شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳
20:00 | | فجر 38

بلیت‌فروشی سینمای کوتاه و مستند در فجر۳۸ از نگاه فیلمسازان

بلیت‌فروشی سینمای کوتاه و مستند در فجر۳۸ از نگاه فیلمسازان

مهدی باقری، مرجان خسروی، عزت‌الله پروازه و رضا رضوی، فیلمسازان مستند و کوتاه از فروش بلیت برای این آثار در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر استقبال کردند و بلیت‌فروشی برای فیلم‌های مستند و کوتاه را موجب اعتبار بخشی به این فیلم‌ها ارزیابی کردند.

 

لزوم فرهنگ‌سازی برای فیلم‌های کوتاه و مستند

مهدی باقری مستند ساز در مورد بلیت‌فروشی فیلم‌های مستند و کوتاه در جشنواره فیلم فجر گفت: واقعیت این  است که ما مستندسازانی که سه سال پیش کمپینی برای فروش بلیت فیلم‌های مستند راه انداختیم خوشحال هستیم که در این موضوع تاثیرگذار بوده‌ایم، چون کمتر پیش آمده که حرف‌ها و نظرات ما مستندسازان بر عملکرد مدیران مرکز گسترش و سیاست‌گذاری‌های یک جشنواره اثرگذار باشد.

او در ادامه گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که این بلیت‌فروشی به تنهایی کافی نیست یعنی باید شرایط دیده شدن فیلم‌های مستند و کوتاه برای مخاطب عام در جشنواره فیلم فجر فراهم شود به این معنا که همان امکانات که از لحاظ زمان و مکان در سینماهای مردمی به فیلم داستانی داده می‌شود به فیلم‌های مستند و کوتاه هم داده شود و به این فکر نشود که فیلم مستند و کوتاه مخاطب ندارد.

باقری تاکید کرد: ما باید کاری کنیم که مخاطب با اختیار خود بلیت‌های مستند و کوتاه را خریداری کند و هیچ اجباری در کار نباشد.

وی در ادامه افزود: مهمترین اتفاق در اکران و فروش بلیت برای فیلم‌های مستند در جشنواره فیلم فجر این است که به مخاطب عام بگوییم این فیلم‌های مستند و کوتاه، آن فیلم‌هایی نیستند که در تلویزیون به نمایش در می‌آید و  این اتفاق تنها با فرهنگ‌سازی خواهد افتاد.

باقری بلیت‌فروشی برای فیلم‌های مستند و کوتاه در جشنواره فیلم فجر را بسیار مثبت ارزیابی و تصریح کرد: باید بعد از جشنواره در مورد این مسأله آسیب‌شناسی صورت بگیرد  و با جزئیات بیشتری در مورد آن صحبت شود. شاید بتوان راهکارهای بهتری برای استقبال مخاطب  بابت خرید بلیت‌های مستند و کوتاه در طول سال پیدا کرد.

 

بلیت فروشی ؛ معیاری برای سنجش علاقه مندی مردم

«مرجان خسروی» کارگردان  فیلم کوتاه که با فیلم «مادر برفی» در بخش مسابقه فیلم کوتاه جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در این باره گفت: بلیت‌فروشی برای فیلم کوتاه در کل یک اتفاق خوب محسوب می‌شود. من یکی از موافقان بلیت‌فروشی در جشنواره فیلم کوتاه تهران بوده‌ام، چون در جشنواره فیلم کوتاه بستر برای این نوع فیلم‌ها فراهم است.

این کارگردان هم چنین تصریح کرد: فیلم کوتاه در جشنواره فیلم فجر زیر سایه فیلم بلند قرار دارد و مردم در جشنواره فیلم فجر تمام تمرکزشان روی فیلم‌های بلند است، ضمن آن که نمی‌‌توان از مخاطب جشنواره انتظار دیگری داشت اما فروش بلیت برای فیلم‌کوتاه و مستند در سینماهای مردمی جشنواره فیلم فجر، شاید بتواند معیاری برای سنجش میزان علاقه‌مندی مخاطب عام علاقه‌مند به سینما باشد.

او ادامه داد: از نظر من، امتحان کردن هرچیزی اشکالی ندارد و شاید این اتفاق بتواند یک برگشت مالی درستی برای فیلمساز این عرصه داشته باشد. منتظر می‌مانیم تا نتیجه این تصمیم را در این رویداد سینمایی ببینم.

