یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱
17:07 | | فجر 39

چهره‌نما | دغدغه‌های خانوادگی آقای حجازی

چهره‌نما | دغدغه‌های خانوادگی آقای حجازی

روح‌الله حجازی در ششمین فیلم بلند سینمایی خود «روشن» را کارگردانی و تهیه کرده است که درباره روشن، مرد میانسالِ عشق بازیگرى است که نمى‌تواند خانه ثبت نامی‌اش را بگیرد و در آستانه فروپاشى همه چیز، تصمیم مى‌گیرد نقشش را بازى کند.

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره فیلم فجر، روح‌الله حجازی در ششمین فیلم بلند سینمایی خود «روشن» را کارگردانی و تهیه کرده است که درباره روشن، مرد میانسالِ عشق بازیگرى است که نمى‌تواند خانه ثبت نامی‌اش را بگیرد و در آستانه فروپاشى همه چیز، تصمیم مى‌گیرد نقشش را بازى کند.

حجازی متولد ۱۳۵۸ و دانش آموخته سینماست. او در سال ۱۳۸۴ با ساخت فیلم تلویزیونی «ماه جبین» کارگردانی را آغاز کرد و دو سال بعد بار دیگر برای تلویزیون فیلم «اگر باران ببارد» را ساخت. او در همان سال با فیلم «در میان ابرها» وارد فضای سینما شد و در بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش مسابقه نگاه نو شرکت کرد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از آن خود کرد. این فیلم در بیست و هشتمین دوره جشنواره نیز در بخش مسابقه مواد تبلیغاتی فیلم‌ها سیمرغ بلورین بهترین پوستر را نیز دریافت کرد. حجازی همچنین برای این فیلم از دوازدهمین جشن خانه سینما تندیس بهترین بازیگر زن(الناز شاکردوست) و جایزه بهترین صدابرداری و بهترین چهره‌پردازی را برای این فیلم به‌دست آورد.
او پس از نخستین تجربه کارگردانی در سینما، چهار سال زمان صرف کرد تا فیلم «زندگی خصوصی آقا وخانم میم» را بسازد و پس از آن در طی سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ بار دیگر به تلویزیون بازگشت و سه فیلم تلویزیونی ساخت. او در همان سال ۱۳۹۱ فیلم سینمایی «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» را روانه سینماها کرد. حجازی در تمامی آثار سینمایی خود همواره دغدغه‌های اجتماعی را لحاظ کرده است، او دو سال بعد، فیلم تلویزیونی «سبز به رنگ زمرد» و فیلم بلند سینمایی «مرگ ماهی» را ساخت و در سال ۱۳۹۴ نیز یکی از اپیزودهای فیلم بلند سینمایی «هیهات» را کارگردانی کرد.
حجازی بار دیگر با یک وقفه دو ساله «اتاق تاریک» را با نگاهی جسورانه به یک معضل اجتماعی کارگردانی کرد و در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآورد. این فیلم توانست جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم هانوی در سال ۲۰۱۸ و جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی کرالا هند را نیز دریافت کند. همچنین «اتاق تاریک» تنها نماینده ایران در جشنواره فیلم بلگراد در سال ۲۰۱۹ بود.
حجازی بار دیگر پس از گذشت دو سال به سراغ ساخت «روشن» رفت که برای نمایش در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر ثبت نام کرده است.
فیلمنامه «روشن» را روح الله حجازی به نگارش درآورده است و تهیه کنندگی‌اش را مانند دو فیلم قبلی خود بر عهده دارد، البته جواد نوروزبیگی نیز به عنوان مشاور پروژه در این فیلم حضور دارد.
رضا عطاران، سیامک انصاری، سارا بهرامی، مهدی حسینی نیا، مسعود میرطاهری، محمد ولی زادگان، ابراهیم عزیزی، علی رحیمی، امیرکیوان معصومی، هدیه آذیدهاک، سید علیرضا میرسالاری، صادق حسنی، اصغر رضایی، حمیدرضا حیدری، محمد نیکبخت. با معرفی: نازنین سهامی زاده و بازیگر خردسال: سرگل لواسانی ترکیب بازیگران «روشن» را تشکیل می‌دهند.
حجازی در گفتگویی درباره چرایی پرداختن به موضوعات زناشویی در آثارش می‌گوید قصه فیلم‌هایم از پیرامون و زندگی اطرافیانم در جامعه می‌آید. کافی ست یک مقدار به شرایط موجود در جامعه دقت کنیم. به خصوص در این ۱۰ و یا ۱۵ سال اخیر مسئله و مشکلات خانواده‌ها به خصوص زوج‌ها جدی‌تر شد. اختلافات بین خانواده مثلا والدین با فرزندانشان و یا زن و شوهرها بیشتر دیده شد که من معتقدم بیشتر هم این اختلافات در زندگی مدرن افراد جامعه به چشم می‌خورد. به هر حال من هم همانند خیلی دیگر از افراد جامعه این اختلافات را می‌بینم. به نظرم نیازی هم نیست که این مشکلات در اطراف ما وجود داشته باشد؛ همین که کمی دقت کنیم حتی در ارتباطات جمعی و تعاملی که بین افراد جامعه دیده می‌شود اگر یک مقدار چشم و گوش‌مان را باز کنیم به شدت اختلافات خانوادگی را می‌بینیم که من فکر می‌کنم این اتفاقات همانند اختلافات گذشته خانواده‌ها نیست. در گذشته اگر یک زوج مشکل پیدا می‌کرد، سر مسائل خیلی حادی همانند، اعتیاد و زد و خورد و از این دسته مشکلات بود که باعث جدایی‌ها می‌شدند و مسائل بزرگی بودند که چاره‌ای جز ترک یکدیگر نداشتند، در شرایط کنونی سر مسائل بسیار جزئی و به ظاهر پیش پا افتاده مشکلات بوجود می‌آید که همین مسائل باعث می‌شود که اتفاقات فاجعه باری برای آدم‌ها رخ دهد. وقتی مدام این مسائل جزئی را در جامعه می‌بینیم به نظرم در فیلم‌ها هم به شکل جزئی به آن پرداخته می‌شود که شاید کمتر به این مسائل توجه شده است.
او ادامه داد: اصولاً علاقه دارم تجربه‌های متفاوتی داشته باشم همانطور که بعد از دو فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» و «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» سراغ ساخت «مرگ ‌ماهی» رفتم که خودم خیلی از آن راضی هستم. «اتاق تاریک» هم در جای خود نگاه تازه ای داشت و فیلم جدید هم اگر چه رگه‌هایی از زندگی زناشویی دارد اما آن را مدل دیگری در کارنامه خود می‌دانم که در نگارش فیلمنامه خیلی سخت به آن رسیدم. در واقع نمی‌خواهم با قاطعیت بگویم «روشن» در سینمای ما یک اثر متفاوت است، اما حداقل در کارنامه خودم یک تجربه تازه است.

سمیرا افتخاری

متاسفانه مرورگر فعلی شما قدیمی بوده و پشتیبانی نمی‌شود!

لطفا از مرورگرهای بروز نظیر Google Chrome و Mozilla Firefox استفاده نمایید.