خبرگزاریها و مطبوعات امروز نیز به بازتاب ویژه آنچه که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر تاکنون رخ داده پرداختند.
به گزارش ستاد خبری سیو هشتمین جشنواره فیلم فجر؛ به ششمین روز از سی وهشتمین جشن سینمای ایران رسیدیم. در حالی که التهاب فوتبالی و تقابل همیشگی قرمز و آبی فضای رسانهای کشور را تحتتاثیر قرار داده اما بزرگترین رویداد سینمایی ایران همچنان سوژه جذاب مطبوعات است. فجر سی وهشت تا به اینجا روزهای خبرسازی را پشت سر گذاشت. «شنای پروانه»، «روز صفر» و «درخت گردو» خبرسازترین فیلمها و ستارههایی چون مهران مدیری، امیر آقایی و جواد عزتی خبرسازترین چهرهها بودند. امروز و در این مطلب به مرور آنچه رسانهها در ششمین روز جشنواره منتشر کردهاند میپردازیم.
روزنامه سازندگی
«آتابای» تازهترین اثر نیکی کریمی در مقام کارگردان سوژه امروز ویژهنامه سینمایی سازندگی بود. تیتر «بلبل سرگشته» در کنار تصویری از هادی حجازیفر انتخاب این رسانه برای نقد فیلم «آتابای» بود.
روزنامه هفت صبح
«روز ابراهیم روز بلوا» عنوان تیتر یک ویژهنامه سینمایی هفت صبح است. هفت صبح به نقد و بررسی فیلم «خروج» اثر ابراهیم حاتمیکیا و «روز بلوا» ساخته بهروز شعیبی پرداخته است. «کارگردان از مدیری راضی است اما…» و «رنج این فیلم تماشاگر را جلا میدهد»؛ انتخاب این رسانه در بررسی فیلم «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و حواشی پیرامون آن است.
روزنامه اعتماد
اعتماد استقبال مردم از مهمترین رویداد سینمایی ایران را با عنوان «بازگشت سینما به خیابان» به تصویر کشید و نوشت: «آیا پرداختن به ماجراهای تاریخ معاصر و زندگی در محلههای فقیرنشین خبر از پایان فیلمهای آپارتمانی میدهد؟»؛«زیر پوست شهر» عنوان سرمقاله این روزنامه به قلم رضا درستکار؛ منتقد است.
روزنامه جام جم
«هنر اعتراض» عنوان انتخابی جام جم در توصیف «خروج» حاتمیکیا است. در این گزارش، جام جم، ساخته ابراهیم حاتمیکیا و حواشی پیرامون اکران آن را بررسی کرده است.
روزنامه جوان
«دوزیست» به کارگردانی برزو نیکنژاد سوژه نقدهای امروز روزنامه جوان است. اثر محمدحسین مهدویان با بازی پیمان معادی و مهران مدیری نیز همچنان در رسانهها حضوری پررنگ دارد. «تراژدی کنترلشده درخت گردو» را جوان در نقد «درخت گردو» برگزید.
روزنامه شهروند
«روز ترس و درد و رنج» توصیف روزنامه شهروند از چهارمین روز جشنواره فیلم فجر است.
در روز چهارم جشنواره فیلمهای «آن شب»، «درخت گردو» و «دوزیست» در کاخ جشنواره اکران شدند.
روزنامه همشهری
ویژهنامه سینمایی همشهری به بررسی فیلم «کشتارگاه» ساخته عباس امینی پرداخته است. «گوشت قربانی سینماست» و«غریب در کشتارگاه» عناوین همشهری برای این فیلم است.
روزنامه بشارت نو
بشارت نو گفت وگویی با مجید برزگر کارگردان فیلم «ابر بارانش گرفته» داشته است. «سینمای اجتماعی ایران به مرز اشباع رسیده است» را برزگر به بشارت نو گفت.
روزنامه حمایت
«صدای اعتراض منتقدان تا تحسین فیلم تازه منتقدان» تیتر انتخابی روزنامه حمایت برای گزارشی از سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر است.
روزنامه دنیای جوانان
تصویر مهران مدیری با عینک دودی در نشست نقد و بررسی فیلم «درخت گردو» مورد توجه روزنامه دنیای جوانان قرار گرفت. تیتر«روایت مهران مدیری از تجربه فاجعه سردشت» به تجربه و درک مستقیم مهران مدیری از فاجعه سردشت در سال ۶۶ و دلایل او برای قبول بازی در فیلم «درخت گردو» اشاره دارد.
