انتخاب ۲۲ فیلم برای بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال فیلم فجر انجام شد و طبق معمول حواشی خاص خودش را به همراه داشت، اما باید توجه داشت که اگر از این هیأت انتخاب هر نتیجه دیگری هم بیرون میآمد، چندین و چند معترض و مدعی دیگر از قرار نگرفتن در ویترین سالانه سینمای ایران گلایهمند میشدند و این رسم همیشگی جشنواره بوده است.
رسمی که البته نشان از اهمیت حضور در فجر و جایگاه آن میدهد و از سوی دیگر شاید نشانه حجم بالای فیلمهای متوسط رو به بالا باشد که همیشه انتخاب را سخت میکند و نمونهاش، انتخاب و داوری در جشنواره سال گذشته بود که با حجم انبوهی از این آثار روبهرو بودیم.
در بررسی اجمالی آثار انتخاب شده برای «سودای سیمرغ» امسال، چند نکته جالب توجه است:
۱- امسال از ۱۱۵ فیلم رسیده، ۸۵ فیلم دیده شد و سوای از فیلمهای دارای پروانه ساخت غیرسینمایی که از انتخاب حذف شدند، ۲۲ فیلم برای بخش سودای سیمرغ، ۱۰ فیلم برای بخش نگاه نو و ۵ فیلم رزرو انتخاب شدند و البته گفته شد که فیلم قاتل و وحشی در صورت حل مشکلات مالکیتیاش میتواند به این فهرست اضافه شود. حجم فیلمهای دیده شده توسط هیأت انتخاب، امسال در نوع خود جالب توجه بود.
۲- امسال از فیلمسازان نسل اولی، تنها «مسعود کیمیایی» با فیلم تازهاش با نام «خون شد» در جشنواره حاضر است.
۳- نیکی کریمی با فیلم «آتابای» تنها فیلمساز زن بخش سودای سیمرغ این دوره جشنواره است.
۴- امسال چهار فیلم آن شب (کوروش آهاری)، شنای پروانه (محمد کارت)، پوست (بهمن ارک و بهرام ارک) و روز صفر (سعید ملکان) از بخش نگاه نو به سودای سیمرغ آمدهاند که در نوع خود جالب توجه است. به این ۴ فیلم میتوان دیگر فیلم بخش نگاه نو (بیصدا حلزون- بهرنگ دزفولیزاده) را هم اضافه کرد که نامش به عنوان فیلم رزرو مطرح شده است.
۵- از فیلمدومیهای امسال میتوان به فیلمهای مغز استخوان (حمیدرضا قربانی) و قصیده گاو سفید (بهتاش صناعیها) اشاره کرد. تومان (مرتضی فرشباف) هم اگر فیلم سازندهاش را با تعاریف حال حاضر سازمان سینمایی ویدئویی بدانیم، فیلم دوم او خواهد بود. البته «سه ماهی» قربانی هم به عنوان فیلم ویدئویی از جشنواره یاس برنده جایزه شد.
۶-پنج فیلم از پنج فیلمساز که حال و هوای آثار پیشین آنها «هنروتجربه»ای بود و به نظر میرسد آثار متفاوتی باشند، در سودای سیمرغ امسال حضور دارند. فیلمهایی، چون ابر بارانش گرفته (مجید برزگر)، پوست (بهمن ارک و بهرام ارک)، تومان (مرتضی فرشباف)، قصیده گاو سفید (بهتاش صناعیها) و سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی) از این دستهاند.
۷- رقابت فیلمسازان شناختهشده در فجر امسال هم در نوع خود جالب توجه است. خروج (ابراهیم حاتمیکیا)، خورشید (مجید مجیدی)، خون شد (مسعود کیمیایی)، درخت گردو (محمدحسین مهدویان)، روز بلوا (بهروز شعیبی)، سه کام حبس (سامان سالور)، من میترسم (بهنام بهزادی)، مردن در آب مطهر (نوید محمودی) از جمله فیلمهایی است که توسط کارگردانهای مجرب و جوان شناخته شده و مطرح ساخته شدهاند و کنجکاویبرانگیز هستند.
۸- توجه به سینمای کمدی که در سالهای گذشته رد پررنگتری در فجر داشت، شاید به دلیل شرایط حاکم بر کشور، کمرنگ شده است. کمدی خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری (پیمان قاسمخانی) در سودای سیمرغ جشنواره امسال حضور دارد و دوزیست (برزو نیکنژاد) هم رگههایی از طنز دارد.
۹- گفته شد فیلمسازانی، چون کمال تبریزی (دستانداز)، هاتف علیمردانی (ستاره بازی)، علی عطشانی (سلفی با دموکراسی)، شهریار بحرانی (آفتاب نیمهشب) و … به دلیل آماده نشدن نسخه نهایی دیده نشدند در حالی که برخی فیلمهایی که کامل نشده بودند، توسط هیأت انتخاب دیده شدند. به نظر میرسد فیلمهایی که کلا دیده نشدند، حجم بالایی از جلوههای وِیژه بصری در آنها استفاده شده بود و اعضای هیأت انتخاب به این دلیل نتوانستند این فیلمها را ببینند.
۱۰- با نرسیدن و حذف برخی فیلمها از جشنواره فیلم فجر، شاید بتوان احتمال داد از سازندگان فیلمهای نرسیده به فجر جهت داوری در بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره دعوت شود.
منبع:میزان