چهارمین روز جشنواره سی و نهم فجر با اکران دو فیلم در سینمای اهالی رسانه در برج میلاد به پایان رسید و نکته قابل توجه اینکه هر دو فیلم امروز اولین ساخته های کارگردانانشان بود.
چهارمین روز جشنواره سی و نهم فجر با اکران دو فیلم در سینمای اهالی رسانه در برج میلاد به پایان رسید. امروز ابتدا فیلم «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری به نمایش در آمد. دومین فیلم امروز نیز فیلم «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی بود. نکته قابل توجه اینکه هر دو فیلم امروز اولین ساخته های کارگردانانشان بودند.
اما آنچه چهارمین روز جشنواره فیلم فجر و بخصوص اکران دوم را کاملا تحت تاثیر قرار داد، خبر درگذشت علی انصاریان فوتبالیست سابق تیم ملی ایران که بعد از آویختن کفشهایش به صورت جدی در سینما به عنوان بازیگر فعالیت می کرد بود. انصاریان امسال در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر با فیلم« رمانتیسم عماد و طوبا» که در اولین روز به نمایش در آمد حضور دارد.
زالاوا
اولین فیلم ارسلان امیری که پیش از این به عنوان فیلمنامه نویس فعالیتش را آغاز کرده بود ، یک فیلم در فضایی بومی است که یکی از قصه های فولکلور محلی را روایت می کند. فیلم در دهه های ۴۰ و یا ۵۰ هجری شمسی در روستایی در کردستان به نام «زالاوا» می گذرد.
در میان فیلم های نمایش داده شده تا امروز در سینمای اهالی رسانه ، زالاوا اولین فیلمی است که تا حدودی به ژانر وحشت نزدیک می شود هرچند در نهایت با تمام وجود به درون ژانر قدم نمی گذارد. در این فیلم که بازیگران به زبان و لهجه کردی تکلم می کنند نوید پورفرج، هدی زین العابدین و پوریا رحیمی سام ایفای نقش کرده اند.
نکته قابل ذکر این فیلم میتواند این باشد که آیدا پناهنده یکی از نویسندگان آن است. این زوج امسال یک فیلم دیگر نیز در جشنواره به نام «تی تی» دارند که در آن نقشهایشان متفاوت است و پناهنده به عنوان کارگردان و امیری به عنوان نویسنده فعالیت کردهاند.
مصلحت
دومین فیلم اکران سینمای اهالی رسانه، «مصلحت» یک فیلم با درونمایه سیاسی است که در سالهای ابتدایی انقلاب و اواخر دهه ۵۰ می گذرد. در این فیلم فرهاد قائمیان و وحید رهبانی نقش های اصلی را ایفا می کنند. این دومین فیلم رهبانی بعد از حضور در «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان است.
نکته جالب اینکه با وجود تفاوت اساسی که این کاراکترها در دو فیلم دارند ، اما از نظر طراحی چهره بسیار به هم شبیه هستند هرچند یکی مربوط به امروز است و دیگری مربوط به سال های انتهایی دهه ۵۰.
موضوعی که در رابطه با فیلم می توان به آن اشاره کرد ساختاری است که کارگردان برای روایت انتخاب کرده و این حال و هوایی شبیه به فیلمی چون «ماجرای نیمروز» و «لباس شخصی» را به وجود آورده است. به ویژه از نظر جنس بصری، فیلم قصد دارد تصاویری واقعگرایانه از شرایط سالهای ابتدایی انقلاب ارائه بدهد و شاید همین موضوع «مصلحت» را برای مخاطبان به فیلمی در حال و هوای آثار مشابه تولید شده در سالهای اخیر تبدیل میکند.
البته که این فیلم دقایقی بعد از انتشار خبر درگذشت علی انصاریان بازیکن سابق تیم ملی ، پرسپولیس و استقلال و بازیگر سال های اخیر سینما و تلویزیون اکران شد و این خبر تاثیر زیادی را روی جو سالن و حال و هوای مخاطبان گذاشته بود.
ستاد اطلاعرسانی جشنواره فیلم فجر درگذشت این بازیکن سابق تیم ملی فوتبال و همچنین بازیگر تلویزیون و سینما را به خانواده انصاریان و همچنین اهالی فوتبال و سینما تسلیت گفت. عوامل «مصلحت» به یاد این بازیگر/فوتبالیست فقید یک دقیقه سکوت کردند و میز یادبود جشنواره به یاد او در گوشهای از سینمای رسانه، اختصاص داده شد.
امید ذاکرینیا