یکی شدن جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر، یکی از مهمترین اخبار دنیای هنر هفتم در چند روز اخیر بود، اتفاقی که موافقان و مخالفان سرسختی داشت و بدون شک یکی از تصمیمات مهم و بحثبرانگیز محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی بود.
مخالفان این ادغام بر این باورند که با یکی شدن این جشنوارهها بار دیگر بخش جهانی و بینالمللی جشنواره فجر به حاشیه میرود و دیگر هیچ خروجی ویژهای از آن نخواهیم دید و در مقابل موافقان این ادغام هم معتقدند که جشنواره جهانی در این چند سالی که از جشنواره ملی جدا شده بود، خروجی قابل توجهی نداشت و بیشتر از اینکه منفعتی برای سینما داشته باشد، به نفع برگزار کنندگانش بود.
به اعتقاد اکثر مخالفان جشنواره جهانی فیلم فجر، این رویداد نتوانست از فرصت جدا شدنش درست استفاده کند و به جز چند مهمان خارجی معروف که حضور آنها نیز بیشتر جنبه نمایشی و تبلیغاتی داشت، چیز خاصی از این جشنواره منعکس نشد و فیلمهای ایرانی و خارجی که در آن به نمایش درآمدند، نتوانستند به اندازه آثار اکران شده در جشنواره ملی فیلم فجر، در بدنه سینمای ایران جریانساز باشند.
با مسعود ردایی، یکی از تهیهکنندگان شناخته شده سینما و تلویزیون در رابطه با این اتفاق مهم گفتوگو کردیم. تهیهکنندهای که در کارنامه هنریاش آثاری همچون «سه بیگانه»، «مالاریا» و «سال دوم دانشکده من» وجود دارد که از بین آنها «مالاریا» به کارگردانی پرویز شهبازی حضور در جشنوارههای معتبر جهانی را هم تجربه کرده است.
جشنوارههایی که معتبر نیستند
مسعود ردایی در رابطه با ادغام مجدد جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر گفت: من از گذشته معتقد بودم که باید چنین اتفاقی صورت بگیرد و ما اگر میخواهیم جشنوارهای قابل احترام و معتبر در دنیا داشته باشیم، باید رویدادی حرفهای با فیلمهایی استاندارد داشته باشیم، موضوعی که باتوجه به قدمت جشنواره فجر و کیفیت فیلمهای ایرانی دور از دسترس نیست.
وی اضافه کرد: به نظر من ادغام این دو جشنواره اتفاق مناسبی برای سینمای ایران بود، همانطور که امروز خبر انتخاب آقای نقاشزاده به عنوان دبیر جشنواره مطرح شد و انتخاب ایشان هم کاملا مناسب و قابل تقدیر بود. فردی که در زمینه هنر سینما جایگاه درستی دارد و با تجربیات خوبش میتواند دبیر موفقی برای جشنواره فیلم فجر باشد.
این تهیه کننده سینما در رابطه با از دست رفتن جایگاه جشنواره جهانی فیلم فجر در میان رویدادهای معتبر جهانی نیز گفت: این روزها بحثهای زیادی درخصوص جایگاه جشنواره جهانی فیلم فجر و قرار گرفتنش در فهرست جشنوارههای با رتبه «A» جهان مطرح میشود که واقعا عجیب است، چون جشنوارههایی را در این فهرست میبینیم که در هیچ کجای دنیا رزومه قابل توجهی ندارند و در میان جشنوارههای مطرح و بزرگ جهانی نیستند. به نظرم حضور در این رویدادها اعتبار فیلمهای سینمایی ایرانی که پیش از این در جشنوارههای معتبر اکران میشدند را هم زیر سوال میبرد چون این جشنوارههای پرتعداد غیراصولی و غیرمنطقی هستند.
وی افزود: شاید بتوان گفت که حدود ۸۰ درصد جشنوارههایی که در ایران از آنها به عنوان رویدادهای اصلی سینما نام میبرند، اصلا معتبر نیستند. متاسفانه چنین چیزی برای سینمای ایران دردسر ایجاد میکند، چون همه مدعیاند فیلمهایشان در جشنوارههای بینالمللی شرکت کرده و برنده جایزه شده درحالی که تعداد جشنوارههای معتبر در حوزه سینما مشخص است و ما اگر بخواهیم فیلمهایمان را از لحاظ سطح کیفی ارتقا بدهیم، باید روی حضور و موفقیت در آن جشنوارهها برنامهریزی کنیم نه هر جشنوارهای که نام و نشان درست و حسابی ندارد.
نیازی نیست که جشنواره «جهانی» داشته باشیم
تهیهکننده فیلم «مالاریا» درباره احتمال مهجور ماندن مجدد بخش بینالمللی جشنواره فجر در مقایسه با جشنواره ملی هم گفت: به نظرم اینکه جشنواره ملی فجر را تقویت کنیم خیلی بهتر است تا اینکه نگران کیفیت بخش بینالمللی باشیم. فیلمهای ما در جهان قابل اعتنا و دیدنی هستند و در جشنوارههای معتبری مثل کن، ونیز، برلین و رویدادهایی در این رده هر ساله فیلمها و فیلمسازانی از ایران حضور دارند و بعضا خوش میدرخشند. به همین دلیل حس میکنم اگر بخش ملی را تقویت کنیم و شرایط مناسبتری برای فیلمسازان این حوزه ایجاد کنیم و بخش ملی را به رشد و بالندگی برسانیم، این سینما در سطح جهانی هم رشد خواهد کرد.
وی اظهار کرد: به نظرم اصلا نیازی نیست که حتما جشنواره «جهانی» یا «بینالمللی» داشته باشیم. ما باید در بخش ملی سینمای خود را تقویت کنیم. اگر این کار را در جشنواره فجر انجام دهیم، خود به خود فیلمهایمان در ابعاد بینالمللی و جهانی دیده میشوند.
ردایی عملکرد محمد خزاعی از زمان نشستنش بر صندلی ریاست سازمان سینمایی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: آقای خزاعی در این مدت کارهای قابل تقدیری انجام دادند، مثل احیا کردن شورای عالی سینما که سالها وجود داشت، اما اثری از آن نبود. اینکه چنین شورایی بار دیگر راهاندازی میشود و در جلسه اول آن رئیس جمهور هم حضور خواهد داشت، بارقهای از امید است. برخورد رئیس سازمان سینمایی در اختتامیه فیلم کوتاه هم عملکرد درستی بود. ما اگر از سازمان، نهاد یا مجموعهای برای برگزاری رویدادی استفاده میکنیم، باید در حد معقول از آنها تقدیر شود، نه اینکه تمام و کمال در خدمت آن مجموعه باشیم. ماجرای ادغام جشنوارهها نیز یکی دیگر از خروجیهای مثبت حضور ایشان در راس سازمان سینمایی بود، این موارد از خاصیت هنری بودن محمد خزاعی است که در این حوزه تخصص دارد. برای اهالی صنعت سینما هم این اتفاق خوبی است که یکی از میان خودشان عهدهدار این مسئولیت شده و با تقویت و پشتیبانی دیگر هنرمندان امیدوارم وضعیت سینما نسبت به قبل بهتر و مناسبتر شود.
منبع:خبرگزاری آنا