شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳
16:13 | | فجر 40

علی غفاری: دوره سی‌ویکم و رقابت کارگردانان سرشناس سینمای ایران

علی غفاری: دوره سی‌ویکم و رقابت کارگردانان سرشناس سینمای ایران

کارگردان فیلم «استرداد» می‌گوید: «دوره سی‌ویکم جشنواره فیلم فجر یکی از سخت‌ترین ادوار جشنواره به حساب می‌آید؛ زیرا کارگردانان سرشناس زیادی در این رویداد حضور داشتند و به همین دلیل، داوری آثار در این دوره از حساسیت‌ بالایی برخوردار بود.»
«علی غفاری» در گفت‌وگو با مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر، با بیان این مطلب اظهار کرد: «یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های جشنواره سی‌ویکم حضور فیلم‌هایی در ژانرهای مختلف اجتماعی، تاریخی و کمدی بود.»
این کارگردان با اشاره به اینکه «استرداد» یکی از پرلوکیشن‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است، تصریح کرد: «این اثر را علاوه بر مسکو تقریبا در کل سواحل خزر فیلمبرداری کردیم؛ و سخت‌ترین بخش این اثر، فیلمبرداری در راه‌آهن تهران – شمال بود زیرا با قطع ارتباطش تمام رفت‌وآمد مسافرین مختل می‌شد؛ به‌همین دلیل این فیلم مراحل فنی‌ پیچیده‌ای داشت.»
کارگردان فیلم «تک‌تیرانداز» با تاکید بر اینکه «استرداد» در آن دوره در تمام رشته‌ها نامزد شد، گفت: «حمید فرخ‌نژاد همیشه درباره این موضوع می‌گفت که این فیلم در تمام بخش‌ها غیر از نقش اول زن، آن‌هم به این دلیل که بازیگرش خارجی بود نامزد شد. همین نامزد شدن فیلم «استرداد» در تمام بخش‌ها برای مخاطب بسیار کنجکاوی‌برانگیز بود. در هرحال، این اثر سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین جلوه‌های ویژه، نقش اول مرد و تدوین را از آن خود کرد.»
غفاری با اشاره به اینکه شرکت در جشنواره فیلم فجر برای اهالی سینما مهم است، عنوان کرد: «در جشنواره فیلم فجر ماحصل آنچه در سینمای ایران رخ داده است، به نمایش در می‌آید. از سال‌های دور به صورت مداوم در این جشنواره حضور داشتم اما به‌نظ می‌رسد، هرسال از شوق و اشتیاق این رویداد سینمایی کم می‌شود.»
او ادامه داد: «هرچه از سال‌های آغازین جشنواره فجر دورتر می‌شویم، شور آن کمتر می‌شود و از آن صف‌های طویل سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ برای تماشای فیلم‌های راه یافته به این رویداد سینمایی دیگر خبری نیست؛ در ادوار گذشته بخش خارج از مسابقه وجود داشت که امکان نمایش را برای تمام فیلم‌ها را فراهم می‌کرد. سال‌هاست این اتفاق نمی‌افتد و به ۲۲ فیلمی که در این ده روز پخش می‌شود؛ محدود شده‌ایم. همین امر جذابیت جشنواره را کم کرده است. موضوع مهمی که در این سال‌ها به چشم می‌خورد این است که فیلم‌ها برای اینکه در جشنواره فیلم فجر شرکت کنند باید ممیزی را لحاظ کنند و بعد پروانه نمایش بگیرند، اما در گذشته اینطور نبود؛ سینماگران فیلم‌هایشان را در جشنواره به نمایش می‌گذاشتند و بعد به دنبال ممیزی و این بحث‌ها می‌رفتند که همین امر باعث جذابیت جشنواره فیلم فجر می‌شد.»

متاسفانه مرورگر فعلی شما قدیمی بوده و پشتیبانی نمی‌شود!

لطفا از مرورگرهای بروز نظیر Google Chrome و Mozilla Firefox استفاده نمایید.