روزنامه عصر ایرانیان
تیتر «اکران فجر سی وهشت به مغز استخوان رسید» را عصر ایرانیان برای پوشش خبری روز پنجم جشنواره فیلم فجر برگزید.
روزنامه فرهیختگان
تماشاخانه فرهیختگان بخش ویژهای است که این رسانه به بزرگترین رویداد سینمایی ایران اختصاص داده است. «خون شد» مسعود کیمیایی با تیتر «تمام شد!» انتخاب فرهیختگان برای گزارشی از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر است.
رسانههای استانی
شعار سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر «با سینما کنار هم باشیم» است. توجه بیشتر به فجر استانی و خروج مرکزیت سینما از پایتخت امسال بیش از گذشته بوده است. نگاهی به جشنواره فیلم فجر از منظر رسانههای استانی داریم.
روزنامه شهرآرا
روزنامه خراسان رضوی بخش ویژهای را به جشنواره فیلم فجر در شهر مشهد اختصاص داده است. «شب تلخ در کاخ جشنواره»، «ترس تکثیری با تکثیر ترس در فیلم» و «پای عنکبوت به جشنواره باز شد» انتخابهای شهرآرا در پوشش رسانهای فجر استانی از شهر مشهد است.
روزنامه اصفهان امروز
روزنامه اصفهان، دو فیلمی که با محوریت دفاع مقدس در جشنواره امسال اکران شد را مورد نقد و بررسی قرار داده است. «از آبادان تا سردشت در قاب سینما» تیتر این روزنامه برای فیلمهای «آبادان یازده ۶۰» و «درخت گردو» است که با موضوع دفاع مقدس تولید شدهاند.
خبرگزاری مهر
مهر ۳۸ ششمین شماره خود را با عنوان «نیمه نخست «فجر ۳۸» چگونه گذشت؟/ سمفونی امیدها و ناامیدیها!» آغاز کرد. مهر نگاهی به فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی و کارنامه این کارگردان داشت و عنوان تاثیرگذارترین فیلم را به «درخت گردو» محمدحسین مهدویان، ویژهترین را به «روز صفر» سعید ملکان و غیرمنتظرهترین را به فیلمهای «آبادان یازده ۶۰» و «خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری» اختصاص داد.
ایسنا
پیمان قاسمخانی کارگردان و نویسنده فیلم «خوب بد جلف۲؛ ارتش سری» در گفتو گو با ایسنا عنوان کرد: «پیمان قاسمخانی: کمدیام در حد عرف جامعه است». در بخشی از این گفتوگو آمده است: «در ابتدا میخواستیم فیلم را به صورت سریال کار کنیم و حتی ۱۱ قسمت نوشته شد و چون پرهزینه بود آن را به دو فیلم سینمایی تبدیل کردیم».
هنرآنلاین
گفتو گو با نوید محمودی در صفحه سینمایی این خبرگزاری امروز منتشر شد؛ نوید محمودی معتقد است «جشنواره فیلم فجر بهترین امکان برای دیده شدن آثار است و اگر سینماگری میخواهد مورد توجه منتقدان و اهالی رسانه و سینما باشد، باید در این جشنواره حضور داشته باشد».
ایرنا
«کشتارگاه» و «مردن در آب مطهر» سکانداران ششمین روز جشنواره تیتر خبرگزاری ایرنا برای پوشش خبری سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر است. در این گزارش ایرنا به حذف یک فیلم و جایگزین کردن پخش شهرآورد در روز ششم اشاره کرده است. گزارش ایرنا از روز پنجم نیز با تیتر «روزی که با چالشهای اخلاقی شروع شد و با خنده پایان یافت» آغاز میشود.
ایلنا
«زنها قدرتمندتر، مدیرتر و مستقلتر شدهاند اما جامعه هنوز مردسالار است» را سامان سالور کارگردان فیلم «سه کام حبس» به خبرگزاری ایلنا گفت.
خبرآنلاین
خبر آنلاین امروز در گزارشی به فیلمهای «آبادان یازده ۶۰ » به کارگردانی مهرداد خوشبخت، «مغز استخوان» به کارگردانی حمید قربانی، «روز بلوا» به کارگردانی بهروز شعیبی، «دو زیست» به کارگردانی برزو نیک نژاد، «درخت گردو» به کارگردانی محمد حسین مهدویان، «خوب،بد جلف ۲؛ ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسم خانی، «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان و «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت اشاره کرد و نوشت: «این اسامی، ۸ فیلم حاضر در فهرست آثار منتخب تماشاگران جشنواره فیلم هستند».