اولین روز جشنواره سی و هشتم فیلم فجر با اکران سه فیلم «سه کام حبس» ، «قصیده گاو سفید» و «عامه پسند» کلید خورد. شباهت جدی این سه فیلم در یک موضوع اساسی بود و آن اینکه قهرمان اصلی آنها زنان هستند و مردان در حاشیه قرار دارند.
پریناز ایزدیار ، مریم مقدم و فاطمه معتمد آریا سه بازیگر اصلی سه فیلم اولین روز جشنواره فیلم فجر بودند در حالی که بازیگرانی مثل محسن تنابنده ، علیرضا ثانی فر و هوتن شکیبا به عنوان نقش اول های مرد این سه فیلم کاملا به عنوان نقش مکمل و نقش هایی در بک گراند حضور دارند. باید دید از روز زنانه جشنواره سی و هشتم چند نامزد می توانند خودشان را به جمع نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین برسانند.
نقش های شیشه ای
«سه کام حبس» همانطور که از اسمش برمی آید فیلمی درباره مواد مخدر است و قهرمان آن زنی است که ناگهان در وسط معرکه ای عجیب و دشوار قرار می گیرد. نقش این زن را پرینازایزدیار بازی می کند و قرار است از یک زن ساده خانه دار تبدیل به زنی می شود که برای نجات زندگی خودش و شوهرش شیشه بفروشد. البته که سامان سالور به عنوان نویسنده و کارگردان کمک زیادی به شخصیت اصلی زن کرده است تا بتواند ناگهان از خانه بیرون بیاید و بدون هیچگونه شناخت از موادمخدر و دنیای خشن و بی رحم تجارتش ، یک و نیم کیلو شیشه را بردارد و مثل یک خورده فروش حرفه ای بفروشد. موضوع قابل توجه دیگر در این فیلم حضور پریناز ایزدیار و محسن تنابنده است که هر دو پیش از این سابقه بازی در فیلم هایی با مضمون موادمخدر شیشه داشته اند. تنابنده در لامپ صد و ایزدیار در ابد و یک روز چنین فضایی را تجربه کرده بودند و حالا به طور مشترک در این اثر شیشه ای حضور پیدا کرده اند. آیا این فیلم می تواند جایی در میان رقیبان دریافت سیمرغ داشته باشد. با توجه به در حاشیه بودن نقش مرد در این فیلم شاید بازی تنابنده در نقش مردی که دچار ضایعه مغزی شده بتواند نظر داوران را جلب کند هرچند تمرکز اصلی در این فیلم برروی پریناز ایزدیار خواهد بود.
دو ساعت حضور مقابل لنز
«قصیده گاو سفید» به کارگردانی بهتاش صناعی ها در میان اسم های متفاوت و بعضا عجیب حاضر در بخش مسابقه، یکی از متفاوت ترین اسامی را دارد. فیلم داستان زنی است که همسرش را به خاطر یک حکم اعدام اشتباه از دست داده اما بدون آنکه بداند وارد ماجرای عاشقانه ای با کسی می شود که حکم اعدام اشتباه شوهرش را داده است.
مریم مقدم بازیگر اصلی فیلم که یکی از نویسندگان فیلمنامه هم هست ، کار دشوار حضور دائم مقابل لنز و بارسنگین نزدیک دو ساعت نقش آفرینی و پیشبرد داستان را برعهده دارد. فیلم ریتم آرامی دارد و بازی هایی کم کنش و کنترل شده را می طلبد و باید دید آیا هیات داوران را مجاب به یادداشت نام او در میان بازیگران خوب این جشنواره خواهد شد؟
چند سال بعد از تارانتینو
فیلم «عامه پسند» به کارگردانی سهیل بیرقی تنها اسمش شبیه "داستان های عامه پسند" تارانتینو نیست بلکه کارگردان و فیلمنامه نویس در ساختار روایی چشم به این فیلم بزرگ تاریخ سینما داشته است به طوری که در لابه لای روایت داستان ناگهان با جامپ کات های سریع در زمان و بهمریختگی توالی زمانی مواجه می شویم. اما در حالی که خود تارانتینو از این فرم روایی در فیلم های متاخرش فاصله گرفته ، عامه پسند ایرانی نیز مثل دو فیلم دیگر روز اول فیلمی با محوریت زنان بود. فاطمه معتمد آریا که با چهار سیمرغ بلورین یکی از پرافتخارترین بازیگران حاضر در جشنواره فیلم فجر است ، این بار هم نقشی را برداشته که فرصت کافی برای بروز توانایی هایش دارد. البته که از معتمدآریا آنقدر نقش آفرینی خوب و سطح بالا در آرشیو سینمای ایران هست اما بازی او در نقش زنی که بعد از ۲۸ سال زندگی سنتی تصمیم می گیرد که مستقل و در شهرستانی کوچک زندگی کند آنقدر ریزه کاری و جزئیات در خودش دارد که بتواند باردیگر او را در میان شانس های رقابت امسال قرار بدهد. در این فیلم باران کوثری هم در نقشی متفاوت بازی کرده است هرچند باید منتظر باشد تا دیگر رقبایش در نقش مکمل فیلم های حاضر در جشنواره روی پرده دیده شوند.
امید ذاکرینیا