به گزارش مرکز اطلاع رسانی روابط عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر، اولین نشست رسانهای چهلمین جشنواره فجر با فیلم «بیرو» به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی با اجرای پدرام کریمی آغاز شد.
مرتضی علی عباس میرزایی (کارگردان)، مجید برزگر (تهیهکننده)، صحرا اسدالهی (بازیگر)، حسین بیرانوند (بازیگر)، سعید داخ (بازیگر)، پیام آزادی (آهنگساز)، مجید یزدانی (مدیر فیلمبرداری)، روزبه پیروز (طراح پروژه) و فرید ناظر فصیحی (مدیر جلوههای ویژه) عوامل فیلم «بیرو» بودند که در این نشست حضور داشتند.
در ابتدای این نشست، مجید برزگر، تهیهکننده فیلم سینمایی «بیرو» با اشاره به اینکه «بیرو» فیلمی مستقل است، گفت: دوست داشتم همه عوامل در جلسه حاضر میشدند که به علت محدودیت جا این امکان فراهم نشد.
عباس میرزایی، کارگردان فیلم سینمایی «بیرو»، گفت: من فکر میکنم همه درگیر مشکلات سینمای مستقل هستیم و امیدواریم که این سینما دیده شود. منظورم از مقوله مستقل این است که اثر ورای مسائل مالی است و این اتفاق برای فیلمسازان کوتاه زیاد رخ میدهد. در این فیلم من آزادی عمل زیادی داشتم و فکر میکنم که شما با فیلمی مستقل طرف هستیم. در ابتدا من میخواستم درباره یک قهرمان دیگر فیلم بسازم. اما بعد از تحقیقات زیاد متوجه شدیم که زندگی علیرضا بیرانوند گزینه خوبی برای دراماتیزه شدن است و تصمیم گرفتیم درباره این موضوع فیلم بسازیم.
حسین بیرانوند، بازیگر نقش علیرضا بیرانوند درباره حضور در این فیلم، توضیح داد: ما با آقای علیرضا بیرانوند از یک ایل هستیم اما نسبت فامیلی نداریم. من در تیم محلیمان بازی میکردم و اضافه شدنم به این پروژه به این شکل بود که یکی از عوامل عکس مرا دیده بودند و از من خواستند که نقش آقای بیرانوند را بازی کنم. الگوی من علیرضا بیرانوند بود و خیلی دلم میخواست او را ببینم. خداروشکر توانستم با کمک عوامل این نقش را بازی کنم.
روزبه پیروز، طراح پروژه فیلم سینمایی «بیرو»، گفت: هدف ما ترسیم داستان امیدبخش علیرضا بیرانوند است که با عبور از تمامی سدها و موانع بر فراز قله موفقیت در حیطه فعالیت خود بایستد و در بزرگترین مسابقه های ورزشی شرکت کند. درواقع ما میخواستیم به جوانان بگوییم که با تلاش همه چیز امکانپذیر هستند.
میرزایی در خصوص حضور کوتاه علیرضا بیرانوند در فیلم، گفت: ظرفیت حضور او در این فیلم همینقدر بود. من این سکانس از حضور او را طراحی کردم که برایش یک خاطره باشد و حضور او میتوانست به عوامل روحیه دهد.
او گفت: نسل من با کارتون فوتبالیستها خاطره دارد. باید بگویم دوربین در مسابقات فوتبال همیشه بیرون زمین است اما هدف من این بود که دوربین را داخل زمین ببرم و با جزئیات بیشتری کار کنم.
صحرا اسداللهی، بازیگر این فیلم، گفت: من عاشق ایفای نقش مادر هستم و تلاش کردم تک تکپلانهای مادر بودن خود را باور کنم. باید بگویم سن من فاصله چندانی با مادر آقای بیرانوند ندارد چون ایشان در جوانی ازدواج کردهاند.
عباس میرزایی، کارگردان فیلم سینمایی «بیرو»، گفت: ما قهرمانان ورزشی بسیاری بهخصوص در نسل خود در حوزههای مختلف ورزشی داریم و اتفاقا میتوان از ظرفیت چهرههای کمتر شناخته شده نیز استفاده کرد چون ساختن فیلم ورزشی به معمای پروراندن قهرمان است.
او ادامه داد: من در ابتدای تیتراژ گفتهام که فیلم به روایت مرتضی علی عباس میرزایی است. خود بیرانوند هم فیلم را دوست داشت و راضی بود که فیلم را به جشنواره بدهیم.
مجید یزدانی، فیلمبردار این فیلم، ضمن قدردانی از اعتماد مجید برزگر و مرتضی علی عباس میرزایی، گفت: این فیلم یکی از چالشهای سخت برای من بود چون دوربین داخل زمین با توپ همراه است و پلانهای پیچیدهای در آن دیده میشود که این ماجرا روند فیلمبرداری را سخت میکرد. ضمن این که حفظ راکورد در این کار سخت بود.
فرید ناصر فصیحی. طراح جلوههای بصری فیلم سینمایی «بیرو»، گفت: از زمان فیلمبرداری «بیرو» من با عوامل فیلم همراه شدم و دوست داشتم در این اثر که هم کانسپت قصه که تلاش و پشتکار است و هم به لحاظ جلوههای بصری چالش برانگیز بود و پلانهای زیادی از آن بر پرده سبز و آبی شکل میگرفت نقشی داشته باشم.
لیلا نقدیپری، طراح صحنه و لباس فیلم گفت: این فیلم چالش بزرگی برای ما بود و امیدوارم اتفاقات خوبی برای این اثر سینمایی رقم بخورد. با زمانی که عباسمیرزایی در اختیار داشت به نظرم نتیجه فیلمی قابل قبول شده است.
پیام آزادی، آهنگساز، گفت: این پروژه برای ما چالش برانگیز بود و از ۲۵ نوازنده برای ساخت قطعه موسیقی این فیلم استفاده کردیم. با موسیقی تیتراژ حدود ۴۶ قطعه موسیقی کوتاه و بلند در فیلم به چشم میخورد و تلاش ما این بود که موسیقی آزاردهنده نباشد.
عباسمیرزایی گفت: باید بگویم که این سالن استانداردهای سالن سینما را ندارد و صدایی که شما در این سالن میشنوید تمام چیزی نیست که رخ میدهد و صدا در گوشههای مختلف سالن متفاوت است.
سعید داخ، بازیگر این فیلم، گفت: ساختن هرچیزی برای اولین بار سخت است. ما در ایران فیلم ورزشی زیادی نداشتیم و ناخوداگاه متر و معیارمان فیلمهای خارجی میشود که در قامت سینمای ما اصلا نیست. برای همین ممکن است با بیمهری مواجه شود.