یکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱
19:50 | | فجر 38

پنج خبرنگار و منتقد سینما از بازگشت آرامش به سینمای‌رسانه‌ها گفتند

پنج خبرنگار و منتقد سینما از بازگشت آرامش به سینمای‌رسانه‌ها گفتند

فهرست نهایی اسامی اهالی رسانه برای حضور در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از سوی روابط عمومی جشنواره منتشر شد در حالی که بسیاری از متقاضیان حضور در سینمای رسانه‌، به دلیل عدم تطابق با شرایط آئین‌نامه‌ای از لیست نهایی حذف شدند.

به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، محمد صابری دبیر هنر خبرگزاری مهر درباره انتشار این لیست و حذف اهالی غیر رسانه گفت: «اتفاقی که در طی دوسال ،مسعود نجفی و تیم روابط عمومی جشنواره رقم زده‌اند، اتفاق بسیار خوبی است. وقتی درباره خبرنگاری سینما، مخصوصا در زمانی که فضای مجازی حرف اول را می‌زند، صحبت می‌کنیم، این موضوع اهمیت بیشتری می‌یابد چرا که کمک می‌کند تا بتوانیم فضای سالم‌تری داشته باشیم.»
او با تأکید بر اینکه پردیس ملت از لحاظ فنی بسیار درست و تخصصی عمل می‌کند، گفت: «در نظرسنجی که روابط عمومی جشنواره ایجاد کرده بود، گزینه پردیس سینمایی ملت را انتخاب کردم، به خاطر اینکه پردیس ملت، یک سالن سینمای تخصصی است و اهالی رسانه می توانند با کیفیت‌ هرچه تمام‌تر فیلم‌ها را مشاهده کنند.»
علیرضا مجمع نویسنده، منتقد و روزنامه‌نگار قدیمی و نویسنده روزنامه شهروند با تاکید بر این که این شفاف‌سازی‌ها لازمه داشتن یک جشنواره تخصصی است، گفت:«سال‌های پیش که این رویداد سینمایی در برج میلاد برگزار می‌شد، حضور افراد بی‌ربط به این حوزه در کاخ رسانه‌ها بیشتر به چشم می‌آمد. برخی در این کاخ حضور پیدا می‌کردند تا بتوانند در صفحات مجازی فعالیت کنند. امسال تیم روابط عمومی جشنواره، باعث شد تا افرادی که سال‌ها در این حوزه فعالیت دارند با فراغ بال بتوانند کارکنند. نکته‌ای که برایم سوال برانگیز بود حضور عوامل اجرایی سازمان صداوسیماست. آیا این تعداد افراد در رسانه ملی در بخش سینما فعالیت می‌کنند؟ به هرحال این شفاف سازی در دوسال اخیر باعث شده تا کمترشاهد افرادی باشیم که در دنیای سینما فعالیت ندارند.»
 فهیمه پناه‌آذر خبرنگار و نویسنده حوزه فرهنگ و هنر روزنامه همشهری در ارزیابی لیست نهایی منتشر شده از اهالی رسانه در جشنواره فیلم فجر گفت: «هرسال چندین جشنواره کوچک و بزرگ سینمایی برگزار می‌شود اما بزرگ‌ترین آن‌ها جشنواره فیلم فجر است که همه اهالی رسانه دوست دارند در آن شرکت کنند، هم فیلم‌ها را تماشا کنند و هم با دوستان و همکارانشان تبادل‌نظر کنند. در حقیقت، فجر دورهمی بزرگ اهالی مطبوعات است. در این میان مطبوعاتی که حتی ارتباطی به حوزه فرهنگ و هنر ندارند تمایل به حضور در جشنواره را دارند. اقدام جشنواره در جداکردن خبرنگارانی که در طول سال فعال بودند و مرتبط به حوزه فرهنگ و هنر هستند از افرادی که تمام فعالیت‌شان منوط به ده روز است، اتفاق جالبی است.از طرفی با توجه به خصلت‌هایی که روزنامه‌ها دارند اهالی مطبوعات ممکن است یک سال کار کنند و یک سال بی‌کار باشند. البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدبیر خوبی در این زمینه اندیشیده‌ و به آن دسته از اهالی مطبوعات که چندین سال است فعالیت نمی‌کنند اما در گذشته فعال بوده‌اند، کارت مهمان اختصاص داده است که کار خوب و شایسته‌ای است. چرا که حضور در کاخ جشنواره صرفا با هدف تماشای فیلم‌ها نیست بلکه تبادل نظری هم میان اهالی رسانه شکل می‌گیرد. ممکن است درطول سال خبرنگاران فرصت تبادل نظر و گپ و گفت با یک‌دیگر را نداشته باشند و فرصت ده روزه جشنواره این امکان را فراهم می‌کند‌ تا نقدهای دوستانه‌ای باهم داشته باشند.»
