کارگردان فیلم «سوربز» با اشاره به بلیتفروشی برای فیلمهای مستند و کوتاه در سینماهای مردمی جشنواره فیلم فجر گفت: این بلیتفروشی، قدمهای اول برای مردمی شدن سینمای اندیشه محور و عمیق. است.
سعید زمانیان، کارگردان فیلم کوتاه «سور بز» در گفتگو با ستاد خبری سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر با استقبال از بلیت فروشی که برای اولین بار در فجر اتفاق افتاد، گفت: این کاری است که همه جای دنیا انجام میشود و سازمان سینمایی باید راهکاری برای حمایت هر چه بیشتر از فیلمسازان کوتاه و ایجاد یک چرخه اقتصادی صحیح در این حوزه پیدا کند. این نوع بلیتفروشیها از قدمهای اولیه است و مطمئنم اگر سالن و زمان اکران مناسب به فیلمهای کوتاه اختصاص داده شود مخاطبان خاص این حوزه استقبال خواهند کرد؛ زیرا فیلم کوتاه سینمایی اندیشه محور و عمیق است.
کارگردان «سور بز» بلیت فروشی را اقدامی مثبت دانست که به تنهایی کافی نیست و تاکید کرد: در اختیار گذاشتن زمان و مکان مناسب آن طور که شایسته سینمای کوتاه است نکته مهمی است که در این سالها مغفول مانده. سینمای کوتاه ایران به گواه جوایز و افتخارات بینالمللی که در این سالها داشته دارای پتانسیل بالایی است که توجه شایستهتری را طلب میکند. سالانه بیش از ۱۰۰۰ فیلم کوتاه در کشور تولید میشود که با توجه به امکانات و بضاعت ناچیز سینمای کشور بسیاری از این فیلمها فرصت دیده شدن پیدا نمیکنند.
زمانیان ابراز امیدواری کرد که از سال آینده قدمهای بزرگتری در جشنواره فیلم فجر برای فیلم کوتاه برداشته شود و پیشنهادات ایسفا و دبیر فیلم کوتاه تهران اجرایی شود تا فضایی حرفهاییتر برای فیلمسازان کوتاه ایجاد شود.
او با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر ویترین سینمایی کشور است، گفت: حضور در مهمترین رویداد سینمایی کشور موجب توجه بیشتر به یک فیلم میشود. تجربه سالهای قبل نشان داده افرادی که سیمرغ گرفتهاند راه هموارتری را برای ساخت فیلم بلند طی کردهاند. چنانچه تعدادی از برگزیدگان بخش فیلم کوتاه در دورههای قبل امسال فیلمهای درخشانی در بخش مسابقه دارند.
زمانیان در ادامه به اهمیت جشنوارههای تخصصی فیلم کوتاه مثل جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران و جشن فیلم مستقل اشاره کرد و گفت: برای من این رویدادها که مخاطبان تخصصی فیلم کوتاه در آنها حضور دارند و نمایش و نقد فیلمهای کوتاه در آنها جدیتر گرفته میشود، اهمیت بیشتری دارند. از نظر من فیلم کوتاه یک مدیوم مستقل است و نباید به عنوان تمرین برای ساخت فیلم بلند به این حوزه فیلمسازی نگاه نکرد.
کارگردان «سور بز» در ادامه به اهمیت ساخت فیلم کوتاه در مسیر فیلمسازی یک کارگردان اشاره کرد و افزود: فیلم کوتاه محدودیتها و ریسک سینمای بلند را ندارد و کارگردان میتواند کمی آزادانهتر اندیشه خود را در قالب این مدیوم ارائه دهد. این موضوع در مسیر فیلمسازی کارگردان مهم است زیرا فرم و محتوایی را تجربه میکند که در حال حاضر امکان ساخت آن در سینمای بلند وجود ندارد و یا ریسک آن برای تهیهکننده بسیار بالا است.
او درباره ایده ساخت فیلم کوتاه «سور بز» گفت: ایده ساخت این فیلم براساس خاطرهای از دوران کودکیام در من شکل گرفت ودر پروسه نوشتن فیلمنامه و تولید فیلم افرادی به من کمک کردند که از همه آنها سپاسگذارم . یکی از سختترین و پر هزینهترین بخشهای تولید فیلم یک معادله چند مجهولی بود که باید آن را حل میکردیم و آن ساخت پروتز سر بز بود. من و طراح گریم حساسیت بالایی برای رئال بودن کار داشتیم و به هیچ عنوان نه میخواستیم از جلوههای ویژه کامپیوتری استفاده کنیم و نه به حیوان آسیبی برسانیم و در کنار اینها با کمبود بودجه هم مواجه بودیم. نهایتا طراح گریم فیلم سید جلال موسوی اثاین کار را به بهترین شکل، با خلاقیت و شناخت موادی که داشت با همکاری طراح صحنه و مدیر فیلمبرداری به بهترین نحوی که میشد انجام داد و نتیجه منجر به خلق صحنهای غمبار و شگفتانگیزی در فیلم شد.
زمانیان در پایان از بازیگران، عوامل و تهیهکنندههای «سوربز» که به جوانی او اعتماد کردند تشکر کرد و از همه برای تماشای این فیلم دعوت کرد تا این تجربه سخت را در جشنواره فیلم فجر ببینند.