 

بلیت‌فروشی یک نوع ارزش‌گذاری محسوب می‌شود

«عزت الله پروازه» کارگردان  فیلم کوتاه و مستندساز نیز در واکنش به این اتفاق  گفت: بلیت فروشی نکته بسیار مهمی است، اما نکته ای که وجود دارد این است که مخاطبان جشنواره فیلم کوتاه و سینما حقیقت می‌دانستند که قرار است مخاطب چه نوع فیلم هایی باشند و از این بلیت فروشی استقبال کردند. نکته بسیار مهم این جاست که فکر می¬کنم در جشنواره فیلم فجر این موضوع کمرنگ‌تر شود. زیرا فیلم‌های کوتاه و مستند در این جشنواره زیر سایه فیلم‌های بلند سینمایی عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: تجربه‌های تلخی که در ادوار گذشته صاحبان فیلم های مستند و کوتاه داشته‌اند، باعث شده است که فیلمسازان در این رویداد سینمایی محتاط‌تر عمل کنند. بعضا دیده شده است سینمای مناسب برای نمایش این نوع فیلم ها داده نشده است. این نکته را می‌توانیم یک ارزش تلقی کنیم وقتی برای یک رویداد ارزش‌گذاری شود، به سمت حرفه‌ای شدن عمل می‌کنیم.

بلیت‌فروشی به فیلم کوتاه و مستند اعتبار می‌بخشد

رضا رضوی مستندساز نیز در پی اعلام این خبر گفت:  بلیت‌فروشی برای فیلم‌کوتاه و مستند گامی مثبت در نزدیک‌شدن به استانداردهای جهانی و روشی برای اعتباربخشی به این حوزه است.

وی در ارزیابی رویداد بلیت‌فروشی فیلم‌های کوتاه و مستند در سی‌و هشتمین دوره از جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: با توجه به اینکه در جشنواره سینما حقیقت و فیلم کوتاه هم امکان بلیط فروشی وجود داشت و مورد استقبال مردم قرار گرفت، فکر می‌کنم اینجا هم از این موضوع استقبال شود. اما از آنجایی که جشنواره فیلم فجر همیشه تحت الشعاع فیلم‌های بلند قرار می‌گیرد، گمان نمی‌کنم اتفاق جدیدی در این زمینه بیفتد.

رضوی افزود: در سال‌های اخیر رنسانس عجیبی در زمینه جذب مخاطب در فیلم‌های کوتاه رخ داده است چراکه فیلم‌های کوتاه از لحاظ کمی و کیفی ارتقا پیدا کرده و تماشاگر مختص به خود را نیز یافته است. باید صبر کرد و دید استقبال به چه شکل است. البته با وجود اتفاقاتی که امسال رخ داد این دوره از جشنواره میزان خوبی برای بررسی نیست.  باید دید در سال‌های آینده و در فضایی آرام چه اتفاقی در زمینه بلیت‌فروشی و استقبال فیلم‌های کوتاه و مستند رخ می‌دهد.

این مستندساز در ارزیابی چشم‌انداز این اتفاق اضافه کرد: این رویداد بسیار شورانگیز است. خارج شدن فیلم‌های کوتاه و مستند از حیطه مجانی بودن اتفاق مثبتی است. درگذشته مخاطب تصور می‌کرد فیلم کوتاه و مستند طفیلی سینمای بلند و داستانی است اما فیلم‌های کوتاه و مستندی وجود دارد که حتی از فیلم‌های بلند سینما از لحاظ تاثیرگذاری، تکنیک و محتوا قدرتمندتر هستند و باید این دو را دارای هویتی جدا درنظر گرفت. در مجموع این دوره بسیار پرحاشیه‌ است و زمان مناسبی برای اعتبارسنجی نیست. اما اعتبار بخشیدن به سینمای مستند و کوتاه با بلیت‌فروشی امر مثبتی است. در تمام جشنواره‌های معتبردنیا هم این اتفاق می‌افتد. و ما با این روش به استانداردهای جهانی نزدیک می‌شویم.

متاسفانه مرورگر فعلی شما قدیمی بوده و پشتیبانی نمی‌شود!

لطفا از مرورگرهای بروز نظیر Google Chrome و Mozilla Firefox استفاده نمایید.