او در ادامه از انتخاب مجدد پردیس ملت به عنوان کاخ جشنواره افزود: «انتخاب هر مکانی به عنوان کاخ جشنواره نظرات مثبت و منفی متعددی را به دنبال دارد. و هرکس با توجه به اولویت‌های خود یکی‌ از سینما‌ها را انتخاب می‌کند. اما اقدام خوب جشنواره در برگزاری نظرسنجی از اهالی مطبوعات مبنی بر انتخاب پردیس ملت و یا برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره، قابل تقدیر است. چرا که رای اکثریت را در نظر گرفته‌اند. اما امیدوارم سازمان سینمایی محلی را به صورت دائمی به کاخ جشنواره اختصاص دهد که مختص به اهالی مطبوعات باشد و تمام جشنواره‌های مرتبط با این حوزه اعم از فیلم‌‌کوتاه، مستند، کودک و حتی بخشی از جشنواره‌های سینمایی شهرستان‌ها هم در آن محل به نمایش درآیند.»
محمد سلیمانی سردبیر مجله جهان سینما درباره مساله صدور کارت‌های اهالی مطبوعات و اولویت‌های آن گفت:«هر سال بحثی راجع به افرادی که متقاضی حضور در جشنواره هستند و اسامی که در نهایت تایید می‌شوند وجود دارد و سال‌هایی که ظرفیت جشنواره کم‌تر بوده است، نگرانی‌های بیشتری را به دنبال داشته است که شاید افرادی که صاحب صلاحیت هستند نتوانند در جشنواره شرکت کنند. اقداماتی که روابط‌عمومی جشنواره در چند سال اخیر انجام داده این مشکل را تا حدود زیادی حل کرده است. باید در سال‌های آینده نیز به همین شیوه عمل شود. همان طور که امسال ارزیابی بهتری نسبت به سال گذشته وجود دارد و انشالله نتیجه مثبت آن را در جشنواره امسال شاهد باشیم.»
وی افزود: «پردیس ملت امکانات نمایشی مناسب‌تری نسبت به برج میلاد دارد و انتخاب خود من نیز این سینما است. البته امیدوارم مشکل پارکینگ آن حل شده باشد که در این صورت مشکل مسافت و دسترسی که بعضی دوستان مطرح می‌کردند نیز قابل صرف نظر کردن است.» 
گلاویژ نادری روزنامه نگار روزنامه سازندگی درباره فهرست تاییدشدگان کارت سینمای رسانه گفت: «به نظرم تهیه این لیست اقدام بسیار مثبتی است زیرا سال‌های گذشته اصحاب رسانه برای حضور در سینمای رسانه در اقلیت قرار داشتند و افرادی دیگری که اصلا جزو رسانه‌ها نبودند و اصلا معلوم نبود به چه صورت کارت گرفته‌اند آنجا حضور داشتند.» 
وی ادامه داد: «هر چقدر این فشارها و بررسی‌ها بیشتر اعمال شود به نفع اهالی رسانه است، به دلیل اینکه محیط حرفه‌ای‌تر و سالم تر خواهد بود و اتفاقاتی که در سالن رسانه ممکن است حاشیه‌ساز شوند برای اصحاب رسانه کمتر خواهد شد. گاهی می‌گویند که سینمای رسانه تبدیل به سالن مد و لباس شده و پر از عکاس‌هایی است که اصلا کار حرفه‌ای نمی‌کنند!»
این روزنامه نگار با اشاره به مناسب نبودن فضای برج میلاد به عنوان سینمای رسانه عنوان کرد: «فکر می‌کنم برج میلاد اصلا سینمای مناسبی برای فیلم دیدن ندارد زیرا فقط بخش کوچکی از سالن‌های آن برای فیلم دیدن مناسب است، حتی صداگذاری خوبی نیز ندارد. از طرفی صندلی‌‌ سالن‌های سینمای برج میلاد مناسب مخاطبان حرفه‌ای سینما نیست. از لحاظ تهویه نیز برج میلاد اصلا راه خروجی مناسبی به فضای باز ندارد و علاوه بر تمام این‌ها مسیر برج میلاد جزو شلوغ‌ترین مسیرهای تهران و پرترافیک‌ترین راه‌هاست. در یک کلام کسی که بخواهد فیلم حرفه‌ای ببیند برج میلاد را انتخاب نمی‌کند اما کسانی که فقط برای تفریح می‌آیند اولویت اولشان آنجا خواهد بود.»

فائزه علیمردانی

متاسفانه مرورگر فعلی شما قدیمی بوده و پشتیبانی نمی‌شود!

لطفا از مرورگرهای بروز نظیر Google Chrome و Mozilla Firefox استفاده نمایید.