ویژه برنامه «تا جشنواره ۳۸» در آخرین روز، میزبان عوامل فیلم سینمایی «زمستان است» به کارگردانی مهرداد زاهدیان شد.
به گزارش ستاد خبری «تا جشنواره ۳۸»، امروز سه شنبه ۸ بهمن ماه، نشست معرفی مستند «زمستان است» به کارگردانی مهرداد زاهدیان با اجرای میثم محمدی در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد.
مهرداد زاهدیان در ابتدای این نشست با اشاره به این که بیش از سه سال جمع آوری منابع تحقیق زمان برده است، گفت: مستند «زمستان است» محصول تلاش یک تیم است که به زودی در جشنواره فیلم فجر مورد نقد و قضاوت مردم و منتقدان قرار میگیرد.
وی همچنین درباره محتوای این اثر نیز توضیح داد: موضوع این مستند که در حال و هوای لاله زار روایت میشود، بررسی شیوه مواجهه جامعه ایرانی با پدیده های مدرن است. چیزی که از آن به عنوان گذار از جامعه سنتی به جهان مدرن یاد میکنیم که متاسفانه بیش از ۱۰۰ سال طول کشیده و همچنان ادامه دارد. این مساله برای من خیلی جذاب بود چرا که نوع مواجه شدن با این دوره و عبور کردن از آن مقوله ای است که این دوره تاریخی را شکل میدهد و علت رفتار امروز ما را تعریف میکند.
زاهدیان افزود: وقتی شما در مورد یک فضای شهری که ممکن است خاطرههای زیادی در خود جا داده باشد حرف میزنید قطعا کنجکاوی برانگیز است و من هم تلاش کردم مخاطب را با خاطرهها و کنجکاویهایش مواجه کنم اما نکته مهم این است که مستند «زمستان است» و آثاری از این دست، استمرار داشته باشند چون منابع قابل ارجاعی هستند برای نسلهای بعدی و من هم تمام تلاشم این بود بتوانم کاری بسازم که برای آیندگان هم مفید باشد.
این کارگردان در رابطه با اینکه این مستند چقدر میتواند منبع قابل استنادی باشد عنوان کرد: متاسفانه ما روایتهای مختلفی حتی از یک موضوع تاریخی داریم که ممکن است خوانشهای مختلفی از آن شود و این نگران کننده است. در «زمستان است» تلاش کردیم بتوانیم روایتهای مختلف را بگیریم و فصل مشترکشان را مبنای صحت موضوع قلمداد کنیم. برخی موضوعات هم تفسیراتی است که برخی آدمهای فراتر از مرجع میگویند مثلا معماری بناهای قدیمی یا تطبیق برخی فضاهای لاله زار را با چند مورخ در میان گذاشتیم که سخنانشان از هر سندی معتبرتر است. مثل عبدالله انوار که خودش تهران پژوه و محققی بنام است و اطلاعات قابل توجه و درخوری از پایتخت دارد.
مهرداد زاهدیان درباره فضای تلخ مستند گفت: این فیلم، فیلم تلخی است اما نه از این جهت که افسوس گذشته را میخوریم چون اساسا فیلم نوستالژیکی نیست. شما در این فیلم تصاویر کمتر دیده شدهای را خواهید دید که از آرشیوهای مهم دنیا جمع آوری شدهاست. به عنوان مثال کارمند آن دوره سفارت انگلیس که خانه اش در لاله زار بوده و از اطراف محل زندگی اش عکس گرفته را شما در این اثر میبینید. این فیلم بیش از آنکه افسوس بخورد شکایت از سرنوشت میکند و روایتی از جوانمرگی است در اوج روزهایی که میتوانست پر و بال بکشد و مزیتها و ظرفیتهایش را معرفی کند، یک باره با کودتای۲۸ مرداد مواجه می شود و حاکمیت میخواهد این فضا را از محتوای روشنفکری تهی کند و تقدیر خوبی برای لاله زار رقم نمیخورد. این روند ادامه پیدا میکند و مرگ درست در جوانی لاله زار اتفاق می افتد تا به سال های انقلاب میرسد و تفسیر انقلابیون هم خیلی منصفانه نبود و سعی در پاکسازی فضا کردند.
زاهدیان همچنین اشاره کرد: خوشحالم که در سالهای اخیر توجه به ژانر مستند بیشتر شده اگر این روند ادامهدار شود مستند بخش مهمی از زندگی مردم خواهد شد و مردم تعریف جدیدی از این گونه سینمایی خواهند داشت. جامعه مستندساز هم باید رویکردش را به فیلم مستند به گونه ای به روزرسانی کند تا این سینما بتواند در بازار عرضه و تقاضا به خوبی معرفی شود. این یک رابطه دو سویه بین فیلمساز و مردم است. فیلمساز باید به جذب مخاطب توجه کند و مردم هم نگاهشان را به مقوله سینما جدی تر کنند نه اینکه صرفا سینما را خوشگذرانی ببینند.
وی همچنین درباره واژههایی چون ته سیگار، شیرابه ها و کلاه کاسکت گفت: میدانم که شهرنشینی پدیدهای مدرن است به این معنی که شما باید به اصول و حقوقی آشنا باشید و حق دو طرفه بین مردم و شهر وجود دارد و ما ملزم به رعایت قوانین هستیم تا مادامی که انسان متمدنی هستیم. کسی که ته سیگار خود را زمین می اندازد به عواقبش فکر نمی کند. کسی که شیرابه زباله را جلو منزل می گذارد نمیداند چه آسیبی به محیط زیست میرساند و درباره کلاه کاسکت نیز یک دورهای مجبور بودیم به برخی از مردم درباره فواید شستن دست با صابون بگویید و احتمالا طول کشید تا برای یک جامعه جا بیفتد امیدوارم زمان کمتری لازم داشته باشیم که از فواید کلاه کاسکت بگوییم و اجرای آن را ببینیم.
ویژه برنامه «تا جشنواره ۳۸» به همت معاونت اجتماعی شهرداری تهران و برج میلاد با همراهی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر امروز سه شنبه ۸ بهمن در مرکز همایشهای برج میلاد به کار خود پایان می دهد.
این برنامه به صورت زنده از تلویزیون تعاملی تیوا tva.ir پخش میشود و ویدیوی هر برنامه نیز در سایت آپارات منتشر میشود.