جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳
13:42 | | فجر 40

یک ترکیب سینمایی و آکادمیک بدون حضور پررنگ مدیران دولتی

یک ترکیب سینمایی و آکادمیک بدون حضور پررنگ مدیران دولتی
جشنواره چهلم فیلم فجر در حالی هیات انتخاب خود را شناخته که بیشتر اعضای این هیات هفت نفره، اولین حضور خود را در این رویداد سینمایی تجربه می‌کنند.
چهلمین جشنواره فیلم فجر را می‌بایست نخستین گام جدی دولت سیزدهم در یکی از مهمترین و اصلی‌ترین رویدادهای صنعت سینمای ایران دانست. جشنواره‌ای که قرار است تولیدات سینمایی راه‌یافته به «بخش‌های مسابقه» را به عنوان آثاری منطبق و برخوردار از سه معیار اصلی «اخلاق مداری» و «امید آفرینی» و «آگاهی بخشی» معرفی کند.
در میان هیات انتخاب امسال که شامل بهروز افخمی (نویسنده و کارگردان)، اسماعیل بنی‌اردلان (مدرس)، پوران درخشنده (نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده)، حسین زندباف (کارگردان، تهیه‌کننده و تدوینگر)، مجید شاه حسینی (پژوهشگر و مدرس)، اسفندیار شهیدی (فیلمبردار و کارگردان) و محمدحسین نیرومند (مدیر فرهنگی و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) می‌شود، «اسفندیار شهیدی» و «محمدحسین نیرومند» بیشترین حضور را در هیات انتخاب سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر حضور داشته‌اند. سهم زنان سینماگر در بین اعضای هیات انتخاب و داوری بسیار کمتر از مردان است و «پوران درخشنده» جزو کسانی است که به عنوان داور یا عضو هیات انتخاب در بخش اصلی جشنواره فیلم فجر بوده است. اما «بهروز افخمی»، «اسماعیل بنی‌اردلان»، «مجید شاه حسینی» و «حسین زندباف» کمترین حضور داشته‌اند یا اصلا در ۳۹ دوره گذشته در میان اعضای هیأت انتخاب قرار نگرفته‌اند.
هیات انتخاب امسال برخلاف ۷ دوره گذشته غیردولتی‌ترین ترکیب است. اغلب دوره‌ها اکثریت هیات انتخاب مدیران دولتی (عضور شورای پروانه ساخت و نمایش یا مدیر نظارت و ارزشیابی و… ) بودند. اما در هیئت انتخاب جشنواره چهلم، بیشتر سینماگرند یا چهره دانشگاهی.
به جرات می‌توان گفت این دوره را یکی از بهترین و پویاترین ترکیب‌های هیات انتخاب در ۷ سال اخیر دانست. یک ترکیب کاملاً سینمایی و غیر دولتی. با حضور تنها یک مدیر فرهنگی که تازه آن هم یکی از بهترین‌ها و باسواد‌ترین مدیران دولتی است.
ثبت چهره‌های جدید و بدون حضور مدیر دولتی در پرونده هیات انتخاب فیلم فجر نشان می‌دهد که این اعضا در مقایسه با دوره های گذشته خیلی سینمایی و دانشگاهی هستند و نسبت به ادوار اخیر، سهم سینماگران در هیات داوری بالاتر رفته و دیگر شاهد حضور گل‌درشت مدیران نیستیم.
بنابراین جشنواره فجر نیاز به سیاست‌گذاری شفاف دارد و بی‌تردید زمانی می تواند اعتبار اولیه خود را مجدداً به دست بیاورد که تنها فیلم‌های ارجمندتر را انتخاب و از آن ها تجلیل کند و به نام افراد و رانت‌ها و سفارش‌ها در نحوه انتخاب و داوری آثار توجهی نداشته باشد. شاید بتوان گفت امسال با ترکیبی که برای انتخاب فیلم‌ها معرفی شده شانس فیلم‌های با کیفیت افزایش یابد.
منبع: پانا

متاسفانه مرورگر فعلی شما قدیمی بوده و پشتیبانی نمی‌شود!

لطفا از مرورگرهای بروز نظیر Google Chrome و Mozilla Firefox استفاده نمایید.