یکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱
12:26 | | فجر 40

کریم لک‌زاده عنوان کرد؛ اهمیت تک‌صدایی نبودن جشنواره چهلم

کریم لک‌زاده عنوان کرد؛ اهمیت تک‌صدایی نبودن جشنواره چهلم

کارگردان فیلم سینمایی «قیچی» با اشاره به اهمیت تک‌صدایی نبودن جشنواره چهلم، گفت: امیدوارم این جشنواره در مسیر هر چه خالص‌تر شدن پیش برود.

«کریم لک‌زاده»، کارگردان با اشاره به با اشاره به لزوم شناسایی آسیب‌های برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: بدون شک آسیب‌هایی که نه تنها به این جشنواره، بلکه به جشنواره فیلم کوتاه تهران و بسیاری از جشنواره‌های دیگر نیز وارد است، تغییرات مداوم است. در سال‌های گذشته گاه وقتی دبیر جدیدی روی کار می‌آمد، آن دبیر فراموش می‌کرد که کارمند جشنواره و در خدمت این رویداد است.
او افزود: باید این واقعیت را پذیرفت که قدمت و اعتبار جشنواره از هر کسی که وارد جشنواره می‌شود، مهم‌تر است و قاعدتا نباید در یک دوره، کل قوانین و جشنواره زیرورو شود. تصور کنید رییس جشنواره فیلم کن بگوید امسال می‌خواهم بخش فیلم کوتاه را حذف کنم. مگر می‌تواند چنین کند؟ او صرفا در هر دوره سیاست‌های کلی آن جشنواره و محور محتوایی و فرمی آن دوره را خط کمرنگی می‌دهد.
این کارگردان با انتقاد از تغییرات بیشمار جشنواره در ادوار گذشته اظهار داشت: در مقطعی فیلم‌های اول را اضافه کردند و بعد بارها آن را از جشنواره حذف و اضافه کردند. یک سال بخش هنر و تجربه به این رویداد اضافه و سپس حذف شد! بعد دوباره گفته شد فیلم‌های اول با فیلم‌های دیگر رقابت ندارد و بعد بخش فیلم کوتاه را حذف کردند و…

کارگردان فیلم «کله سرخ» با اشاره بر تٲثیر اعمال بیش از حد سلیقه فردی در جشنواره فیلم فجر ادامه داد: حذف و اضافه چنین بخش‌هایی در جشنواره امکان‌پذیر نیست و نباید چنین باشد. شاید اعمال بیش از حد سلیقه فردی کسی که به عنوان دبیر و رییس جشنواره انتخاب می‌شود و به دنبال آن تغییرات بسیار اساسی، بزرگ‌ترین آسیبی باشد که در جشنواره با آن مواجه هستیم.
او همچنین درباره اهمیت تقویت تجهیزات و زیرساخت‌ها در ارتقای فنی تولید و نمایش فیلم‌های ایرانی بر اساس سیاست‌های جدید سازمان سینمایی، عنوان کرد: تلاش جهت ارتقاء در بعد تکنیکال و ابزار بد نیست اما باید پذیرفت  جایگاه و سینمای ایران در جهان دارد بخاطر تجهیزاتش نیست، چون ما هر چه تلاش کنیم از سینمای جهان عقبیم. آن چه از سینمای ایران به عنوان یک ارزش از طرف سینما مطرح شده، نشان دادن نوع نگاه سینماگر به زندگی بوده است. خوب است که با این تمرکز تجهیزات سینمایی غنی‌تر شوند اما به هر حال شاید بهتر این باشد که ما دریچه‌ای باز کنیم تا نگاه‌های مختلفی به زندگی در ایران از طریق سینما ارائه شود که این، مهم‌تر از تجهیزات است.
کارگردان فیلم «شیرجه بزرگ» در پایان با اشاره به ضرورت تک‌صدایی نبودن جشنواره فیلم فجر گفت: امیدوارم این جشنواره در مسیر هر چه خالص‌تر شدن پیش برود و با دید سینمایی به ارتقای سینما بیاندیشد.

منبع: خبرگزاری صبا

متاسفانه مرورگر فعلی شما قدیمی بوده و پشتیبانی نمی‌شود!

لطفا از مرورگرهای بروز نظیر Google Chrome و Mozilla Firefox استفاده نمایید.