کارگردان فیلم «عامه پسند» که به بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر سی و هشتم راه یافته آن را ادامه دو فیلم قبلی اش نمیداند و معتقد است فیلمی ضد جریان ساخته که سعی دارد از عادی بودن، امری غیر عادی بسازد.
به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، سهیل بیرقی درباره تازه ترین اثرش که در جشنواره فیلم فجر نیز حضور دارد، گفت:در معنی لغت عامه پسند در لغت نامه دهخدا میبینیم که نوشته شده :«آن چه که مردم عادی می پسندند یا آن چه عرف میپسندد ». این شاید بهترین توصیف برای فیلم باشد به این دلیل که این فیلم در نقد این جریان پیش میرود. نام این فیلم «عامه پسند» است اما کارکردی در نقد این جریان دارد.
بیرقی افزود: پرسش این فیلم این است: آیا تمام جریانی که عامه پسند بودن را ایجاد می کند درست است؟اگر زنی ۵۷ ساله و از طبقه عامی اجتماع باشد ولی تصمیم بگیرد به مدلی از مطالباتش تن دهد که دیگر عامی نباشد آیا باید تایید یا حذف شود؟انگار هر وقت عامه پسند نباشی جریان رسمی جامعه تو را حذف می کند. فیلم بیشتر تحلیل کارکتری است که تصمیم میگیرد در فصل آخر زندگیاش از عامی بودن خارج شود .مطالباتی داشته باشد که شبیه زن های معمولی خانهدار نباشد بلکه وارد جامعه شود و چیزهای دیگری از خود و اطرافیانش بخواهد. آیا این زن باید محکوم یا پذیرفته شود؟ فیلم به هیچ کدام از این سوالها جواب نمی دهد بلکه مرثیه ای است برای زنی که این انتخاب را میکند.
کارگردان «عامه پسند» هم چنین تصریح کرد: من هیچ وقت تصمیم نگرفتم فیلم زنانه یا سهگانه بسازم بلکه بر اساس شرایط پیش می روم. در ناخودآگاه من شباهتهایی نسبت به این سه فیلم ایجاد شد که میتوان به آن به چشم تریلوژی نگاه کرد.
ولی هیچ وقت تصمیمی برای انجام کاری نمیگیرم که بعد بخواهم آن را اجرا کنم بلکه شهود خود را آزاد می گذارم تا ببینم به کدام سمت حرکت میکند که به نظرم سوی متفاوتی نسبت به دو فیلم قبلیام دارد.
وی درباره شخصیت زن این فیلم گفت:زن این فیلم خوی قهرمانی دو کارکتر زن فیلمهای قبلیام را ندارد بلکه باید از عادی بودن چیز غیر عادی بسازد و این چالش فیلم است. من تصمیمی بر شباهت این سه فیلمم نگرفتم .اتفاقا این فیلم کاملا در تضاد با دو فیلم قبلی در شکل فیلمنامهنویسی و حتی کارگردانی است. فیلمهای قبلی فیلمنامهاش بر اساس الگوهای کلاسیک و با فراز و فرود نوشته شده اما این فیلم بر اساس خرده پیرنگ و ضد داستان پیش میرود.در این فیلم بر خلاف الگوهای کلاسیک ، ساختار زمانی جابه جا میشود. ولی حال عمومی این فیلم ها که زنانی متفاوت هستند شامل «عامه پسند» هم میشود.
بیرقی در پایان درباره نحوه انتخاب فاطمه معتمدآریا نیز گفت: نقش فهیمه میربد بر اساس تصویر ذهنی ام از خانم معتمدآریا نوشته شد . سعی کردم به تصویر ذهنیام در مورد این نقش که وفادار باشم و آن را در ذهنم پرورش دادم. بهتر است که تماشاگران خودشان فیلم را ببینند و قضاوت کنند اما تلاش ما بر این بود که به ذات معمولی بودن یک زن با همه تعلقاتش وفادار باشیم و این یک پروسه سخت بود چون معمولی بودن سخت تر از خاص بودن است. ادعای جرات ندارم اما تصمیمم بر این بوده که شبیه خودم و باورهای خودم فیلم بسازم و نه شبیه دیگران. سعی میکنم تمام آن چیزی که با آن زندگی کردهام را بسازم به این امید که دیگران هم بتوانند با آن زندگی کنند.