«مسعود اطیابی» گفت: اگر جشنواره فیلم فجر به سمتی برود که سینما هر چه بیشتر به مردم نزدیک شود، یک جریان سازنده را به وجود آورده است و سینمای ملی با حضور طیفهای گسترده مخاطب قابلیت توسعه و ارتقا پیدا میکند.
این کارگردان سینما درباره چشمانداز چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر بیان کرد: جشنواره فیلم فجر چشم انداز سینمای ایران است و برآیند یک ساله فعالیت سینماگران را به نمایش میگذارد. فیلمهای جشنواره میتواند ما را به تولیدات سال بعد امیدوار کند و اگر جشنواره به سمتی برود که سینما هر چه بیشتر به مردم نزدیک شود، یک جریان سازنده را به وجود آورده است و در این راستا، هیأت انتخاب جشنواره نقشی مهم را ایفا میکند.
اطیابی عنوان کرد: باید به این نکته توجه کرد که فیلمهای کودکانه، کمدی، متفکرانه، اجتماعی، سیاسی، دفاع مقدس، روشنگرانه درباره بیداری اسلامی و … حتی فیلمهای سرگرم کننده همگی در کنار یکدیگر سینمای ملی را تشکیل میدهند. ویژگی سینمای ایران این است که برای طیفهای مختلف مخاطب جذابیت دارد و باید به این واقعیت توجه کرد.
کارگردان فیلمهای «ماه گرفتگی» و «شرط اول» در ادامه اظهار کرد: هنرمندان باید برای همه سلیقهها فیلم داشته باشند و مردم را از دیدن فیلم خارجی بینیاز کنند. سینمای دفاع مقدس و بخشی از سینما را تشکیل میدهد. سینما میتواند با ساخت فیلمهای خانوادگی به تحکیم خانواده ورود کند. اگر بتوانیم فیلمهایی بسازیم که خانواده را درگیر کنیم، به نفع تقویت خانواده عمل کردهایم. جشنواره فیلم فجر به همه افراد متعلق است. در اکران سینما هم باید انواع فیلمها روی پرده بروند. به عنوان مثال وقتی فیلم «منصور» اکران خوبی داشته باشد، فیلم «دینامیت» هم دیده میشود. سینمای ملی با حضور طیفهای گسترده مخاطب قابلیت توسعه و ارتقا پیدا میکند.
تهیهکننده فیلم «خاموشی دریا» با اشاره به معرفی فیلمهای ایرانی به جشنوارههای بینالمللی اظهار کرد: امروزه اگر یک فیلم خانوادگی ایرانی به جهان معرفی شود، به این معنی است که ما فرهنگمان را به سینمای جهان بهتر معرفی کردهایم و دیپلماسی فرهنگی برجستهتر میشود. هر فیلم مناسب و درخوری قابلیت نمایش برای جهانیان را دارد. در گذشته در معرفی فیلمها خطا داشتیم و اکثرا فیلمهایی را معرفی کردیم که شاید ناخودآگاه ضد فرهنگ ایرانی بودند. اینکه بتوانیم به جهان نشان دهیم خانوادههای ایرانی شاد و پویا هستند، تفکر دنیا را درباره کشورمان تغییر دادهایم.
اطیابی تصریح کرد: امیدوارم در دوره چهل و یکم، بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر در کنار بخش ملی پرقدرت عمل کند و ویترین کلانتری از سینمای ایران به جهان معرفی شود.
او در ادامه با اشاره به این که ارزیابی کیفیت محتوایی فیلم باید دقیق و بدون پیشفرض باشد، گفت: گاه حتی در ساخت یک فیلم که مضمون ارزشمند هم دارد، آنقدر ضعیف عمل میکنیم که ذهن مخاطب نسبت به آن موضوع ارزشمند، منفی میشود. فیلمی داشتهایم که یک موضوع باارزش را وهن کرده اما جایزه هم گرفته است! باید توجه داشت که عرصه هنر، عرصه آزمون و خطا است. باید تعریف فیلم ضعیف و سخیف روشن شود و به عقیده من هر فیلمی را بر اساس ژانر و موضوع نمیتوان در این زمینه طبقهبندی کرد.
اطیابی در پایان گفت: طبق رسوم هر ساله در زمان تحویل سال از خداوند متعال درخواست میکنیم تا تحول در حالمان ایجاد شود و برای جشنواره فیلم فجر هم چنین دعا و آرزویی را داریم اما باید منظره اصلی تحول در سینما مشخص شود.
منبع: خبرگزاری آنا