«مهدی همایونفر» با اشاره به لزوم توجه به سینمای شهرستانها و سینماگران مستعد از سراسر کشور گفت: جشنواره فیلم فجر همیشه نقطه امید و مرکز توجه فیلمسازان و سینماگران در طول چهل سال گذشته بوده است.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی روابطعمومی جشنواره فیلم فجر، «مهدی همایونفر»، تهیهکننده سینما گفت: جشنواره فیلم فجر همیشه نقطه امید و مرکز توجه فیلمسازان و سینماگران در طول چهل سال گذشته بوده است. گاهی سیاست به هر دلیلی بر سر جشنواره سایه انداخته که موجب دلچرکین شدن سینماگران شده که این همواره جزو نقاط ضعف جشنواره محسوب میشود.
تهیهکننده فیلم «اتوبوس شب» با اشاره به کم رنگ شدن شور و اشتیاق حضور در جشنواره در سالهای اخیر افزود: کم رنگی شور و اشتیاق و استقبال از جشنواره به اصل رسانه سینما مربوط میشود. با این وجود جشنواره هر سال، چشم امید فیلمسازان است. در طول این سالها اگر کسی میخواست در سینمای ایران رشد کند، باید در جشنواره فیلم فجر دیده میشد. سینماگران به این جشنواره چشم دوخته بودند و لحظه شماری میکردند تا زمان جشنواره فرا برسد و آثارشان در سینما به محک کارشناسان و تماشاگران برسد.
او تأکید کرد: از زمان شروع بحران کرونا، سکتهای ناخواسته در سینما پیش آمد و بهدنبال آن رسانههای خانگی و دستگاههای موازی سینما راه افتاد که روی سینمای ایران سایه انداخت. اما آیا در این شرایط بحرانی که تقریبا از دو سال پیش شروع شده، سینمای ما میتواند جان سالم به در ببرد؟ قطعا سینمای ایران، راه بسیار دشواری در پیش خواهد داشت.
همایونفر اظهار داشت: متأسفانه بحران کرونا موجب تعطیلی سالنهای سینما شد و به موازات آن رسانههای خانگی بسیار جدیتر در میدان حضور پیدا کردند. فکر میکنم این رسانهها که جای خود را در میان مردم باز کردند، به رقیبی برای سینما بدل شدند و این کار را برای سینما سخت کرده است.
این مدیر فرهنگی با اشاره به راهبردهای جدید سازمان سینمایی و ضرورت توجه به نسل جدید فیلمسازان عنوان کرد: اگر ما روی سینمای شهرستانها و جوانانی که استعدادشان را در کارهایشان نشان دادهاند تمرکز بیشتری بگذاریم و روی آنها سرمایهگذای کنیم، قطعا آینده درخشانی در انتظار آنان است. فکر میکنم نباید زیاد به مراکز آموزشی که به صورت آکادمیک تولید نیروی رسمی میکنند، دل ببندیم. اگر به سینماگران موفق چهل سال گذشته نگاه کنید، میبینید که آنها تحصیلکرده دانشگاههای رسمی نبودهاند. آنها غالبا استعدادهایی بودند که در میان جوانان شهرستانی و یا تهرانی رشد کردند و استعداد ذاتی آنها در سینما به شکوفایی رسید. مهمترین چالشی که جوانان فیلمساز دارند، این است که آنها برای حضور در سینما به یک تیم حرفه ای نیاز دارند، این یعنی لزوم تأمین هزینهها و این کاری نیست که جوانان به تنهایی از عهده آن برآیند و حتما باید حمایتهای جنبی از سمت مراکز دولتی صورت گیرد تا آنها بتوانند خودشان را در صحنه عمل نشان دهند.
تهیهکننده فیلمهایی چون «هیام» و «33روز» با اشاره به صدماتی که در جریان کرونا متوجه سینما شد، عنوان کرد: به نظر من امسال در جشنواره چهلم فیلم فجر باید توجه ویژهای به نسلی که در جریان کرونا صدمه دید داشته باشیم، به سینماگرانی که مبتلا شدند و یا به دلیل شیوع کرونا، از لحاظ مالی و معیشتی دچار مشکل شدند و متأسفانه صدمات اقتصادی و اجتماعی دیدند. از اینگونه افراد که بیشتر صدمه دیدند، باید دلجویی شود. نباید فراموش کنیم که خانواده سینماگران محدود است که نباید آنها را به راحتی از دست بدهیم.
چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش فرهنگی و رقابتی به دبیری مسعود نقاشزاده از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.