سعید راد بازیگری است که روزگاری نامش به معنای تفاوت در سینما بود.بازیگری که در دوران کاری خود کوشید تا با حضور در آثار متفاوت و مستقل سینمای ایران، برای کارنامه خود شأن و اعتبار رقم بزند. او البته ستاره آن روزهای این سینما بود و هنوز هم هست.
نام سعید راد یکی از اولین قهرمانان زخمی و شکست خورده سینما یعنی علی خوشدست در فیلم«تنگنا»(امیر نادری)را به یاد میآورد. قهرمانی که دیدنش روی پرده سینما تازگی داشت و زندگی سراسر درد و رنجش مخاطبان سینمای آن روزگار را شوکه کرد.قهرمانی که بیشتر شبیه مردم کوچه و بازار بود و همین باعث شد که مخاطبان جدی سینما از همان ابتدا روی «سعید راد» و بازیگری او حسابی متفاوت باز کنند.
سعید راد که در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کارهای موفق مختلفی بازی کرده بود و «عقابها»ی او کماکان پرمخاطبترین فیلم سینمای ایران است، در بازگشتش به پرده نقرهای بسیار گزیده کار شد اما همچنان به عنوان یکی از پلهای ارتباطی سینمای امروز و دیروز ایران دارای جایگاهی ویژه است.
حالا ستاره بیبدیل سینمای ایران و نماینده نسل مهمی از بازیگران، قرار است به ارزیابی نسلی بنشیند که قرار است آینده بازیگری سینمای این سرزمین را بسازند. او حالا برای نخستین بار روی کرسی داوری در سودای سیمرغ نشسته و باید دید دست او در این بازی، چگونه و با چه کیفیتی اثرگذار خواهد بود.
او امسال با حضورش در هیأت داوران سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، تجربیاتش از سالها همکاری با بزرگان سینما را به این جشنواره میآورد تا نشان دهد این تجربیات چه راههای تازهای پیش پای سینمای ایران خواهد گذاشت.
علی ظهوری راد