کارگردان فیلم «بیرویا» عنوان کرد: «بیرویا» اولین ایدهای بود که برای ساخت فیلم جذابیت داشت. این فیلمنامه قصهای دارد که میتواند مخاطب را با خود همراه سازد و برایم بسیار مهم بود این دو ویژگی را با هم داشته باشد.»
«آرین وزیردفتری» در گفتوگو با مرکز اطلاعرسانی روابطعمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر درباره این فیلم گفت: «این فیلم در فضای سینما، اثری متفاوت محسوب میشود و درباره زوجی به نام رویا و بابک است که قصد مهاجرت از ایران را دارند که بعد از آشنایی رویا با دختری که بینام و نشان است و هویت آن مشخص نیست، اتفاقات عجیبی برای آنها رقم میخورد. در درجه اول ایده فیلم و فیلمنامهاش با فضای معمولتری که در سینمای ایران تحت عنوان سینمای اجتماعی میشناسیم، یکسان دیده خواهد شد اما فکر میکنم با آن متفاوت است؛ هرچند که از مولفههای آن استفاده میکند، در اجرا و کارگردانی و مدل شخصیتها، بهویژه سه بازیگر اصلی، تجربه خاص و متفاوتی به نظر میآید.»
او افزود: «طبیعتا فیلمسازی کار سختی محسوب میشود و این سختی در ساخت فیلم اول به مراتب بیشتر خواهد بود؛ از مرحلهای که باید وقت و انرژی روی فیلمنامه بگذارید تا جذب سرمایه و تهیهکننده، مسیر پیچیدهای را باید طی کرد. من نیز از این قاعده مستثنی نبودم و چند سال طول کشید تا این اتفاق به شکلی که میخواهم برایم بیافتد. از نقطهای که تیم فعلی که با آنها کار کردم پیشنهادم را پذیرفتند و با من همراه شدند خوششانس بودم؛ در واقع این افراد اطمینان زیادی به من داشتند و برخی از آنها از من نامآشناتر بودند. این موضوع برایم دلگرمکننده بود و کار راحتتر پیش رفت.»
این کارگردان با تاکید بر اینکه سینمای بلند و کوتاه مدیومهای جداگانهای دارند، توضیح داد: «قطعا زمانی که سراغ فیلمسازی میروید، سینمای بلند برای شما جذابتر است. زمانیکه مقوله فیلمسازی برایم جدیتر شد، با فضای فیلمکوتاه آشنا شدم و متوجه شدم که این مدیوم، فضایی حرفهای است که میتوانیم در این زمینه کسب تجربه کنیم. ساخت فیلم کوتاه دو وجه دارد؛ وجه اول آن تجربه کردن و یاد گرفتن فیلمسازی است و وجه بعدی این است که میتوانیم فیلم کوتاه استانداردی در سطح سینمای حرفهای بسازیم که در جشنوارهها دیده شود. برای من از یک نقطه به بعد، به این شکل شد و فیلم کوتاه برایم ماجرایی کاملا حرفهای بود. همیشه در ذهنم این موضوع را داشتم که هر زمانی که حس کنم در این زمینه تجربه و آمادگی لازم را دارم، وارد سینمای حرفهای شوم. چون مدیریت پروژه فیلم بلند و به نتیجه رساندن آن کار سختتر و پیچیدهتری است. امیدوارم اکنون این اتفاق افتاده باشد.»
وزیردفتری با اشاره به ایده نوشتن فیلمنامه «بیرویا» عنوان کرد: «بعد از چند فیلمنامه بلند که نوشتم، به این نتیجه رسیدم که فیلم بلند مسیر متفاوتی است و باید یاد بگیرم که چطور بنویسم. «بیرویا» اولین ایدهای بود که از زمانی که به ذهنم رسید، آن جذابیتی را که همیشه دلم میخواست فیلم اولم داشته باشد، داشت. این فیلمنامه قصهای دارد که میتواند مخاطب را با خود همراه سازد و برایم بسیار مهم بود این دو ویژگی را با هم داشته باشد؛ نه اینکه خاص باشد و فقط عدهای محدود بیننده آن باشند. درعین حال هم شبیه به ایدههایی که پیش از این ساخته شدهاند نباشد. از همان نقطه ابتدایی چندین ماه درگیر ایدهپردازی بودم و شاید روزی یکی دو طرح مینوشتم و خروجی آن چندین ماه تلاش، ایده این فیلم شد.»
این کارگردان با بیان اینکه به انتخاب بازیگران این فیلم از همان زمان نگارش فیلمنامه فکر کرده بود، عنوان کرد: «از همان نقطه اول یکی از کاراکترهای کار را برمبنای بازی همسرم «شادی کرمرودی» طراحی کردم؛ هر سه نقش «طناز طباطبایی»، «صابر ابر» و «شادی کرمرودی» نقشهایی هستند که فراز و فرودهای بسیاری دارند که جنسی از تغییر درونشان است؛ در مرحله بعدی در ذهن داشتم که زوج اصلی داستان را به خانم «طباطبایی» و «صابر ابر» بدهم و خیلی خوششانس بودم که در همان مرحلهای که متن را خواندند خوششان آمد و صبوری کردند تا کار به نتیجه برسد.»
