جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳
00:32 | | فجر 39

روزنوشت فجر ۱ | ستاره‌ها و پاندمی

روزنوشت فجر ۱ | ستاره‌ها و پاندمی

سی و نهمین جشنواره فیلم فجرتحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و با اکران دو فیلم در برج میلاد برای اهالی رسانه و عوامل این فیلم آغاز شد. با توجه به پاندمی کرونا ، امسال فیلم ها با شرایط ویژه ای در بخش مسابقه به نمایش در می آیند. با توجه به اینکه فیلم های حاضر در بخش مسابقه حتما از فیلم هایی هستند که در بخش های گوناگون نامزد دریافت سیمرغ شده اند این موضوع دایره گمانه زنی و پیش بینی ها در مورد برندگان احتمالی را محدودتر و البته جدی تر از قبل کرده است.
عاشقانه‌تر از «ایتالیا ایتالیا»
دومین فیلم کاوه صباغ‌زاده به نوعی افتتاحیه جشنواره فیلم فجر  در سینمای اهالی رسانه در برج میلاد بود. این کارگردان که در جشنواره سی و پنجم با فیلم "ایتالیا ایتالیا" حضور داشت امسال با یک عاشقانه دیگر به نام "رمانتیسم عماد و طوبا" آمده است.
فیلم ساختار روایی متفاوت و فانتزی دارد و یا به قول کارگردانش می خواهد یک اثر امیدوارانه، خوش‌بینانه و شاد و شنگول باشد. اما آنچه از ابتدای شروع فیلم مخاطبان حاضر در سالن را تحت تاثیر قرار داد حضور علی انصاریان در یکی از نقش های اصلی بود. فوتبالیست سابق تیم های پرسپولیس و استقلال و تیم ملی که  بعد از آویختن کفش هایش به طور جدی به بازیگری روی آورده چند روزی است که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بخش مراقبت های ویژه بستری است.
جالب است که "رمانتیسم عماد و طوبا" را می‌توان متفاوت‌ترین نقش آفرینی علی انصاریان از ابتدای ورودش به عرصه بازیگری دانست. او برخلاف دیگر نقش‌هایش در این فیلم فانتزی در نقش پدر طوبا بازی می‌کند و طی داستان که چند دهه از زندگی شخصیت‌ها را نمایش می‌دهد ، پیر می‌شود.
هرچند انتخاب انصاریان با توجه به نقش‌هایی که پیش از این بازی کرده بود تا قبل از نمایش فیلم یک انتخاب ریسکی به حساب می‌آمد. با این وجود بخش اعظمی از داستان فیلم با سه شخصیت اصلی که الناز حبیبی ، حسام محمودی و علی انصاریان روایت می شود و همین موضوع علاوه بر سختی کار بازیگران آن ها را بیشتر مورد توجه و نقد قرار می‌دهد.
فصل بندی های کوچک ، رنگ فیلم و حوادثی که رخ می‌دهد دومین ساخته کاوه صباغ‌زاده را به یک اثر عاشقانه فانتزی تبدیل کرده است. مثل اولین فیلمش هرچند "رمانتیسم عماد و طوبا" نسبت به " ایتالیا ایتالیا" فضایی مثبت‌تری دارد.

پرستاره
فیلم پرستاره محسن قرایی به نام «بی همه چیز» دومین فیلم روز اول جشنواره سی و نهم، یک فیلم پرستاره است. حضور هدیه تهرانی در نقش اول زن و پرویز پرستویی به عنوان نقش اول مرد به همراه هادی حجازی‌فر و مهتاب نصیرپور باعث شد که حتی پای برخی چهره‌های مشهور به برج میلاد باز شود؛ عادل فردوسی‌پور یکی از این ستاره‌ها بود که امروز آخرین ساخته قرایی را تماشا کرد.
فیلم اما یک اتفاق ویژه هم دارد؛ باران کوثری در یکی از متفاوت‌ترین نقش آفرینی‌هایش و با یک گریم سنگین یکی از سورپرایزهای روز اول اکران به حساب می‌آمد. کوثری که امسال علاوه بر «بی  همه چیز» فیلم «گیج‌گاه» را هم در جشنواره دارد یکی از پرکارترین بازیگران دهه نود هم به حساب می آید به طوری که در سال های اخیر هر سال بین دو تا سه فیلم را بازی کرده و با وجود نقش‌های متفاوتی که در سال‌های اخیر بازی کرده ، شخصیتش در " بی همه چیز" می‌تواند متفاوت‌ترین آن‌ها باشد.
قرایی کارگردان فیلم داستان را براساس نمایشنامه «ملاقات با بانوی سالخورده» اثر مطرح فردریش دورنمات نویسنده سرشناس سوئیسی نوشته و آن را به ماجرایی احتمالا در دهه های بیست و سی هجری شمسی در ایران تبدیل کرده است. علاوه بر هدیه تهرانی که همواره حضورش در فیلم ها مورد توجه قرار می گیرد، پرویز پرستویی نیز از نقش آفرینی‌های قبلی اش فاصله گرفته است. پرستویی بعد از فیلم هم گفت که شخصیت «امیر» که در این فیلم بازی کرده، به خودش نزدیک بوده است.

امید ذاکری‌نیا

متاسفانه مرورگر فعلی شما قدیمی بوده و پشتیبانی نمی‌شود!

لطفا از مرورگرهای بروز نظیر Google Chrome و Mozilla Firefox استفاده نمایید.