جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳
17:25 | | فجر 40

رضا رسولی: رشد سینما با وقوع انقلاب اسلامی | سینما به پیشرفت کشور کم‌تر توجه می‌کند

رضا رسولی: رشد سینما با وقوع انقلاب اسلامی | سینما به پیشرفت کشور کم‌تر توجه می‌کند

دکتر رضا رسولی می‌گوید که در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی عرصه‌های گوناگون علمی و فرهنگی از جمله سینما پیشرفت بسیار خوبی از نظر کمی و کیفی کرده است؛ چه از نظر دستاوردهای فنی و هنری و چه حضور در جشنواره‌های جهانی اما با این وجود خود سینما به پیشرفت کشور توجه خاصی نمی‌کند.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر، با توجه به برگزاری بخش فرهنگی در چلهمین جشنواره فیلم فجر، با اصحاب علوم انسانی، محققین و پژوهشگران این عرصه به گفت‌وگو پرداخته‌ایم تا ابعاد مورد نظر خود را در نسبت با سینما تبیین کنند.
دکتر رضا رسولی دانش‌آموخته حقوق و مدیر فرهنگی و نویسنده ۱۳ جلد کتاب در حوزه فرهنگ، هنر و سینما در مصاحبه‌ خود با ما در خصوص نسبتی که علوم انسانی می‌تواند با سینما برقرار کند، بیان کرد: علوم انسانی مبانی فکری سینما و سینماگران را شکل می‌دهد. نظام آموزشی ما در مدارس و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی مبتنی بر علوم انسانی روش فکر را به هنرمندان آموزش می‌دهد اما این مبانی و شیوه‌های آموزش و همچنین محتوای آنها با تفکر انقلاب اسلامی فاصله دارد و بنابراین باید قبل از هر چیز به تحول در علوم انسانی اندیشید تا اثرگذاری خود را در آثار هنری و سینمایی هنرمندان ما نشان بدهد.
او ادامه داد: به عقیده من اما علوم انسانی صرفا مباحث دانشگاهی و نظری نیست بلکه دایره وسیع ادبیات کهن ما، قصص دینی و ملی و اندرزنامه‌ها و حکایات را نیز شامل می‌شود. این منابع عالی می‌تواند دست‌مایه اقتباسات بسیار خوبی برای فیلمنامه‌های سینمایی شود. امروز فیلمنامه‌ها از ضعف در داستان و ساختار برخوردارند و اقتباسات ادبی می‌تواند این معضل را تا حدی زیادی حل و فصل کند.
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره مهم‌ترین حوزه محتوایی سینمای اجتماعی ما که دچار غفلت است بیان کرد: به‌نظر من مشکل اصلی سینما اجتماعی ما نپرداختن به عدالت است اما بصورت حقیقی آن و نه شعاری، بلکه عدالت به معنای مفهوم عمیق الهی و انسانی. این موضوع در سینما اجتماعی ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است در حالی که می‌تواند ستون فقرات سینمای اجتماعی ما را با دوام خوبی شکل دهد.
رسولی در نگاه کلی‌تر فقدان گفتمان انقلاب اسلامی را در سینمای کشور مورد انتقاد قرار داد و گفت که در سال‌های قبلتر فیلم‌های جریان انقلاب اسلامی بیشتر و بهتری داشتیم. خصوصا در نیمه دوم دهه ۷۰ و حتی دهه ۸۰ اما وضعیت مناسبی در حال حاضر ندارد. ما برای درامسازی فیلم‌های انقلاب، منابع روایی و تاریخی جذابی در انقلاب داریم که به آنها نپرداختیم.
او توضیح داد: باید دولت و دستگاه‌های فرهنگی از این جنس سینما حمایت کنند. سفارش‌دهی در این حوزه امر بدی نیست اما باید در نظر داشته باشیم که باید انگیزه‌های لازم باید در این خصوص وجود داشته باشد در غیر این صورت با آثاری شعاری روبرو خواهیم بود.
این نویسنده و محقق معتقد است که انقلاب اسلامی مایه تحول سینمای کشور شده است و هنر و هنرمندان را از فضای ناسالمی که در دوران پهلوی بود نجات داده است. در این ۴۲ سال، کشور ما در زمینه‌های گوناگونی پیشرفت کرده است، از شهرسازی و مهندسی حوزه‌های گوناگون گرفته تا علمی و صنایع نظامی، ورزشی و هنری. تعداد فیلم‌های ساخته شده در سال نشان می‌دهد که پیشرفت سینما در این خصوص بسیار قابل توجه است اما سینمای ما که خود از مصادیق پیشرفت در کشور است، خود به موضوع پیشرفت در کشور توجه خاصی نشان نمی‌دهد بلکه متأسفانه بیشتر روی معضلات و سیاهی‌های جامعه متمرکز است.
او در پایان درباره نقش برنامه‌های فرهنگی جشنواره فیلم فجر در خصوص تحول سینمای کشور گفت: در نظر داشته باشیم که در تمام جشنواره‌های هنری دنیا بخش‌ها و برنامه‌های مکمل فرهنگی زیادی وجود دارد که جزو بخش‌های مهم جشنواره به حساب می‌آید. باید در این نشست‌ها و هم‌اندیشی‌ها سیر سینمای کشور و امهات اولویت‌های سازمانی باید مورد توجه قرار بگیرد. به‌نظرم برنامه‌های امسال با ترکیب بسیار خوب مهمانان و عناوینش، کار برای دوره‌های بعدی سخت‌تر می‌کند زیرا مدیران جشنواره باید به چهره‌های جدید علمی و نشست‌های قوی‌تر فکر کنند.
چلهمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش رقابتی و فرهنگی از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ به دبیری مسعود نقاش‌زاده برگزار می‌شود.

 

متاسفانه مرورگر فعلی شما قدیمی بوده و پشتیبانی نمی‌شود!

لطفا از مرورگرهای بروز نظیر Google Chrome و Mozilla Firefox استفاده نمایید.