کارگردان «شنای پروانه»، فیلم راه یافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر امسال معتقد است فیلمش تلاش کرده بر تماشاگر تاثیر بگذارد و منفک از او نباشد.
به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، محمد کارت درباره موضوع فیلمش گفت:«شنای پروانه» فیلمی است که در طبقه جنوب شهر روایت می شود. در مستندهای قبلی مدل این قشر برایم جذاب بوده و این بار هم همین کار را کردم و سعی کردم نگاه توریستی به این قشر نداشته باشم.
وی ادامه داد: این فیلم تلاش کرده معضلاتی را آسیب شناسی کند و بر تماشاگرش تاثیر بگذارد . درست برخلاف فیلم هایی که تنها میخواهند در این فضا کشف و شهود کنند و منظر اصلی فیلمساز را به نمایش نمیگذارند. «شنای پروانه» میخواهد آسیب شناسی کند و موضع و نگاهش به سمت مردم است.
به گفته کارت، این فیلم قهرمانی را در دل خود می پروراند که از دل مردم است و افشار مختلف می توانند با آن همذات پنداری کنند.
وی در همین باره تاکید کرد: در فیلمسازی همیشه تلاش میکنم که فیلم خنثی نباشد و خون داشته باشد و معتقدم این گرمای فیلم است که ارتباط بین مخاطب و سوژه را ایجاد می کند. در این فیلم، قصهای را روایت کردیم که تماشاگر دوست داشته باشد و مسایلی را به نمایش گذاشتهایم که برایش غریبه نیست اما از نظر سینمایی و مستندنگار هم میتوان به آن نگاه کرد.
کارگردان «شنای پروانه» تصریح کرد: تنها چیزی که در فیلم برایمان اهمیت داشت این بود که این فیلم منفک از تماشاگر نباشد و تنها ذهن فیلمساز را روایت نکند. در فیلمهایم تلاش کردهام که با توده مردم و اکثریت ارتباط برقرار کنم و امیدوارم این اتفاق برای تماشاگر «شنای پروانه» نیز بیفتد. یعنی از تماشاگر تخصصی سینما تا طرفداران سرگرمی بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.من دوست دارم فیلمساز اکثریت باشم نه اقلیت.
کارت درباره جشنواره فیلم فجر نیز گفت: جشنواره فیلم فجر فارغ از اسم و رسمش، ویترین تولیدات سالانه سینما است. پس کسی که سینما برایش اهمیت دارد به دلیل گستردگی مخاطبان و اهمیتش در تولیدات سالانه هیچ ویترینی جذابتر از این جشنواره نیست.
وی ادامه داد: به نظرم اگر به سینما نگاه سیاسی وجود داشته باشد، حق مطلب جشنواره ادا نمی شود . برای جلوگیری از تک صدایی شدن سینما باید نگاههای مختلف در جشنواره حضور داشته باشند و معبرشان هم همین جشنواره است که در طول سالیان گذشته هم تاثیر غیر قابل انکار آن بر همه مشخص است . به عنوان جوانی که سالها تلاش کرده فیلم معمولی نسازد و با افراد مختلف ارتباط برقرار کند معتقدم جشنواره فجر همان معبری است که می توان حرف مردم را به گوش مسئولان رساند و اگر اعتراضی هم وجود دارد باید از سمت سینما و در بطن سینما باشد.
کارت در پایان تصریح کرد: «شنای پروانه» با همه نقاط ضعف و قوتش مفتخر است که فیلم مردم است چون فیلمسازش معتقد است سینما بدون مردم به کار نمیآید. تاثیر فرهنگ و هنر روی جامعه در جهت اصلاح، از تاثیر حرف و موضع گیری که اثری کوتاه مدت دارد، بسیار بیشتر است.