای ایران به گوش می‌رسد.

طی چند روز گذشته هیأت انتخاب بخش فیلم‌های سینمایی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر متشکل از محمد احسانی، محمود اربابی، همایون اسعدیان، یلدا جبلی، رضا درستکار، سید محمود رضوی و حسین کرمی اسامی فیلم‌های بخش نگاه نو «ویژه فیلم اول کارگردانان» را اعلام کردند.

«آن شب» به کارگردانی کورش آهاری، «بی‌صدا حلزون» ساخته بهرنگ دزفولی‌زاده، «پدران» به کارگردانی سالم صلواتی، «پوست» به کارگردانی مشترک بهمن ارک و بهرام ارک، «دشمنان» ساخته علی درخشنده، «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان، «ریست» به کارگردانی محمدرضا لطفی، «شنای پروانه» ساخته محمد کارت، «کشتارگاه »به کارگردانی عباس امینی و «لباس شخصی» ساخته امیرعباس ربیعی آثاری هستند که امسال در بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور خواهند داشت.

از نکات جالب توجه در بین آثار حاضر در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر می‌توان به حضور بازیگران صاحب سبک سینما در آثار کارگردانان کار اولی اشاره کرد، شهاب حسینی، هدایت هاشمی، مهران احمدی، ساعد سهیلی، امیر جدیدی، رضا بهبودی، جواد عزتی، پانته آ بهرام، حسن پورشیرازی، مانی حقیقی، طناز طباطبایی و بهنوش بختیاری از جمله بازیگرانی هستند که در این ده اثر یاد شده حضور دارند.

از سویی دیگر می‌توان به نظر هیات انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در انتخاب این آثار از لحاظ مفهومی و ژانر توجه داشت، اتفاقی که شاید در هیاهوی حضور بازیگران کمی به فراموشی سپرده شود، در صورتی که این انتخاب‌ها می‌توانند حال و هوای یک جشنواره را به طور کامل عوض کنند.

انتخاب ۱۰ فیلم بخش نگاه نو کاملاً درست و امیدوارکننده است

پوران درخشنده نویسنده و کارگردان سینما پیرامون انتخاب آثار بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: از نظر من انتخاب هیات انتخاب و حضور این ۱۰ فیلم در جشنواره فیلم فجر کاملاً به جا بوده و به شخصه از آثار منتخب در بخش نگاه نو راضی هستم.

وی در همین راستا ادامه داد: خوشبختانه در میان ده اثر اعلام شده ۷ اثر به سینمای اجتماعی که سینمای مورد علاقه من است تعلق دارد، انتخاب هیات داوران نسبت به این آثار از نظر من کاملاً امیدبخش است، زیرا این آثار می‌توانند به عنوان نمایندگان خوب سینمای اجتماعی از سوی نسل جوان سینما معرفی شوند.

کارگردان فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» در همین راستا خاطرنشان کرد: حضور کارگردانان جوان در بخش نگاه نو و توجه ویژه آن‌ها به سینمای اجتماعی می‌تواند نویدبخش ظهور نسلی از کارگردانان را بدهد که از سینمای کمدی رایج فاصله دارند و به طرح مسائل و دغدغه‌های روز جامعه می‌پردازد، این حضور در سال‌های بعد می‌تواند سینمای دغدغه مندی را به ارمغان بیاورد.

در میان ۱۰ اثر منتخب برای حضور در بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر ۷ اثر با مضمون اجتماعی ساخته شده اند، این آمار نشان می‌دهد که فیلمسازان جوان سینما به شدت درگیر مسائل و دغدغه‌های اجتماعی جامعه هستند.

تنها ۳ اثر از میان ۱۰ اثر بخش نگاه نو آثار غیر اجتماعی هستند، ۲ اثر در این میان سیاسی بوده و یکی اثر معمایی و رازآلود است، عدم تنوع ژانر در سینما سالهاست مسئله ساز شده و نمود بیرونی آن را به خوبی می‌توان در مهمترین رویداد سینمایی کشور جستجو کرد، البته بدون شک جشنواره فیلم فجر در قبال این مسئله مورد اتهام نیست و باید دید چرا سینما اکثریت ژانر‌های سینمایی را طرد کرده و تنها به دو ژانر قالب کمدی و اجتماعی می‌پردازد.

«آن شب» به کارگردانی کورش آهاری تنها فیلم بخش نگاه نو است که در ژانر معمایی و رمزآلود ساخته شده است، ژانری که تماشاگر امروز کمی با آن بیگانه است، «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان و «لباس شخصی» ساخته امیرعباس ربیعی دو اثر سیاسی و دلهره‌آور بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر هستند. آثاری که با توجه به نگاه مثبت داوران به چنین آثاری در سالهای گذشته شانس زیادی را در اختتامیه خواهند داشت.

«بی‌صدا حلزون» ساخته بهرنگ دزفولی‌زاده، «پدران» به کارگردانی سالم صلواتی، «پوست» به کارگردانی مشترک بهمن ارک و بهرام ارک، «دشمنان» ساخته علی درخشنده، «ریست» به کارگردانی محمدرضا لطفی، «شنای پروانه» ساخته محمد کارت و «کشتارگاه» به کارگردانی عباس امینی تماماً سبک اجتماعی را دنبال می کنند، شاید این آثار همگی در یک ژانر مشخص نباشند اما همه آنها زیرشاخه سینمای اجتماعی محسوب می شوند.

منبع:میزان

متاسفانه مرورگر فعلی شما قدیمی بوده و پشتیبانی نمی‌شود!

لطفا از مرورگرهای بروز نظیر Google Chrome و Mozilla Firefox استفاده نمایید.