او درباره نحوه آشنایی با «هومن سیدی» گفت: «او در جشنواره فیلم کوتاه داور بود و من فیلم کوتاه «مثل بچه آدم» را در همان دوره داشتم که در همانجا جایزه گرفت. بعد از جشنواره درجایی ایشان را دیدم و از من حمایت کردند و گفتند اگر بعدها خواستم کار بلندی بسازم اگر بتواند حتما کمک میکند؛ همین موضوع باب آشنایی ما شد و از طریق ایشان با «سعید سعدی» آشنا شدم.» زمانی که فیلمنامه «بی رویا» کامل شد با سعید سعدی صحبت کردم و تهیهکنندگی این کار را برعهده گرفت و چند مرحله بعد از شروع کار هومن سیدی به کار پیوست.
چون زمانی که میخواستیم کار را شروع کنیم کرونا پیش آمد و کار به تعویق افتاد و «هومن سیدی» هم درگیر سریال «قورباغه» بود و بعدتر که فیلمنامه را خواند از کار خوشش آمد و تهیهکنندگی کار را همراه با «سعید سعدی» برعهده گرفت.»
این کارگردان عنوان کرد: «چهلوهفت یا چهلوهشت جلسه فیلمبرداری داشتیم؛ فکر کرده بودم که پروژه را طوری طراحی کنم که تنوع لوکیشن داشته باشیم اما یک لوکیشن متمرکزتر نیز در کار باشد؛ زیرا فکر میکردم بهعنوان فیلم اول کنترل شرایط و تولید و زمانمان کمی فشرده خواهد بود و فکر میکردم این چالش را میتوانم با لوکیشن متمرکز حل کنم. لوکیشن ما یک خانه بود و چند لوکیشن پراکنده که در چند جلسه کار کردیم. فکر میکنم در این فیلم یک سری سکانسهایی هست که مخاطب، متوجه میشود که عوامل چقدر زحمت کشیدهاند؛ از لحاظ اجرایی سکانسهای سختی بود اما مطمئن بودم در خروجی، به جای خوبی خواهیم رسید. هرچند، بهمرور یاد گرفتم که نمیتوانم صددرصد از پروژهای راضی باشم؛ ولی وقتی از ۶۰ تا ۷۰ درصد فیلم راضی باشم، میتوان آنرا ارائه دهم بهطوری که برای مخاطب هم جذابیت داشته باشد.»
او افزود: «علیرغم همه چالشهایی که داشتیم، جاهایی میگفتیم که فیلم میتوانست بهتر شود، فکر کنم در خروجی نهایی اتفاق خوبی افتاده و نهایتا مطلوب من است. نکتهای که حتما میخواستم به آن اشاره کنم این است که واقعا عوامل آنقدر با من همراه بودند که موفقیتی در کار اگر باشد، حتما نتیجه کار آنهاست و اگر ضعفی هم باشد نتیجه کار من است؛ چون تهیهکنندهها کاملا به من اطمینان داشتند و من آزادانه کارگردانی کردم.»
وزیر دفتری ادامه داد: «امیدوارم زحمات عوامل دیده شود؛ نقش سه بازیگر اصلی ما چالشبرانگیز بود و نامزد شدن به سلیقه هیأت داوران بستگی دارد؛ ولی از نظر من برای مخاطب میتواند ویژه و جذاب باشد. البته این فیلم در نقاط فنی مانند فیلمبرداری و تدوین، صداگذاری، موسیقی و صدابرداری نیز بسیار پیچیده بود و بهنظرم بسیار جذابتر است. خوشحالم که اولین نمایش رسمی این فیلم در جشنواره فیلم فجر است و برایم خوشایند است که این اتفاق در کنار چند فیلم اولی دیگر اتفاق میافتد و فکر میکنم هیأت انتخاب از این نظر جسارت بهخرج دادهاند.»
این کارگردان در پایان با اشاره به اینکه جشنواره فیلم فجر در طول این سالها ویژهترین اتفاق سینمایی بوده است، توضیح داد: «این جشنواره میتواند بالاتر از استاندارد باشد زیرا همه ما از صف ایستادن برای تماشای فیلم در فجر خاطره داریم؛ خوشحالم اولین فیلمم در این جا قرار است نمایش داده شود. این که بخش نگاه نو باشد یا خیر نمیدانم، ولی فکر میکنم بودنش غنیمت است زیرا تولیدات فیلم سینمایی در طول سال زیاد است و برای بخشی از این فیلمها که فیلم اولی هستند و شاید برای اکران آنها فرصتی پیش نیاید، جشنواره فضایی است که این فیلمها هم دیده شوند. این یک بخش ماجراست ولی چیز دیگری که وجود دارد این است که در دورهای بگوییم که این فیلم اول فیلمساز و کم تجربهتر است، پس نباید از او انتظار داشت. در این دوران ابزار فیلمسازی در دسترستر است؛ زمانی باید سراغ فیلمسازهایی در مدیوم بلند یا کوتاه حرفهای که تجربههای خود را کرده بودند، میرفتیم اما اکنون در طول سال میبینیم که فیلمهای شاخص، فیلم اول و دوم فیلمسازها هستند. برای همین فکر میکنم این نگاه که بگوییم فقط یک تجربه اتفاق افتاده است و کلا آن اثر را بگذاریم کنار و ارج و اعتبار به فیلمهایی بدهیم که تجربه چندمشان است، مربوط به دورانی بود که افراد با نگاتیو کار میکردند، پس چنین تفکیکی، امروز کهنه است.»
چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش فرهنگی و رقابتی از ۱۲ تا ۲۲ بهمن به دبیری دکتر مسعود نقاشزاده برگزار خواهد شد.