«فرنوش صمدی» که امسال با اولین ساختهاش در فجر۳۹ حاضر است، معماری را نیمه رها کرد و به ایتالیا رفت تا در نهایت فارغالتحصیل آکادمی هنرهای زیبا رم ایتالیا شود و…
به گزارش ستاد اطلاعرسانی جشنواره فیلم فجر، فرنوش صمدی متولد ۱۳۶۲ معماری را نیمه رها کرد و به ایتالیا رفت تا در نهایت فارغالتحصیل آکادمی هنرهای زیبا رم ایتالیا شد. فیلمنامههای کوتاه او شامل «بیشتر از دو ساعت» نامزد نخل طلای کن و جایزه بزرگ ساندنس ۲۰۱۳ و «بچه» در بخش مسابقه فیلمهای کوتاه ونیز ۲۰۱۴ است.
گامهای اول و حضور جهانی
صمدی اولین تجربه کارگردانی و نویسندگی خود را با فیلم کوتاه «سکوت» پشت سرگذاشت که نامزد نخل طلای کن ۲۰۱۶ شد.
فیلم کوتاه «نگاه» دومین تجربه این کارگردان است که برای دریافت یوزپلنگ طلایی در جشنواره لوکارنو ۲۰۱۷ به رقابت پرداخت و به اسکار ۲۰۱۸ معرفی شد.
صمدی از سال ۲۰۱۸ به عضویت دائمی آکادمی اسکار درآمد و به داوری در جشنوارههای ملی و بینالمللی متعددی پرداخته است.
متناسب با روحیهام به سراغ موضوعات میروم
او در یکی از گفتوگوهایش درباره حضور در جشنوارههای بینالمللی میگوید تمام تلاش من برای فیلمسازی این نیست که حتما در جشنوارههای مختلفی فیلمم دیده شود. به دنبال این نیستم که حتما روی موضوعات داغ جامعه حرکت کنم. مایلم هر چیزی که متناسب با روحیات و شرایط اطراف من و جامعه من رخ دهد با نگاهی متفاوت مورد توجه قرار دهم.
«خط فرضی» اولین فیلم بلند سینمایی اوست که امسال در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
در خلاصه داستان فیلم سینمایی «خط فرضی» آمده است: سارا به همراه همسرش حامد و دختر خردسالشان به یک عروسی در شمال ایران دعوت شدهاند، اما حامد به دلیل مشکلات کاری نمیتواند به این سفر برود و این سرآغاز اتفاقی است که زندگی سارا را دگرگون میکند. سحر دولتشاهی، پژمان جمشیدی، حسن پورشیرازی، آزیتا حاجیان، امیررضا رنجبران، صدف عسگری، محمد حیدری ،بازیگر خردسال: آیلین جاهد در این فیلم به ایفای نقش پرداختهاند.
تمام تلاش من برای فیلمسازی این نیست که حتما در جشنواره های مختلفی این فیلم دیده شود. به دنبال این نیستم که حتما روی موضوعات داغ جامعه حرکت کنم. مایلم هر چیزی که متناسب با روحیات و شرایط اطراف من و جامعه من رخ دهد با نگاهی متفاوت مورد توجه قرار دهم. به زودی هم یک فیلم بلند در ایران خواهم ساخت. اما متاسفانه اینجا توجه نمی شود و برای خودم هم سئوال است که چرا نمیبینند و اهمیت نمیدهند. موضوعاتی در سینما وجود دارد که هیچ ارتباطی با سینما ندارد.
سمیرا افتخاری