شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳
18:15 | | فجر 39

چهره‌نما | حضور در فجر با سه فیلم متفاوت

چهره‌نما | حضور در فجر با سه فیلم متفاوت

حضور در فجر با سه فیلم متفاوت
ارسلان امیری علاوه بر کارگردانی فیلم «زالاوا» فیلمنامه‌های «گیج‌گاه» و «تی‌تی» را نیز در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر دارد. 
به گزارش ستاد اطلاع رسانی جشنواره فیلم فجر، ارسلان امیری متولد سال ۱۳۵۴  در استان کردستان است، او پس از گذراندن دوره یکساله فیلمسازی در انجمن سینمای جوانان سنندج راهی تهران شد و از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر در رشته کارگردانی فارغ‌التحصیل شد. در ادامه راه  او در مقطع ارشد  در رشته ادبیات نمایشی از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران مدرک خود را دریافت کرد و با مستندسازی و تدوین کار خود را در این عرصه آغاز کرد.  
امیری بیشتر به واسطه فیلمنامه‌هایی که نوشته است در سینما شناخته می‌شود. او به عنوان فیلمنامه‌نویس در سال ۱۳۸۶ تله فیلم «گمشده در تاریکی» را نوشت که مازیار میری آن را کارگردانی کرد. پس از آن تله فیلم «قصه داود و قمری» را نوشت و آیدا پناهنده آن را کارگردانی کرد که در بیست و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر کاندیدای بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه در بخش ویدئویی شد. امیری با نگارش فیلمنامه و تدوین فیلم «آبروی از دست رفته آقای صادقی» به کارگردانی آیدا پناهنده جایزه بهترین فیلمنامه را از جشنواره تولیدات تلویزیونی جام جم دریافت کرد. 
نخستین همکاری، نخستین جایزه
امیری درسال ۱۳۹۳ نخستین تجربه سینمایی خود را با فیلمنامه «ناهید» و با همکاری آیدا پناهنده پشت سر گذاشت و  کاندیدای دریافت جایزه بهترین فیلمنامه از سی و سومین جشنواره فیلم فجر در بخش نگاه نو شد. این فیلم همچنین در بخش نگاه نو شصت وهشتمین جشنواره کن در سال ۲۰۱۵  حضور یافت و موفق به دریافت جایزه این بخش شد. امیری و پناهنده بار دیگر این همکاری را تکرار کردند و این بار «اسرافیل» را نوشتند که لوح تقدیر بهترین پیرنگ داستانی را از هفتمین جشن انجمن فیلمنامه نویسان سینمای ایران در سال ۱۳۹۶ دریافت کرد. 
پس از دریافت این جوایز امیری به سراغ نگارش فیلمنامه «ویلایی‌ها» با کمک منیر قیدی رفت  و این بار کاندید دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر و یازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران شد و تندیس بهترین فیلمنامه را از پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت دریافت کرد. 
امیری علاوه بر این‌ها در بخش مستند نیز خوش درخشید و جوایز بسیاری را دریافت کرد. او با مستند «اتاق امن» در سال ۱۳۸۹ موفق به دریافت جایزه بهترین کارگردانی از چهارمین جشنواره فیلم پلیس و جایزه ویژه هیئت داوران از جشنواره شاپرک‌های شهر شد. 
انتخاب ژانر وحشت در سینمای ایران
او همچنین برای تدوین مستندهای «خانه قمرخانم»، «زمناکو» نیز کاندیدای دریافت جایزه شد. ارسلان امیری پس از یک تجربه بین‌المللی در ژاپن در مقام فیلم‌نامه‌نویس و تدوین‌گر با فیلم سینمایی «پاییز نیکایدوها»  به کارگردانی آیدا پناهنده و  تهیه‌کنندگی‌نائومی کاواسه و بازی ماسایا کاتو و شیزوکا ایشی‌باشی مقدمات ساخت نخستین فیلم سینمایی خود را آغاز کرد.
این هنرمند پس از همکاری در این آثار، برای نخستین بار دست به کار ساخت یک فیلم سینمایی به تهیه‌کنندگی روح الله برادری و سمیرا برادری با عنوان «زالاوا» در مقام کارگردان شد.
طرح و‌ فیلمنامه‌ «زالاوا»، در سال ۲۰۱۹ در بازار آسیایی فیلم هنگ‌کنگ از میان آثار متقاضی از بیست‌ و یک‌کشور در مرحله‌ داوری نهایی قرار گرفت و سرانجام موفق شد جایزه‌ حمایت HAF را که از سوی Kofic ( خانه‌ فیلم کره‌جنوبی) اهدا می‌شود، دریافت کند.
قصه فیلم را امیری با همراهی تهمینه بهرام و آیدا پناهنده با الهام از ماجرایی که در واقعی بودن آن تردید وجود داشت، نوشتند. ماجرایی که احتمالاً نیمی از آن از نظر اهالی این منطقه، واقعی و ترسناک است. 
امیری  برای ساخت این فیلم به زادگاهش سنندج رفت و در روستای شیان و بخشی دیگر در خرم رود همدان فیلمبرداری کرد. نوید پورفرج، هدی زین العابدین و پوریا رحیمی سام به ایفای نقش می‌پردازند و باسط رضایی، شاهو رستمی، فریدون حامدی، صالح رحیمی، زاهد زندی، مهسا حجازی و تعدادی از بازیگران فعال و پیشکسوت تلویزیون و تئاتر استان کردستان دیگر بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
امیری همچنین علاوه بر فیلم «زالاوا» نگارش فیلمنامه‌های  «گیج‌گاه» و «تی‌تی» را  نیز برعهده دارد که هر دو فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور دارند و با هم به رقابت می‌پردازند.

سمیرا افتخاری

متاسفانه مرورگر فعلی شما قدیمی بوده و پشتیبانی نمی‌شود!

لطفا از مرورگرهای بروز نظیر Google Chrome و Mozilla Firefox استفاده نمایید.