«علیرضا زریندست» با ذکر خاطراتی از پنجمین جشنواره فیلم فجر، گفت: در تاریکی به نیت تماشای فیلم وارد بالکن سینما آزادی شدم. سالن مملو از تماشاگر بود و بسیاری ایستاده یا نشسته بر کف سالن «طلسم» را تماشا میکردند، حتی یادم است که خودم هم ایستاده فیلم را نگاه کردم…
این فیلمبردار قدیمی سینمای ایران در گفتوگو با مرکز اطلاعرسانی روابطعمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر به مرور خاطرات پنجمین دوره از جشنواره فیلم فجر پرداخت و گفت: من در پنجمین دوره از جشنواره با چهار فیلم «طلسم»، «تصویر آخر»، «حریم مهروزی» و «دستفروش» حضور داشتم. یادم میآید که از فیلم «طلسم» استقبالی فوقالعاده صورت گرفت.
او ادامه داد: همیشه عادت دارم برای تماشای آثار خود در تاریکی وارد سالن سینما شوم چون از این که آدمها درباره کارم تعریف کنند خجالت میکشم. آن سال نیز به همین شیوه در تاریکی به نیت تماشای فیلم وارد بالکن سینما آزادی شدم. سالن مملو از تماشاگر بود و بسیاری ایستاده یا نشسته بر کف سالن «طلسم» را تماشا میکردند، حتی یادم است که خودم هم ایستاده فیلم را نگاه کردم!
زریندست گفت: فیلم که تمام شد با استقبال و تشویق بسیاری از جانب مخاطبان روبهرو شد؛ من هم سریع از سالن بیرون آمدم. به خاطر میآورم که از پلهها پایین میرفتم که از آن سمت با یکی از شعرای برجسته معاصر کشور یعنی زندهیاد «محمدعلی سپانلو» روبهرو شدم که از پلهها بالا میآمد و درست روبهروی من توقف کرد. او ناگهان برای من دست زد و شروع به تشویق کردنم کرد. با دست زدن ایشان، انبوه جمعیت نیز به او پیوستند و وقتی به خودم آمدم، دیدم که کل جمعیت داخل سینما آزادی شروع به تشویق من کردهاند…
این فیلمبردار گفت: درهمان لحظات بود که سپانلو به من گفت که "تو در سن کم به درجه استادی رسیدی." بدون اغراق میگویم که این جمله بهترین و شیرینترین جملهای بود که تا به حال از زبان کسی شنیده بودم و بسیار به دلم نشست.
او بیان کرد: در همان سال یکی از فیلمبردارهای دیگر سینما به من گفت که اغلب فیلمبردارها در درون دل خود از «نورپردازی» میترسند؛ اما تو فیلمبرداری هستی که «نورپردازی» باید از دست تو بترسد و این هم یکی از خاطرات شیرین برای من در پنجمین دوره از جشنواره فیلم فجر بود.
این مدیر فیلمبرداری سینما گفت: واقعیت این است که ماندگاری آثار در اثر گذر زمان سنجیده میشود. من به هنگام فیلمبرداری به ماندگاری اثر فکر نمیکنم، بلکه تنها سعیام بر این است که بهترین کار خود را در همان لحظه ارائه بدهم و نوع نگاه من، نتیجه برآیند نگاه من و کارگردان به فیلمنامه است.
زریندست گفت: خاطره دیگری نیز دارم که به اولین سیمرغ جشنواره مربوط میشود که چندسال بعد (دوره سیزدهم) برای فیلم «پری» گرفتم. آن سال من یک کارت ورود به اختتامیه بیشتر نداشتم و همراه با دخترم به سالن اختتامیه رفته بودم. در نتیجه کارت را به دخترم دادم که به سالن برود و با خودم فکر کردم که من را میشناسند و بدون کارت میتوانم وارد شوم.
او ادامه داد: دقیقا در لحظهای که میخواستم وارد شوم دو نفر از نگهبانهای سالن ورودی با هم دعوایشان شد و کار تا جایی پیش رفت که به زد و خورد منتهی شد. من با خودم فکر کردم که اصلا لحظه مناسبی برای ورود به سالن نیست. درنتیجه به خانه بازگشتم. آن سال برنامه اختتامیه به صورت زنده از تلویزیون پخش میشد و دقیقا به یاد میآورم که در آشپزخانه ایستاده بودم که دختر کوچکم ناگهان فریادی از سر ذوق کشید و دوان دوان به سمت آشپزخانه دوید و به من گفت که برنده سیمرغ بلورین شدهام.
مدیر فیلمبرداری فیلمهای «ملکه» و «ضیافت» ادامه داد: دوباره یه سوی تالار وحدت که محل برگزاری اختتامیه بود به راه افتادم… آخرین لحظات مراسم بود که به تالار رسیدم و درنهایت با دخترم و جایزهام به خانه بازگشتم. این هم خاطره شیرینی بود که همیشه در ذهنم از جشنواره فیلم فجر به یادگار دارم.
زرین دست درپایان گفت: در دوره اول و یا دوم هم به خاطر دارم که با من تماس گرفتند که حتما در اختتامیه جشنواره شرکت کن زیرا به دلیل فیلمبرداری فیلم «خط قرمز» قرار است که جایزه بگیرم. من در اختتامیه شرکت کردم اما گویا تصمیم بر آن شده بود که جایزهای اهدا نشود و یادم میآید که چهقدر دلم میخواست در دوره اول جشنواره جایزه بگیرم اما متاسفانه امکان آن برایم مهیا نشد.
چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش فرهنگی و رقابتی به دبیری مسعود نقاشزاده از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.